زمان : 05 Shahrivar 1398 - 23:55
شناسه : 153378
بازدید : 5335
نشست خبری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی  استان یزد به مناسبت هفته دولت گزارش تصویری؛ نشست خبری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد به مناسبت هفته دولت مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد در چهارمین بزرگداشت هفته دولت با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در سال‌های اخیر تحولات بسیار اساسی و بنیادی در حوزه‌های اقتصادی و زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری استان به خصوص در بخش خصوصی و صنعت ایجاد شده است.

علی نمازی یزد را استانی برخوردار از منابع و امکانات خدادادی و دارای ظرفیت‌های خوب اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: رشد سالانه سرمایه گذاری در بخش صنعت استان در سال‌های گذشته ۱۰ درصد بود.

وی افزود: استان یزد در بخش تولید کاشی و سرامیک، استخراج سنگ آهن و تولید برق و بهره‌برداری از  نیروگاه خورشیدی رتبه اول، تولید محصولات نساجی، شاخص‌های عمده معدنی ، تعداد تخت‌های بیمارستانی به ازای هر هزار نفر رتبه دوم و نسبت پزشک به ازای هزار نفر جمعیت، توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات، تولید محصولات گلخانه‌ای ، بهداشت و درمان رتبه سوم و در بسیاری دیگر شاخص‌های اقتصادی رتبه‌های برتر را در کشور کسب کرده است.

دبیر ستاد درآمد و تجهیز منابع استان، در ادامه به اقدامات این اداره‌کل در بخش مالی و خزانه‌داری اشاره کرد و گفت: ۲۳ دستگاه استانی از اعتبار خزانه استفاده می‌کنند و از طریق ذیحساب ، عامل ذیحساب و کارشناس مالی بر امور مالی بیش ۸۰ دستگاه دولتی، شهرداری‌ها و دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه دولت استفاده می‌کنند نظارت می‌شود.

نمازی تحقق سیاست‌ مالی،اقتصادی و نظارت بر اجرای قوانین مالی را از جمله ماموریت‌های این اداره کل برشمرد و گفت: حجم سپرده دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۹۷ بیش از سه هزار میلیارد ریال، میزان درآمدها بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال و میزان نقدینگی دولت هم ۲ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال بود.

وی کسب رتبه برتر در شاخص مدیریت بدهی و دارایی‌هایی مالی عمومی، کسب رتبه ششم در شاخص استقرار نظام حسابداری بخش عمومی در کشور، اجرای موفق انتشار اسناد خزانه و جذب ۱۰۰ درصد اعتبارات این بخش ، اجرای موفق انتشار اوراق خزانه  نوع اول و دوم و جذب ۱۰۰ درصد آن ، کسب رتبه برتر در ارزیابی عملکرد جشنواره شهید رجایی در سه سال متوالی، کسب عنوان شایسته تقدیر در ترویج فرهنگ نماز ، کسب رتبه برتر در ارائه مقالات علمی و تخصصی را از موفقیت‌های این اداره کل برشمرد.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد، مدیریت سپرده دستگاه‌های اجرایی، ساماندهی و مدیریت درآمدهای عمومی استان، نظارت و راهبری بیش از ۳۶۰ گزارش مالی ماهانه ۳۰ دستگاه اجرایی، مدیریت نقدینگی دستگاه‌های اجرایی در حوزه اعتبار جاری و عمرانی و ساماندهی و مدیریت حساب‌های بانکی نهادهای اجرایی و انتقال تمام حساب‌ها به بانک مرکزی را از دیگر فعالیت حوزه نظارت مالی برشمرد.

نمازی الکترونیکی شدن خزانه را از فعالیت‌های شاخص بخش نظارت مالی دانست و گفت: در راستای شفاف سازی فعالیت‌های مالی دولت، تعداد حساب‌های دولتی از سه هزار و ۷۵۰ فقره به ۳۱۵ مورد کاهش یافت و تمام حساب‌ها به بانک مرکزی منتقل شد.

به گزارش سه شنبه شب اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، وی تفویض اختیار رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌های مستقیم از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت در سال ۹۶ را از دیگر ماموریت‌های این مجموعه عنوان کرد و گفت: کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها و رضایتمندی مودیان مالیاتی از مزایای این سیاست وزارت امور اقتصادی خبر داد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی یزد تصریح کرد: تاکنون ۸۴۳ پرونده در هیات ۲۵۱ مکرر تشکیل، ۷۰۹ پرونده نهایی و برای ۱۷۷ پرونده رای صادر شده است.

نمازی همچنین با تشریح فعالیت مجموعه دستگاه‌های استانی وزارتخانه در استان یادآور شد:  صادرات ۲ میلیون تن کالا و واردات ۵۹ هزار تن کالا در سال۹۷، توسعه شبکه‌های بانکی، کسب رتبه نخست در سرانه شعب بانکی، ایجاد بانک‌های تخصصی در جهت ارائه خدمات شایسته به فعالان اقتصادی، توسعه قرض الحسنه ، کسب رتبه سوم در سرانه سپرده گذاری در سیستم بانکی و کسب رتبه پنجم در سرانه تسهیلات پرداختی سیستم بانکی از دیگر  اقدامات این بخش است.

دبیر ستاد درآمد و تجهیز منابع استان، تلاش برای افزایش درآمدهای استان، جلوگیری از فرار مالیاتی، اختصاص و پرداخت ۲۹۰ میلیارد تومان از درآمد مالیاتی برای امور عمرانی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، توسعه صنعت بیمه ، افزایش ۵۵ درصد حق بیمه سرانه، رشد ۴۶ درصد میزان خسارت پرداخت شده صنعت بیمه، کسب رتبه برتر در ضریب نفوذ بیمه، کسب رتبه دوم در سرانه حق بیمه، گردش مالی ۶ هزار میلیارد ریالی صنعت بیمه استان در سال ۹۶ ، ایجاد بورس منطقه‌ای ، افزایش کارگزاری‌های بازار سرمایه ، معامله چهار میلیارد و ۵۰۰ سهم به ارزش ۱۴ هزار میلیارد ریال در سال ۹۷ را از دیگر فعالیت‌ها بخش برشمرد./ منبع خبر: ایرنا یزد

 

عکس از: مجید دهقانی زاده