زمان : 22 Khordad 1398 - 11:57
شناسه : 150833
بازدید : 3960
آغاز پروژه مرمت قلعه ملکی هرات شهرستان خاتم آغاز پروژه مرمت قلعه ملکی هرات شهرستان خاتم مرمت و ساماندهی قلعه ملکی هرات یکی از بزرگترین قلعه های تاریخی استان یزد، آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم از شروع این پروژه مرمتی با اعتبار اولیه ۲.۵ میلیارد ریال خبر داد.

عباس قدیریان گفت: با تأمین اعتبار لازم، مرمت و ساماندهی قلعه در دستور کار این اداره قرار گرفت و مرمت بنا از اوایل خرداد ماه جاری آغاز شده است که  ظرف مدت سه ماه انجام می شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم اظهار داشت: مرمت این بنا شامل ساخت و ساز دیوار خشتی برج ‌ها با تزئینات خاص خود برج‌ها، تراش و اندود کاهگل دیوارها به صورت ته کش و رو کش، استحکام بخشی پای دیوارها، احداث طاق و تویزه های فرو ریخته و همچنین کف سازی فضاهای اصلی قلعه است.

به گفته وی قرار است در آینده پس از مرمت تمامی قسمتهای این بنا از آن به عنوان مجتمع اداری، خدماتی، اقامتی و پذیرایی استفاده شود.

قدیریان در خصوص این بنای تاریخی گفت: این بنا متعلق به دوره افشاریه و زندیه است که در گذشته کاربری مسکونی و نظامی داشته و با توجه به فضاهای داخلی مانند هشتی ورودی، شاه نشین، کلنی های مسکونی در ۲ جبهه، برج‌های دیده بانی و تیرکش ها، سیلوهای نگهداری غله، محل استقرار نگهبانان، اسطبل روباز و مسقف حیوانات و فضاهای اضطراری برای زراعت و کشاورزی، یکی از کامل‌ترین قلعه‌های منطقه و یزد است.

گفتنی است: این بنای ارزشمند در سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۴۴۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.