زمان : 28 Mordad 1398 - 19:49
شناسه : 153097
بازدید : 7139
ابلاغ قانون قانون  حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی "توسط رییس جمهور ابلاغ قانون قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی "توسط رییس جمهور

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی همچنین  در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران "قانون  حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی " را نیز برای اجرا به وزارت نفت  و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

قبلا در خبر ها داشتیم

مهلت دوماهه وزارت نفت جهت تدوین آیین‌نامه اجرایی

قانون توسعه صنایع پایین دستی نفت با سرمایه مردمی به دولت ابلاغ شد

طرح «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» که روز دوشنبه ۲۴ تیرماه به تصویب مجلس شورای اسلامی و روز شنبه ۱۹ مردادماه به تایید شورای نگهبان رسید، امروز شنبه ۲۶ مرداد به دولت ابلاغ شد. به این ترتیب وزارت نفت باید ظرف مدت دوماه، آیین‌نامه اجرایی این قانون را تدوین کند و به تصویب هیأت وزیران برساند.

روز شنبه ۲۶ مرداد، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» را به دولت ابلاغ کرد.

تصویر این نامه در زیر آمده است:

مهلت دوماهه وزارت نفت جهت تدوین آیین‌نامه

طرح «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» که در جلسه علنی روز دوشنبه ۲۴ تیرماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، در تاریخ ۲۹ تیرماه برای بررسی از منظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شد که روز شنبه ۱۹ مردادماه، عدم مغایرت این طرح با موازین شرع و قانون اساسی از طرف شورای نگهبان اعلام شد.

به این ترتیب با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، حال نوبت به وزارت نفت رسیده که با تدوین آیین‌نامه اجرایی ظرف مدت دوماه، زمینه را برای ورود سرمایه بخش غیردولتی و مردم مهیا سازد.

با تصویب مجلس

شرایط تأمین مالی طرح‌های حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز تعیین شد

 

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای شرایط تأمین مالی طرح‌های حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی را تعیین کردند.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه، ماده ۴ طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه مردمی را به تصویب رساندند که بر اساس آن تأمین مالی طرح‌ها با رعایت شرایط زیر صورت می‌گیرد:

الف- سهامداران شرکت مجری موظفند حداکثر یک سال پس از دریافت مجوز، نسبت به واگذاری حداقل ۳۰ درصد سهم شرکت مجری از طریق عرضه سهام یا صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در چهارچوب قوانین مربوط و یا انتشار اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام اقدام کنند؛ در غیر این صورت وزارت نفت موظف است نسبت به ابطال مجوز خوراک آنها اقدام کند.

ب- تأمین مالی از طریق ابزارها و نهادهای مالی بازار سرمایه و تضمین بازپرداخت اصل و فرع مبالغ سرمایه‌گذاری شده توسط مردم طبق قواعد و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار صورت خواهد گرفت. همچنین جهت تسهیل در فرآیند تأمین مالی از این طریق شرکت نفت ایران، بیمه‌ها و بانک‌های مجاز زیر نظر بانک مرکزی نیز می‌توانند پس از تأیید سازمان بورس اوراق بهادار در چهارچوب قانون به عنوان رکن ضامن ایفای نقش کنند.

پ- درخصوص آن دسته از دارایی‌هایی که تأمین مالی آنها از طریق صدور واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پروژه جهت عرضه به عموم صورت می‌گیرد، هر گونه عوارض نقل و انتقال محاسبه می‌شود.

 

مجلس تصویب کرد:اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی

 

نمایندگان مجلس ضمن تعیین شروطی برای تنفس خوراک تخصیصی به طرح‌های مربوط به توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی مصوب کردند که استفاده از سهم صندوق توسعه ملی باید در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه و با اذن مقام معظم رهبری باشد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه ماده ۳ طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را با ۱۴۰ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

طبق این ماده تنفس خوراک تخصیصی به طرح‌ها با رعایت شرایط زیر صورت می‌پذیرد:

الف- استفاده از سهم صندوق توسعه ملی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه و با اذن مقام معظم رهبری است.

ب- درصد تولید نفت کوره در طرح‌های موضوع این قانون باید کمتر از ۱۰ درصد کل فرآورده‌های تولید آن طرح باشد.

پ- در هنگام بهره‌برداری از واحد احداث شده، تطبیق کمیت و کیفیت انواع فرآورده‌های تولیدی بر اساس مجوز اولیه صادره بر عهده وزارت نفت بوده و در صورت وجود هر گونه مغایرت موظف است میزان تنفس خوراک را متناسب با طرح اجرا شده تعدیل کرده و به اطلاع صندوق توسعه ملی برساند.

