زمان : 13 Ordibehesht 1397 - 18:01
شناسه : 144771
بازدید : 35806
آب ، آب ،آب و باز هم آب آب ، آب ،آب و باز هم آب حمیدرضا مرامی عضو هیئت تحریریه یزدفردا

یزدفردا"حمیدرضا مرامی عضو هیئت تحریریه یزدفردا"خبر تاسف بار جیره بندی آب در برخی از مناطق استان یزد را خواندیم . تاسف بار تر از آن عدم احساس وضعیت بحرانی آب توسط همشهریان است .
ایام مبارک شعبانیه تمام شد و در گوشه گوشه ی کوچه و خیابان ها ، دیگ های بزرگ شربت جهت پذیرایی برپا بود . و چه آب های روانی که بی توجه رها شده بود .
اگر وضعیت کم آبی به طور دقیق توسط مردم متدین و مذهبی استان حس شده بود بی شک اعیاد امسال را بدون شربت می گذراندند .
آیا پذیرایی با شکلات ، شیرینی و....  مورد قبول حق واقع نمیشد؟
به تعداد شربت دهندگان در استان توجه کنید و به میزان مترمکعب آبی که برای شستشو و ساخت شربت مصرف گردید آنگاه شاید بتوان گفت که این میزان آب برای نجات روزهای یک روستا کافی بود .
خاطرات رزمندگان را در ذهنم مرور می کردم که آب به اندازه کافی نداشتند و آن را صرفا برای رفع تشنگی گذاشتند و برای نماز تیمم می کردند . الله اکبر
مقدمه نماز با تیمم در شرایط بحران کم آبی اما پذیرایی عید با این همه جایگزینی صرفا با شربت انجام شد.
بنظر می رسد مردم خیالشان راحت است که مسئولان امر به هرحال برای جمعیت یک میلیون نفری استان ، آب تهیه خواهند کرد و این احساس نادرست سبب شده است که نسبت به صرفه جویی آب بی توجه باشند.
هرچند مسئولان تمام تلاش خود را برای رفع معضل بی آبی انجام می دهند اما اولا مشکل بی آبی معضل کشوری شده است و کل کشور با این مشکل دست و پنجه نرم میکند و ثانیا بدون همراهی و همکاری و همدلی مردم در زمینه کنترل مصرب آب به هیچ عنوان نمی توان به رفع مشکل اطمینان حاصل کرد .
شاید افرادی به نگارنده ایراد بگیرند که اینهمه عدم رعایت مصرف آب چرا فقط پذیرایی چندروزه ایام عید را مطرح کردید؟
بله درست است . این فقط یک برش کوچک از آنچه این روزها در سطح شهر و کوچه پس کوچه ها می بینیم بود.
مدیریت مصرف آب در همه زمینه ها لازم است . از صنایع آب خواه گرفته تا درختان کم آب خواه، مدیریت فضای سبز شهری، مدیریت مصرف آب در کارواش های عمومی و قالیشویی ها ، تعویض شیرآلات فرسوده در اماکن عمومی و خانگی ، مدیریت پسماندهای آبی و حتی صرف میزان آب مصرفی جهت رفع تشنگی و .....
در همه این مدیریت ها شخص شهروند اولین مسئولیت را بعهده دارد .
در شرایط فعلی به این حس مشترک برسیم که حفظ تنها یک قطره آب توسط هر فرد در هر ساعت  تقریبا برابر می شود با صرفه جویی یک میلیون قطره آب در هر ساعت و این ضروری ترین و ساده ترین کاری است که هر شهروند می تواند در وضعیت بحران بی آبی انجام دهد .
همشهری عزیز زمانی تابلویی در سطح شهر نصب بود با این عنوان که آب هست ولی کم است و ما بی توجه به آن تابلو گذشتیم .
امروز تابلوی جدیدی نصب خواهد شد تا به من و شما بگوید دیگر آب نیست .
صرفه جویی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.