زمان : 20 Khordad 1398 - 14:20
شناسه : 150803
بازدید : 3517
به کارگیری ظرفیت دستگاه های اجرایی در غنی سازی اوقات فراغت با تاکید بر مناطق کم برخوردار استاندار یزد در ستاد ساماندهی جوانان تاکید کرد: به کارگیری ظرفیت دستگاه های اجرایی در غنی سازی اوقات فراغت با تاکید بر مناطق کم برخوردار « محمدعلی طالبی» در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان با تاکید بر توجه به اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در مناطق کم برخوردار و شهرستان ها بیان کرد: تمام ظرفیت دستگاه های اجرایی در غنی سازی اوقات فراغت جوانان به کارگرفته شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، عصر یکشنبه 19خردادماه ۹۸، نشست ستاد ساماندهی جوانان با حضور « محمدعلی طالبی» استاندار یزد و « احمد ترحمی» معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست گفت: ساماندهی مسائل جوانان نیاز و ضرورتی مهم است و پرداختن به مسائل جوانان باتوجه به  الزامات و شرایطی که با آن روبه رو هستیم، به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب و تاکیدات مقام معظم رهبری، از اولویتهاست.
« محمدعلی طالبی» افزود: بنابراین ستاد ساماندهی امور جوانان باید یکی از فعالترین ستادهای استان باشد و  این رویکرد از سوی فرمانداران نیز در شهرستان ها دنبال شود.
وی افزود: به هیچ عنوان قابل توجیه نیست که شخص فرماندار در طول سال تنها در یک جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شرکت کند و فرمانداران باید ذکر این نکته را به عنوان تذکر شفاهی تلقی کرده و با جدیت بیشتر به این امر اهتمام ورزند.
"طالبی"  با تاکید بر فراگیر شدن اصل شفافیت در تمام دستگاه های اجرایی خاطرنشان کرد: اگر برخی دستگاه ها به مکاتبات اداری و مباحث ستادی  پاسخ نمیدهند ،لازم است تا با ذکر نام و در حضور رسانه ها معرفی شوند تا شفافیت در راستای مقابله با سستی و عدم انجام درست وظایف، نهادینه شود‌.
وی اظهار داشت: در موضوع اوقات فراغت، از همه ظرفیت بلااستفاده در  دستگاه های اجرایی و سازمان ها استفاده شود و دستگاه ها حتی المقدور برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان کارکنان خود نیز در این راستا برنامه ریزی کنند.
عالی ترین مقام اجرایی استان به شفافیت در اعلام شهریه در نظر گرفته شده برای برنامه های اوقات فراغت و نظارت مناسب بر این موضوع  در بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و افزود: ضروریست  مراکزی که به ویژه با عناوین جذاب برنامه هایی را در راستای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ارائه میدهند و از مجوزهای لازم برخوردار نیستند شناسایی شده و طبق قانون با آن ها برخورد شود.
استاندار یزد خاطر نشان کرد: توجه به محلات کم تر برخوردار، حاشیه ای و شهرستان ها در ارائه برنامه های جذاب اوقات فراغت  مورد تاکید دستگاه های اجرایی  قرار گیرد و مجموعه های فعال در این زمینه نیز تقدیر شوند.
"طالبی" در ادامه اظهار داشت: اردوهای تفریحی منطبق بر بخش نامه ها با  رعایت حداکثر استاندارد های ایمنی و حفاظتی برنامه ریزی  و سمت و سوی برنامه های فرهنگی نیز در راستای تقویت برندهای استان از جمله برند «یزد پایتخت کتاب ایران» جهت دهی شود.
وی ادامه داد: لازم است جهت تقویت برنامه های اوقات فراغت، ظرفیت های بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد فعال شده و با توجه به توانمدی های شاخصی که در این زمینه وجود دارد بسیاری از فعالیت ها توسط دولت، برون سپاری شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان سپس با بیان این نکته که "باید در صدور مجوزها میان سمنها و افراد عادی متقاضی مجوز، تفاوت قائل شد"، گفت: تمام دستگاه هایی که مجوزهای لازم برای اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی را صادر می کنند باید سازمان های مردم نهادی که در حوزه مورد نظر مجوز تخصصی دارند را در اولویت صدور مجوز برای اجرای برنامه های خود قرار دهند و به نوعی مکلف شوند تا حداکثر همراهی و همکاری با سازمان های مردم نهاد را داشته باشند.
استاندار یزد در پایان بر لزوم تشکیل کمیته نظارت بر اجرای برنامه های دستگاه ها در حوزه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان تاکید کرد و گفت: لازم است تا با محوریت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و همکاری دیگر دستگاه ها، این کمیته تشکیل و در نهایت پیرامون نحوه عملکرد دستگاه ها در حوزه ساماندهی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان استان، گزارش خود را ارائه نماید.


*ساماندهی امور جوانان رسالت ملی و تکلیفی فرابخشی است


معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این نشست بیان کرد:ساماندهی امور جوانان و غنی سازی اوقات فراغت یک رسالت ملی ، تکلیف فرابخشی و فرادستگاهی است و مختص یک  اداره ،نهاد یا سازمان نیست و باید مورد توجه تمام بخش ها قرار گیرد.
« احمد ترحمی بهابادی » افزود: این نکته باید مد نظر باشد که اگر به جوانان بها نداده و توجه نکنیم باید به استقبال ناهجاری ها و آسیب های اجتماعی برویم.
ترحمی اظهار داشت:فراهم سازی امکانات برای جوانان و بسترسازی در تسهیل فعالیت های این حوزه که بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند لازم به توجه است و رویکرد ما در ساماندهی امور جوانان بر  غنی سازی اوقات فراغت ، تقویت نشاط سیاسی ، اجتماعی و  مهارت آموزی در راستای سالم سازی جامعه و کنترل آسیب های اجتماعی متمرکز شده است.