زمان : 20 Shahrivar 1397 - 20:19
شناسه : 146449
بازدید : 4915
آشنایی مرغداران ندوشن با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در راستای کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان صورت گرفت : آشنایی مرغداران ندوشن با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک دوره کلاس آموزش آشنایی با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همکاری شبکه دامپزشکی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میبد در محل جهاد کشاورزی ندوشن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد : رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد ، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را یکی از خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و افزود: تمام پرندگان نسبت به این بیماری حساس ، اما مرغ ، خروس و بوقلمون از درجه حساسیت بالاتری برخوردار می باشند .

وی افزود : با توجه به آنکه تلفات در این بیماری به صورت ناگهانی و دارای روند افزایشی است ؛ در صورت مشاهده اینگونه تلفات غیرعادی، ضروری است؛ که  بلافاصله موضوع به شبکه دامپزشکی گزارش داده شود .

کریمی در این کلاس ضمن تشریح بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و راه های پیشگیری، امنیت زیستی در زمان قبل و پس از وقوع ، غیر قابل پیش بینی بودن ، سرعت انتشار بسیار زیاد و قابلیت سرایت به انسان و تهدید سلامت و بهداشت عمومی جامعه را از جمله دلایل اهمیت توجه به این بیماری برشمرد و گفت : عواقب گسترده ضرر و زیان اقتصادی و اجتماعی، تعدد سویه ویروس و قابلیت ایجاد تغییر به ویروس های جدید از دیگر عوامل مهم در توجه به بیماری مذکور است .

نامبرده تاکید کرد: عرضه غیربهداشتی مرغ زنده و کشتار و حمل و نقل غیربهداشتی مرغ زنده در سطح شهرها و روستاها و عدم سترون سازی کود از فاکتورهای مهم انتقال و انتشار این بیماری محسوب می شود.

این مقام مسئول در پایان به مرغداران توصیه کرد : ضمن رعایت دقیق ضوابط بهداشتی در پرورش طیور و همچنین عقیم سازی و دپو کود مرغی ، در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی بلافاصله موضوع را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند .