زمان : 29 Bahman 1397 - 17:38
شناسه : 149327
بازدید : 7619
کارشناسان دامپزشکی حافظ بهداشت و سلامت صنعت زنبورداری در استان یزد کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد: کارشناسان دامپزشکی حافظ بهداشت و سلامت صنعت زنبورداری در استان یزد عسل یکی از هدیه های ارزنده طبیعت می باشد که در قرآن کریم از آن به عنوان شفا دهنده براي مردم یاد شده است. ماده اصلی عسل، شهد گلها و گیاهان معطر و شفا بخش است که توسط زنبور عسل پس از مکیدن، تغلیظ و تغییر شکل يافته و به عنوان یک غذای خوشمزه، کامل و سالم در اختیار انسان قرار می گیرد. امروزه زنبورداری و تولید عسل به صورت یک صنعت پرسود و پر رونق در آمده است.

دکتر حمید پورمیرزایی در این خصوص اظهار داشت: از آنجا که طبق قانون سازمان دامپزشكي زنبور عسل به عنوان یک فراورده خام تحت پوشش برنامه هاي كنترلي و پيشگيرانه دامپزشكي قرار دارد كنترل بیماری های آن نیز توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می گیرد. به بیان دیگر کارشناسان دامپزشکی حافظ سلامت صنعت زنبور داری و محصولات آن در استان می باشند.

وی با بیان این نکته که بیماری های عمده زنبور عسل به دو نوع انگلی و باکتریایی تقسیم می شوند افزود: نوزما و واروا از جمله شایع ترین بیماری های تهدید کننده سلامت زنبورهای عسل می باشد که هر کدام از راه های گوناگونی از طریق تغذیه با آب و غذای آلوده ، غارت کندوها، ملکه آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال قاب های شفیره ازکلونی های آلوده به کلونی های سالم و رعایت نکردن نکات بهداشتی هنگام وارد نمودن بچه کندو به زنبورستان، قابل انتقال و انتشار می باشند.

حمید پورمیرزایی با اشاره به ضررهای اقتصادی وارده به زنبورداران، ناشی از بروز بیماری در کلونی های زنبور عسل اظهار داشت: کارشناسان دامپزشکی با پایش منظم بیماری های زنبور عسل در مناطق مختلف نقش مهمی در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ها داشته و بدین وسیله به رونق صنعت زنبوداری و جلوگیری از خسارات اقتصادی ناشی از تلفات زنبور عسل کمک می نمایند.

وی در خاتمه به زنبور داران توصیه نمود با حفظ ارتباط خود با کارشناسان دامپزشکی و رعایت دقیق توصیه های آنان و فراهم آوردن شرایط بهداشتی ضمن تضمین موفقیت شغلی خود، محصولی سالم و با کیفیت را به مصرف کنندگان ارائه دهند.