زمان : 18 Mordad 1398 - 15:48
شناسه : 152379
بازدید : 4769
دکتر جهانگیری تاکید کرد: توانمندسازی مددجویان باید با قدرت دنبال شود دکتر جهانگیری تاکید کرد: توانمندسازی مددجویان باید با قدرت دنبال شود
یزدفردا:معاون اول رییس جمهور با اشاره به خدمات گسترده کمیته امداد امام خمینی (ره) در اقصی نقاط کشور برای فقرزدایی و کمک به محرومین و مستضعفین گفت: کارنامه کمیته امداد سراسر افتخار و سرافرازی است و این کمیته توانسته ارتباط خوبی با دولت و خیرین کشور برقرار کرده و گام‌های بلندی در جهت کمک به محرومین بردارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش تجلیل از کارآفرینان برتر کمیته امداد امام خمینی (ره) استان خراسان رضوی ضمن تبریک روز خبرگار به همه اصحاب رسانه و مطبوعات اظهار داشت: فعالان عرصه رسانه رسالت مهمی برای اطلاع رسانی به جامعه و انتقال دغدغه های مردم به مسئولین بر دوش دارند و این رسالت در مقطع فعلی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
دکتر جهانگیری افزود: قدرت های بزرگ و زورگو جنگ روانی و رسانه ای جدی پیش از جنگ اقتصادی علیه ملت ایران آغاز کردند و امروز نیز همزمان با جنگ اقتصادی، تلاش می کنند افکار عمومی کشور را تحت تأثیر قرار دهند که در این میان نقش رسانه ها و خبرنگاران کشور برای بی اثر کردن این ترفند بسیار مهم و تعیین کننده است.
معاون اول رییس جمهور یکی از اصلی ترین و بزرگترین رسالت هایی که امام خمینی (ره) برای نظام اسلامی ترسیم کرد را رفع محرومیت از اقصی نقاط کشور برشمرد و افزود: این برنامه همواره مورد تأکید و اصرار مقام معظم رهبری نیز بوده است.
دکتر جهانگیری با تأکید بر این که یکی از مهم ترین وظایف نظام اسلامی استقرار عدالت و محرومیت زدایی از اقصی نقاط کشور است تصریح کرد: امام خمینی (ره) متناسب با سیاست محرومیت زدایی و استقرار عدالت، نهادهایی را تأسیس کرد که یکی از این نهادها جهاد سازندگی بود و گام های بلندی در جهت رفع محرومیت از مناطق مختلف کشور برداشت.
معاون اول رییس جمهور یکی از افتخارات خود را حضور در جهاد سازندگی در سال های نخست انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: امروز پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی شرایط و امکانات در مناطق محروم متحول شده و این جفاست که گاهی برخی افراد خدمات صورت گرفته را نادیده می گیرند اما اگر فهرستی از این خدمات تهیه شود مشخص خواهد شد که در این دوران چه محرومیت هایی برطرف شده است.
دکتر جهانگیری در ادامه با تأکید بر این که مردم ایران در زمینه کمک به محرومین و مستضعفان با مردم هیچ کشوری قابل مقایسه نیستند خاطرنشان کرد: در سیلی که امسال در برخی استان ها شاهد آن بودیم، یکباره موجی از وحدت، یکپارچگی و به تعبیری ملت بودن مردم ایران به نمایش گذاشته شد و شاهد ایثار و فداکاری مردم استان های مختلف در کمک به سیل زدگان بودیم.
معاون اول رییس جمهور افزود: این که بارها تأکید شده است که مهاجرینی که یک کشور ایجاد می کنند با ملتی نظیر ایران که از تمدن کهن برخوردار هستند قابل مقایسه نیستند در چنین حوادثی نمایان می شود به عنوان نمونه آثار سیلی که چند سال پیش در کالیفرنیا اتفاق افتاد با وجود اقتصاد قدرتمند آمریکا، همچنان به چشم می خورد.
دکتر جهانگیری با تأکید بر این که دولت اصرار دارد چهره خشن فقر را از کشور بزداید تصریح کرد: یکی از تصمیمات دولت از ابتدای سال ۹۶ این بود که میزان مستمری همه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را سه تا چهار برابر افزایش دهد و برای این منظور حدود هفت هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.
