زمان : 15 Mehr 1397 - 16:36
شناسه : 146873
بازدید : 4354
اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری استان یزد توسعه می یابند به مناسبت 15 مهرماه روز ملی "روستا و عشایر" اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری استان یزد توسعه می یابند سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از توسعه اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری استان با هدف برند سازی گردشگری پایدار به مناسبت روز ملی روستا و عشایر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "هما خورشیدی" ضمن اعلام این خبر، گفت: اقامتگاه های بوم گردی در راستای گردشگری پایدار کمترین اثر بر محیط زیست، بیشترین مزایای اقتصادی برای جامعه میزبان روستایی، کمترین اثر برفرهنگ بومی و بیشترین احترام برای آداب و رسوم جوامع روستایی همراه با بیشترین رضایت برای گردشگران را دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه استان یزد به عنوان قطب گردشگری کشور و به عنوان استانی که سازه های آن متناسب با اقلیم و معماری خاک ساخته شده است، شهرت جهانی دارد، گفت: اقامتگاه های سنتی بوم گردی یکی از مهمترین برندهای گردشگری یزد با شهرت فرا استانی محسوب گردیده به طوری که از 75 اقامتگاه بوم گردی در استان حدود نیمی از آنها در روستاهای هدف گردشگری استان قرار دارند.

 خورشیدی در ادامه اظهار داشت: بی شک با تسهیلاتی که به فعالین حوزه گردشگری اختصاص می یابد ضمن مدیریت بهینه گردشگری پایدار روستایی، اشتغالزایی روستاییان به ویژه زنان و جوانان و روند مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را شاهد خواهیم بود که این امر خود به احیاء و ریشه سازی تولید ملی و بهره مندی از ظرفیت های ایرانی کمک شایانی می نماید.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در پایان با بیان اینکه جهت حفظ آداب و رسوم، برندسازی محصولات و فراوردهای روستایی و نیز ماندگاری گردشگران، رویدادهای گردشگری روستایی و  عشایری در استان یزد برگزار می گردد، گفت: جشنواره هایی مانند جشنواره روستایی رهگذر، پاتوق شمسی، آلبالو در طزرجان، جشنواره خرما در روستاهای بافق، مراسم آیین سوگواری سالار شهیدان و نخل گردانی در روستاهای استان و ... از جمله ی این رویدادها محسوب می گردند که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و بهترین منبع اطلاع رسانی از غنای فرهنگی مذهبی استان و به تبع آن ایران به شمار می آیند.

گفتنی است: براساس تصمیمات دستگاه های فرهنگی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ارج نهادن به روستائیان و نیز فرهنگ روستایی روزی به نام "روز ملی روستا و عشایر" به شورای فرهنگ عمومی کشور در سال 1393 پیشنهاد گردید که در نهایت 15 مهرماه به عنوان  "روز ملی روستا و عشایر" توسط شورای فرهنگ عمومی تصویب و با تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در تقویم رسمی کشور درج گردید.

روستا در فرهنگ ایرانی؛ صفا، سادگی و عطر طبیعت را یادآوری می کند و نماد زندگی است. از این روی انسان های خسته از شلوغی و آلودگی شهرها در اوقات فراغت خود به روستاها پناه و بدیهی است که بوم گردی و معماری روستایی یکی از جاذبه هایی است که به دلیل حس خوب روستا و روستاگردی، اصالت فرهنگ و دوری از هیاهوی شهر نشینی مود استقبال گردشگران داخلی و خارجی است.