زمان : 24 Ordibehesht 1397 - 17:37
شناسه : 144868
بازدید : 7152
برگزاری اجلاس روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها با حضور رئیس هیئت تخصصی عمران، اسناد و شهرسازی، دیوان عدالت اداری در یزد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد برگزاری اجلاس روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها با حضور رئیس هیئت تخصصی عمران، اسناد و شهرسازی، دیوان عدالت اداری در یزد در این اجلاس مطرح شد: از حدود 240 هزار پرونده کمیسیون های ماده صد شهرداری ها، هرساله نزدیک به 12 هزار پرونده در دیوان عدالت اداری مطرح می شود.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، اجلاس روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها روز دوشنبه 24 اردیبهشت با حضور هیئت رئیسه شورای مرکزی در یزد تشکیل شد.

در آغاز جلسه پس از خیر مقدم مهندس فرشید رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، دکتر محمدرضا جواهری دبیر اجرایی شورای مرکزی به ایراد سخن پرداخت و به تفصیل درباره برگزاری دومین همایش ملی نظارت کارگاهی سخن گفت.

دکتر جواهری به آمار شکایت های مربوط به عملکرد کمیسیون های ماده صد شهرداری ها در سطح کشور اشاره کرد و گفت شورای مرکزی سازمان در جهت هماهنگی با دیوان عدالت اداری جلساتی را برگزار کرده و برای آشنایی هرچه بیشتر روسای سازمان های استان ها با دیدگاه های دیوان، از حجت الاسلام جباری قاضی دیوان عدالت اداری برای ارائه دیدگاه های مربوطه دعوت شده است.

در ادامه حجت الاسلام  جباری قاضی دیوان عدالت اداری و رئیس هیئت تخصصی عمران، اسناد و شهرسازی دیوان، در نشست روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها به تفصیل درباره چگونگی اقدام هیئت عمومی دیوان عدالت اداری سخن گفت و اظهار داشت: زیر مجموعه دیوان عدالت اداری، هفت هیئت تخصصی از جمله هیئت تخصصی عمران، اسناد و شهرسازی است. این هیئت تخصصی در زمینه عملکرد شوراهای اسلامی و شهرداری ها و مسائل مرتبط با ساخت و ساز فعالیت دارد. به گفته وی طبق  اصل 170 قانون اساسی هر شخص می تواند به خود اجازه دهد از هر مصوبه ای که آن را غیر قانونی می داند اعم از اینکه به وی مرتبط باشد یا نباشد، بدون پرداخت هزینه شکایت کند.

حجت الاسلام جباری اظهار داشت: این اصل مترقی قانون در جمهوری اسلامی حتی نسبت به مقررات رایج در کشورهای مترقی نیز برتری دارد.

وی در زمینه شکایات مرتبط با تخلفات ساختمانی و کمیسیون ماده صد شهرداریها اظهار داشت:به نظر من عدم مدیریت یکپارچه شهری و ضرورت خودگردان بودن شهرداریها نکته مهمی است که مشارکت همگانی را در تامین هزینه ها طلب میکند و در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که هزینه شهر و اداره آن از کسانی گرفته شود که خود سازنده و آبادکننده هستند، در صورتی که به نظر می رسد این هزینه ها باید از بهره بردار و مصرف کننده گرفته شود.

مشکل دو نقشه ای بودن ساختمان ها یکی از علل اصلی خلاف سازیها  است و گفت: این روند باید به سوی تک نقشه ای بودن مورد تایید نظام مهندسی ساختمان جهت گیری شود.

اجلاس رؤسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها با انجام پرسش و پاسخ حاضران با حجت الاسلام جباری قاضی دیوان عدالت اداری ادامه یافت و مقرر شد با توجه به اهمیت مباحث مطرح شده، این گونه نشست های مشترک در آینده برگزار گردد.