زمان : 20 Aban 1397 - 10:51
شناسه : 147398
بازدید : 6217
خانه ارزان می‌شود؟ خانه ارزان می‌شود؟

حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه تحریم‌ها تاثیر مستقیم و کوتاه‌مدتی بر بازار مسکن نخواهد داشت، گفت: اما این تحریم‌ها در بلند مدت ممکن است به رکود تورمی پیش آمده در بازار مسکندامن بزند.

او با اشاره به اینکه بازار مسکن در حال حاضر دچار یک رکود تورمی است، افزود: رکود عمیقی که از تیرماه با ۲۵درصد کاهش معاملات شروع شد در مردادماه با ۳۶درصد، در شهریور ۴۵درصد و در مهرماه هم بر اساس گزارشات بانک مرکزی با ۳۲ درصد کاهش ادامه یافت.

او اضافه کرد: در بعضی مناطق ما شاهد این بودیم که املاکی که قیمت آن‌ها سال گذشته حدود ۴۰۰ تا۵۰۰ میلیون تومان بوده‌است امسال به ۱تا۲میلیارد رسیده‌است و علاوه بر آن قیمت آپارتمان‌هایی با متراژ بالای ۱۰۰متر هستند هم بسیار بیشتر است به طوری که دیگر افراد کمی توانایی خرید آن ‌را دارند.

عقبایی با تاکید بر اینکه بازار مسکن یک بازار مقاوم است که دیر تاثیر می‌پذیرد خاطر نشان کرد: با شروع تحریم‌ها دو فرضیه وجود دارد یکی اینکه نرخ ارز همچنان ثبات داشته باشد و یا اینکه دستخوش تغییر شود.

او اضافه کرد: اگر قیمت ارز ثابت بماند و یا اینکه کاهش یابد در اواخر دی ماه شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود و ممکن است در مناطقی که در آن‌ها سرمایه‌های سوداگرانه وجود داشته است حباب قیمت‌ها تا ۲۵درصد شکسته شود.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود: اگر  دولت نتواند شرایط را کنترل کند و نرخ ارز باز هم افزایش یابد متاسفانه مسکن گران‌تر خواهد شد و ممکن است این رکود تورمی تا اوایل سال ۹۸ هم ادامه داشته باشد.

عقبایی با اشاره به کمبود مسکن در بازار نیاز سالانه کشور را تولید حدود یک میلیون واحد مسکونی عنوان و تاکید کرد: اینکه وزیر راه و شهرسازی گفته‌اند باید سالانه ۵۰۰هزار واحد مسکونی تولید شود کار خیلی بزرگی نیست زیرا نیاز کشور بسیار بیشتر است.

وی با تاکید بر نقش زمین در تعیین قیمت مسکن در خصوص انتظاراتی که از وزیر جدید راه می‌رود گفت: ما انتظار نداریم که دولت خود وارد ساخت‌ و ساز مسکن شود اما می‌تواند با تخصیص زمین مناسب و همکاری با بنیاد مسکن و شهرداری‌ها تولید بیشتر مسکن را تسهیل کند زیرا حل مشکلات این حوزه تنها از عهده وزارتخانه برنمی‌آید.