معاون اول رییس جمهور افزود: دولت تلاش کرده است این برنامه را هر سال متناسب با تورم دنبال کند و این میزان را افزایش دهد و این تصمیمی است که تغییر ناپذیر است و دولت با وجود محدودیت های بودجه تلاش می کند در حد امکان این افزایش انجام شود.
دکتر جهانگیری با اشاره به برنامه دولت برای توزیع سبد کالا در میان خانوارهای بی بضاعتگفت: در ماه رمضان گذشته وقتی که به دلیل محدودیت بودجه امکان توزیع سبد کالا برای همه خانوارها وجود نداشت، دولت تصمیم گرفت این سبد را برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد اجرا کند اقلام مختلف را در میان این خانوارها توزیع کرد.
معاون اول رییس جمهور یکی دیگر از برنامه های کمیته امداد که با حمایت دولت در دستور کار قرار گرفته است را احداث مسکن برای مددجویان عنوان کرد و افزود: در این جهت گیری تلاش شده است با کمک منابع دولتی و منابعی از سوی خیرین واحدهای مسکونی مورد نیاز مددجویان را تأمین کنیم.
دکتر جهانگیری با تأکید بر این که توانمندسازی مددجویان مسأله ای مهم و مورد تأیید مقام معظم رهبری است گفت: تقدیر از کسانی که با وجود شرایط دشوار با دریافت وام های خرد از کمیته امداد اشتغال و تولید ایجاد کرده اند روحیه بخش است. مددجویانی که با اعتماد و امید در بخش های مختلف و استارت آپ ها کارآفرین بوده اند مایه مباهات هستند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به این که مدیران کمیته امداد از دو تا سه هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه خود به خوبی در جهت توانمندسازی افراد استفاده کرده اند عملکرد این نهاد در استفاده از منابع اشتغال روستایی را نیز صحیح ارزیابی کرد.
دکتر جهانگیری ادامه داد: امروز اولویت اصلی کشور اقتصاد و ایجاد اشتغال است، بنابراین کسانی که با حداقل امکانات در این مسیر تلاش کرده اند شایسته تشکر هستند. امروز تعداد زیادی از افرادی که زیر پوشش کمیته امداد بوده اند به خاطر توانمند شدن از این خانواده خارج شده اند که موضوعی قابل تأمل است این اتفاق از سویی می تواند باری از دوش دولت بردارد و از سوی دیگر فرصت تحت پوشش قرار دادن افراد بی بضاعت دیگر را به وجود آورد.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: ایران در برابر محدودیت ها و ضعف هایی که از نظر اقتصادی با آن مواجه است فرصت های بسیاری هم دارد، ایران کشوری فقیر نیست کشوری ثروتمند و پرظرفیت است و اگر همه مدیران و مسئولان و مردم با اراده همت کنند، می توانند کشور را پیش برده و بسازند باید با وحدت و همدلی این حرکت را تسریع کنیم.
دکتر جهانگیری افزود: فقط یارانه های پنهان بیش از هزار هزار میلیارد تومان برآورد می شود که به جای ضعیف ترین افراد جامعه به ثروتمندان تعلق می گیرد این ارقام قابل مقایسه با اعداد اعلام شده در خصوص کسری بودجه نیست بنابراین ما می توانیم از مشکلات با همت و تصمیمات بزرگ عبور کنیم.
معاون اول رییس جمهور در پایان سخنان خود با تجلیل از عملکرد آقای بختیاری در مدیریت های مختلف از ابتدای انقلاب تاکنون گفت: دولت با تمام قدرت از کمیته امداد پشتیبانی خواهد کرد تا برنامه های خوب خود را در جهت کمک به مددجویان پیش ببرد.
در این مراسم استاندار خراسان رضوی و رییس کمیته امداد امام خمینی نیز در سخنانی گزارشی از اقدامات انجام شده در این استان برای محرومیت زدایی ارائه کردند و به تشریح برنامه های خود را برای توانمندسازی مددجویان پرداختند و سپس با حضور معاون اول رییس جمهور از تعدادی از کارآفرینان برتر کمیته امداد در استان خراسان رضوی قدردانی شد.