زمان : 21 Ordibehesht 1398 - 17:51
شناسه : 150407
بازدید : 4928
در مورد سخنان دونالد ترامپ در مورد سخنان دونالد ترامپ

امشب جناب ترامپ ریاست جمهور ایالات متحده سخنانی در مورد ایران بیان داشت که بیشتر بوی نرمش از آن می آمد تا بوی ستیز. دو نکته مهم سخنان ایشان به این شرح می باشد:

 1- تنها کاری که آنها(ایران) باید انجام دهند این است که بیایند و بنشینند تا درباره یک توافق جدید گفت وگو کنیم. من در انتظار روزی هستم که بتوانیم به ایران کمک کنیم. من نمی خواهم به ایران آسیب برسانم، می خواهم آنها قوی و بزرگ باشند و اقتصاد بزرگی داشته باشند.

 2-«از وقتی من [آمریکا را] از برجام خارج کردم، اقتصاد آنها (ایران) دچار آشوب شده است.تورمی دارند که نرخ آن بالاترین رقمی است که تا به حال شنیده‌ام. آخرهفته‌ها و حتی در طول هفته شورش در کشورشان اتفاق می‌افتد.»

در مورد این دو بند بایستی به جناب ترامپ گفته شود آسیب اصلی که به  اقتصاد کشورمان وارد شده است از طرف ایالات متحده نبوده است. همچنانکه آسیب اصلی که به قدرت ایالات متحده در منطقه ما  وارد شده است بخاطر تصمیمات سیاستمداران ایرانی نبوده است. آسیب را تصمیم گیران دو طرف به کشور خود زده اند. مهمترین آسیب به اقتصاد کشورمان از طرف تیمهای اقتصادی دولتهای کشورمان در 50 سال اخیر به کشورمان وارد شده است. ایالات متحده و ایران هیچگاه در هیچ شرایطی نمی توانند به دولتهای کارنابلدی که مهمترین کارشان اتلاف منابع کشورهایشان می باشد کمک نمایند. در مورد ایران، کمک واقعی به کشورمان بایستی درونزا بوده و از درون کشورمان به اقتصاد کشورمان در جهت تصحیح و باز سازی سیاستهای خود صورت بگیرد. تورم بالای کشورمان نه بخاطر اعمال تحریمها یا قدرقدرتی ایالات متحده بلکه به علت رشد 56 برابری نقدینگی ایران نسبت به رشد نقدینگی ایالات متحده از سال 1374 به بعد  بوده است. رشد نقدینگی در اقتصاد کشورمان را ایالات متحده انجام نداده است. این  رشد دستپخت سیاستمداران اصلاح طلب و اصولگرای کشورمان بوده است. در مورد نشستن به پای مذاکره نیز بایستی به آقای ترامپ گفت: ما ایرانیها عاشق گفتگو و حرف زدن هستیم. بویژه اگر این گفتگو با دشمنانمان باشد. اما جناب آقای ترامپ این خود شما هستید که مانع تسریع در گفتگوی ایران و ایالات متحده می باشید. هنگامیکه شما خرابی اقتصاد کشورمان را به پای قدرت و هیمنه ایالات متحده گره می زنید  ما ایرانیان بخوبی می دانیم این خرابی هیچ ارتباطی با قدرت و تاثیر ایالات متحده ندارد. طبیعی است که ما اول به فکر می افتیم بایستی خود را از این مخمصه اقتصاد رها کنیم، آنگاه با خیال راحت بسراغتان بیاییم تا هر چقدر که می خواهید با ما درد دل کنید. شما راست می گویید. کشورهای اروپایی  چیزی جز مستعمره هایی فکسنی برای کشور شما و کشور انگلستان  نیستند. گفتگو با آنان چیزی را عاید ما نخواهد کرد. البته طرح اولیه برجام که حاصل هزاران ساعت کار کارشناسی همه طرفها است را حفظ خواهیم نمود. ما عاشق گفتگو با شما هستیم. قدرت اصلی ما در گفتگو نهفته است. اقتدارمان  در گفتگو یکسال و نیم دیگر، بعد از گذار از  موقعیت دشوار اقتصادی کشورمان را به شما نشان خواهیم داد. به شانس شما که در آن هنگام رئیس جمهور باشید یا نباشید. اگر زودتر از آن هنگام مایل به گفتگو هستید  راهکار بسیار ساده است. می توانید براحتی سوار هواپیمایتان شده و به کشورمان بیایید. ایرانیها میهمان نواز هستند. ما هیچگاه به میهمانانمان حتی اگر ناخوانده باشند بی احترامی نخواهیم کرد. ما در بالاترین سطوح با شما گفتگو خواهیم کرد.

 - ما معاملات زیادی در برجام با کشورهای اروپایی و ایالات متحده انجام داده ایم. ما هزینه های بسیاری را در این معاملات بطور نقد پرداخت کرده ایم و در برابر آنها وعده چیزهایی را بطور نسیه دریافت کرده ایم. این حق ما است برای اعتماد سازی، با توجه به بی اعتمادی که در برجام از شما و کشورهای هم پیمانتان دیده ایم  در معاملات آینده بطور نقد دریافت کنیم و در برابر آن نسیه بدهیم. اعتمادسازی راهی یکطرفه نیست. دو طرف راه بایستی برای اعتمادسازی باز باشند.