ت- خوراک تحویلی به واحدهای مذکور از نظر قواعد مالی در حکم صادرات نفت خام و میعانات گازی است و تنفس خوراک برای اجرای این قانون صرفاً از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی در سقف سهم سالانه آن صندوق تأمین می‌شود. تسویه حساب این واحدها با صندوق توسعه ملی بابت بازپرداخت اقساط تنفس خوراک علاوه بر سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش خوراک آنها در پی سنوات می‌باشد.

ج- مجوزهای موضوع این قانون به استثنای طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای پالایشگاه‌های موجود صرفاً برای سواحل کشور صادر می‌شود.

چ- دولت مجاز است در هنگام اعطای تعهد تنفس خوراک قرارداد دریافت بخشی از درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های طرح‌ها را به صورت ماهانه متناسب با مبلغ بازپرداخت اقساط جهت تسویه بدهی از آن طرح اخذ کند و یا پس از بهره‌برداری از طرح سهام سهامداران شرکت مجری طرح را تا سقف مبلغ تنفس خوراک اخذ کند.

بند ث مربوط به شرایط بازپرداخت تسهیلات تنفس خوراک صندوق توسعه ملی جهت بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی ارجاع شد.

همچنین در جریان بررسی این ماده غلامرضا کاتب نماینده گرمسار با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی اخطاری در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی را مطرح کرد که مسعود پزشکیان رئیس جلسه در پاسخ گفت: رئیس مجلس تماس گرفته و گفته در این باره اذن مقام معظم رهبری گرفته شده است.

مجلس چارچوب صدور مجوز طرح‌های توسعه صنایع نفت خام را تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چارچوب صدور مجوز طرح‌های توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه، ماده ۵ طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

براساس این ماده وزارت نفت موظف است در زمان اعطای مجوز طرح نسبت به اعطای مجوزهای ذیل برای واحدهای مشمول این قانون اقدام کنند:

الف- مجوز صادرات فرآورده‌های تولیدی.

ب- مجوز تأمین نفت خام به عنوان خوراک مصرفی پس از اتمام دوره تنفس خوراک با رعایت مصالح کشور.

در ادامه نمایندگان ماده ۶ این طرح را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. وزارت نفت مکلف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون آئین نامه اجرایی آن را به تصویب هیئت وزیران برساندند.

در ادامه نمایندگان بند ث ماده ۳ این طرح را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند براساس این بند بازپرداخت تسهیلات تنفس خوراک صندوق توسعه ملی پس از دوره تنفس و مطابق مقررات صندوق انجام می‌شود.

کلیف مجلس به دولت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌های توسعه صنایع نفت خام

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند تا از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌های توسعه‌ صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی اقدام کنند.
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، ماده ۲ طرح حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌ گذاری مردمی را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.براساس این ماده دولت موظف است طبق تکالیف این قانون از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌ها تا سقف دو میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوراک از سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی برای جذب سرمایه‌گذاری مردمی حمایت کند.

اصطلاحات طرح حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام تعریف شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصطلاحات طرح حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌ گذاری مردمی را تعریف کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، ماده یک طرح حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌ گذاری مردمی را بررسی کرده و ماده یک آن را به تصویب رساندند.براساس این ماده اصطلاحات این قانون در معانی مشروح ذیل به کار می‌رود:الف – طرح: طرح‌های ایجاد تاسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با خوراک نفت خام و یا میعانات گازی با ضریب پیچیدگی بالاتر در بخش غیردولتی، همچنین بهینه‌سازی و ارتقای کمیت و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه‌های موجود به نحوی که ترکیب تولید فرآورده آنها به محصولات سبک‌تر تقطیر اختصاص یابد.ب_ مجوز:‌ مجوز صادره مطابق با جزء ۴ بند «پ» ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که براساس طراحی و محاسبات فنی و اقتصادی طرح پیشنهادی و مشخصات فرآورده‌های تولیدی توسط وزارت نفت ارزیابی و صادر می‌شود و شامل مقدار خوراک و تنفس خوراک برآورد می‌شود.پ – شرکت مجری طرح: شخصیت حقوقی مالک و دارای مجوز اجرای طرح است که صرفا می‌تواند مجری یکی از طرح‌های موضوع این قانون باشد.ت _ تنفس خوراک: اعطای خوراک بدون دریافت بهای آن از زمان شروع بهره‌برداری طرح‌های موضوع این قانون به تعداد روزی که ارزش آن معادل حجم سرمایه‌ گذاری ارزش‌گذاری شده در مجوز صادره باشد و به عنوان تسهیلات به شرکت مجری طرح محسوب می‌شود.