زمان : 11 Mehr 1397 - 23:32
شناسه : 146791
بازدید : 22030
چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ یزد فردا : کسب و کارهای نوپا و فعالیت های مبتنی بر خلاقیت، برای موفقیت موانع و چالش های زیادی پیش رو دارند. برخی از این موانع درونی و ساخته و پرداخته وضعیت داخلی است و از سوی دیگر نیز چالش های بیرونی در مسیر به نتیجه رسیدن این کسب و کارها قرار می گیرد. بسیاری از افرادی که کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی می‌کنند، در ابتدای کار انرژی، ایده و سرمایه دارند و هرگز به این فکر نمی‌کنند که اولِ راه هستند و ممکن است موانع زیادی در مسیرِ پیش‌رو وجود داشته باشد. شکست درواقع نوعی فرصت برای یادگیری است، اما می‌توان با استراتژی درست و با استفاده از روش‌های کارآمد از پیامدهای شکستِ جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد. در مطلب پیش رو، به بررسی 5 دلیل اصلی شکست استارت آپ‌ها می پردازیم.

قاسم دهقانی زاده - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی

محمد حسین تقوایی زحمتکش یزدفردا  وبسایت تحلیلی خبری یزدفردا : کسب و کارهای نوپا و فعالیت های مبتنی بر خلاقیت، برای موفقیت موانع و چالش های زیادی پیش رو دارند. برخی از این موانع درونی و ساخته و پرداخته وضعیت داخلی است و از سوی دیگر نیز چالش های بیرونی در مسیر به نتیجه رسیدن این کسب و کارها قرار می گیرد.
بسیاری از افرادی که کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی می‌کنند، در ابتدای کار انرژی، ایده و سرمایه دارند و هرگز به این فکر نمی‌کنند که اولِ راه هستند و ممکن است موانع زیادی در مسیرِ پیش‌رو وجود داشته باشد. شکست درواقع نوعی فرصت برای یادگیری است، اما می‌توان با استراتژی درست و با استفاده از روش‌های کارآمد از پیامدهای شکستِ جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد. در مطلب پیش رو، به بررسی 5 دلیل اصلی شکست استارت آپ‌ها می پردازیم.

۱. بی‌نیازی بازار:
بسیاری از استارت آپ‌ها  به این دلیل با شکست مواجه می‌شوند که محصول یا خدماتی ارائه می‌کنند که بازار به آنها نیاز ندارد. اگر ایده‌ای برای راه‌اندازی یک استارتاپ دارید، ابتدا درمورد بازار آن تحقیق کنید. با اطرافیان و مردم درباره‌ی این استارتاپ صحبت کنید. شاید این موضوع که دغدغه‌ی شماست، برای دیگران اصلا مسئله‌ی مهمی نباشد و یا شاید حتی محصولات یا خدمات بهتر و باکیفیت‌تری برای رفع این نیاز در بازار پیش بینی و وجود داشته باشد.

۲. مشکلات مالی:
 ۲۹٪ از استارت آپ‌ها به‌دلیلِ مشکلات مالی و اتمام نقدینگی‌خود با شکست روبه‌رو می‌شوند.در اغلب کسب‌وکارهای نوپا اطلاعات و تجربه‌ی کافی درباره‌ی مدیریت مسائل مالی، قوانین مالیاتی و نظایر آنها وجود ندارد و حتی اگر با سرمایه‌ی کافی شروع به کار کرده باشند، هیچ تضمینی  نیست که بتوانند هزینه‌های کسب‌وکار در نظر گرفته شده  را تأمین کنند.
از همان ابتدای راه‌اندازیِ استارت آپ ها باید به فکر مدیریت مالی و استفاده‌ی بهینه از نقدینگی‌تان باشید. در غیر این‌صورت مجبور خواهید شد برای رفع مشکلات مالی دارایی‌های شرکت‌را بفروشید و بنابراین به‌زودی کسب‌وکارتان منحل و به شکست می رسد.

۳. انتخاب نادرست اعضای تیم:
 برای موفقیت هر استارتاپ وجود تیمی هماهنگ که اعضای آن مهارت‌های مختلفی داشته باشند ضروری است. زیرا بسیاری از استارت آپ‌ها به‌دلیل ناهماهنگی و وجود نظرات متضاد بین بنیان‌گذاران با شکست مواجه شده‌اند.

۴. ناتوانی در برابر رقیبان:
ناتوانی در برابر رقیبان یکی از دلایل اصلی شکست استارت آپ ها است . امروزه به‌سختی می‌توان محصول یا خدماتی را یافت که حتی یک رقیب در بازار نداشته باشد. از وجود رقیبان ناراحت نباشید و آنها را نادیده نگیرید. درعوض سعی کنید محصولات و خدمات باکیفیت‌تری نسبت‌به آنها ارائه و در جذب بازار کوشا باشید.

۵. نداشتن تجربه‌ی کافی در قیمت‌گذاری:
بسیاری از استارت آپ‌ها به این دلیل که از روش‌های صحیح قیمت‌گذاری روی محصول و یا خدمات‌شان آگاهی ندارند با شکست مواجه می‌شوند. بهترین روش این است که ابتدا محصول یا خدمات‌ت را با قیمتی اولیه و متناسب با هزینه‌های آن به بازار عرضه کنید. سپس منتظر بمانید تا ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد.
جمع بندی: دنیای امروز دنیای استارتاپ‌هاست. کسب‌وکارهای نوپا هر روز در گوشه‌ای از جهان شکل می‌گیرند و محصولات و خدمات‌شان را به بازار عرضه می‌کنند. اما واقعیت این است که تعداد استارتاپ‌هایی که در مسیر خود با شکست مواجه می‌شوند بسیار زیاد است. براساس آمار، ۵۰٪ استارتاپ‌ها در ۵ سال اول و ۷۰٪ آنها در ۱۰ سال اولِ فعالیت خود شکست خواهند خورد. مطالعات دیگری میزان شکست استارتاپ‌ها را تا ۹۰٪ و مطالعه‌ی دیگری تا ۷۵٪ اعلام کرده‌اند.
بر اساس مطالعات انجام شده 5 آیتم ذکر شده، عوامل اصلی شکست استارت آپ ها هستند. ازجمله دیگر عوامل شکست استارت آپ ها میتوان به توجه نداشتن به مدل کسب‌وکار- محصول بی‌کیفیت- بازاریابی ضعیف- بی‌توجهی به بازخوردهای مشتریان- ارائه‌ی محصول در زمان نامناسب- ناهماهنگی تیم با سرمایه‌گذاران و کاهش اشتیاق بنیان‌گذاران استارت آپ ها و....... را نام برد .

یزدفردا محمد حسین تقوایی زحمتکش چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ قاسم دهقانی زاده - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی

مقاله فوق ترجمه و خلاصه شده ای از مقاله The Top 20 Reasons Startups Fail میباشدکه در وب‌سایت CB Insights در دوم فوریه   2018منتشرشده است.  

برچسب: استارت آپ -  شرکت نوپا و تازه تاسیس - Startup -startup company