زمان : 09 Mordad 1398 - 01:06
شناسه : 151690
بازدید : 5109
با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ طرح‌های فناورانه دانشگاه صنعتی سهند رونمایی شد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ طرح‌های فناورانه دانشگاه صنعتی سهند رونمایی شد

یزدفردا:دکتر غلامی، وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری در ادامه سفر خود به استان آذربایجان شرقی، با حضور در دانشگاه صنعتی سهند، از چهار طرح فناورانه "ساخت ظروف کشت سلولی هوشمند"، "سامانه نمایشگر سه بعدی آدالوکس"، "جوهرهای ضدجعل فوتوکرومیک و فلورسانس" و "سامانه تصفیه آب خاکستری با استفاده از غشاهای نانوساختار سرامیکی" رونمایی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، سامانه نمایشگر سه بعدی آدالوکس مجهز به سیستم ADM برای اولین بار در کشور در راستای دستیابی به اهداف مدیریت سبز توسط متخصصان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند تبریز با هدف به حداقل رساندن مصرف کاغذ در سازمانها، شرکتها و دانشگاهها و سایر مجموعه‌ها طراحی شده است.

ساخت ظروف کشت سلولی هوشمند با استفاده از پلیمرهای پاسخگو، برای تهیه ورقه های سلولی جهت ترمیم ارگانهای آسیبدیده دیگر طرحی بود که توسط دکتر غلامی رونمایی گردید.

از جمله مزایای این ظروف می‌توان به رفع عیوب ظروف کشت رایج با حذف نیاز به آنزیم در مرحله جداسازی ورقه های سلولی اشاره کرد. همچنین سالم ماندن کلیه مارکرهای سطح سلول و حذف کامل ماتریس خارج سلولی ازجمله ویژگی‌های قابل توجه این ظروف است.

جوهرهای ضدجعل فوتوکرومیک و فلورسانس با ضریب امنیت بالا جهت استفاده در اسناد امنیتی دیگر طرح رونمایی شده توسط وزیر علوم می‌باشد. این جوهرها می‌توانند به صورت همزمان دو نشانه امنیتی را ایجاد کنند که این خود منجر به افزایش امنیت قابل توجه در اسناد امنیتی می‌شود.
سامانه تصفیه آب خاکستری با استفاده از غشاهای نانوساختار سرامیکی، آخرین فناوری رونمایی شده توسط دکتر غلامی است؛ در این سامانه از فرآیند فیلتراسیون غشایی توسط غشاهای نانوساختار سرامیکی میکروفیلتر و اولترافیلتر، انعقاد توسط افزودن مواد شیمیایی به پساب و فرآیند جذب توسط جاذب کربنی استفاده شده است. به کارگیری فناوری غشایی با ساختارهای نانومتری در دو مرحله تصفیه اولیه و نهایی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد در تصفیه آب خاکستری مطرح گردد.

در مرحله اول فیلتراسیون توسط غشاهای نانوساختار سرامیکی میکروفیلتراسیون، چربی، درشت ملکول‌ها و مواد شوینده از پساب جدا می‌شوند و در مرحله دوم غشایی توسط غشاهای نانوساختار سرامیکی اولترافیلتراسیون، میکروارگانیسم ها و باکتری‌ها از آن جدا می‌شوند و گندزدایی نهایی بر روی آب انجام می‌شود. آب خروجی از این سامانه می‌تواند برای مصارفی از قبیل کشاورزی، آبیاری فضای سبز، استفاده در فلش تانک‌ها، شست وشوی مجدد و کاربردهای مشابه به کار برده شود.