زمان : 03 Mehr 1398 - 13:15
شناسه : 153688
بازدید : 9672
 چهار گام برای رونق صنعت گردشگری در شهرستان اشکذر یادداشت/ چهار گام برای رونق صنعت گردشگری در شهرستان اشکذر شهرستان اشکذر با وجود ظرفیت های عظیم و مغفول مانده گرشگری، در طول سالیان متمادی از ضعف برنامه‌ریزی‌ مناسب در زمینه توسعه زیرساختی، فرهنگی در حوزه گردشگری رنج برده است؛ با توجه به نامگذاری امسال به نام «رونق تولید» شایسته است که به صنعت گردشگری در این شهرستان نگاه ویژه ای شود.

علیرضا عسکری اشکذری:گردشگری به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در رونق تولید نقش به سزایی دارد زیرا این صنعت در حوزه‌های مختلف خدمات، اشتغال، سرمایه‌گذاری و توریسم داخلی و خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ حضور گردشگران خارجی و داخلی و خرید صنایع‌دستی و سوغات به‌طور مستقیم در این حوزه تاثیر گذار است.

برای رونق در این حوزه، سه مولفه مردم، مسئولان و گردشگران خارجی و داخلی می‌تواند کمک شایانی کند؛ البته در شرایط کنونی واگذاری کارها و انتظار از مسئولان به‌عنوان یکی از سه ضلع مبحث رونق در حوزه گردشگری امری بعید به نظر می‌رسد اما مردم می‌توانند با سرمایه‌های اندک و نیروی انگیزه کمک شایانی به رونق بحث گردشگری نمایند.

شهرستان اشکذر با بیش از ۷۰ اثر ثبت‌شده و ۶۰۰ اثر به ثبت نرسیده ملی و سایت‌های و محوطه‌های متعدد تاریخی، برخورداری از مناطق ییلاقی از قطب‌های ناشناخته گردشگری در استان و حتی کشور به شمار می‌رود.

سال‌های متمادی به دلیل نبود مسئولان غیربومی و دلسوز در حوزه گردشگری این ظرفیت عظیم و گنج نهفته مغفول مانده است، اما وقت آن رسیده گام‌هایی به همت مردم و نخبگان در راستا برداشته شود:

گام اول: استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و موسسات غیردولتی

جایگاه رسانه­ ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه گردشگری به‌عنوان هم‌فکری و دیده‌بانی نقش مهم و اثرگذار است و می‌توان از نظرات آن‌ها برای تدوین برنامه‌های حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده کرد.

البته بخشی از ظرفیت رسانه‌ها و موسسات مردم‌نهاد برای ایجاد روحیه مطالبه گری در مردم و انعکاس مشکلات و مسائل این حوزه به مسئولان امر نیز نیاز است.

-چند سالی که پیشنهادی از طرف نویسنده این یادداشت به مسئولان شهرستان داده شد؛ مبنی بر این که در فاصله یک یا دو هفته مانده به ایام عید نوروز تور گردشگری ویژه خبرنگاران استان برگزار شود تا هم ارتباط رسانه ای دو سویه برقرار و هم جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری در قالب این تور در رسانه های کشوری معرفی شود-

 

گام دوم: آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی در حوزه گردشگری

استفاده از اساتید دانشگاه در زمینه کارآفرینی و گردشگری می‌تواند موجب شود تا سرمایه‌های مالی و زمانی سرگردان افراد جهت‌دهی برای توسعه صنعت گردشگری و رونق تولید در این زمینه چه در بخش‌های خدمات‌دهی و چه در بخش‌های تولید صنایع‌دستی شود.

آموزش برای آگاهی از مزیت‌های این صنعت، افزایش مشارکت هدفمند مردم، رسیدن به توسعه پایدار، حفظ محیط‌زیست و افزایش درآمد پایدار دارای اهمیت فراوان است.

تولید رفتار مسئولانه برای حفاظت از میراث فرهنگی با آموزش امکان‌پذیر است و برای تحقق این منظور با افزایش آگاهی بخشی به جامعه علاوه بر حفظ میراث به‌جای مانده به‌عنوان میراث بین نسلی بجای مانده توسعه بر اساس ارزش‌های بومی هر منطقه چه در حوزه گردشگری و چه در حوزه صنایع‌دستی نیز می‌تواند شکل بگیرد.

بحث آموزش خبرنگار گردشگری به‌صورت تخصصی، آموزش گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان برای حفظ آثار تاریخی و اینکه حامی واقعی صنعت گردشگری باشند از دیگر اقدامات آموزشی که می‌تواند توسط سازمان‌های مرتبط انجام گیرد.

 

گام سوم: برند سازی برای شهرستان اشکذر در حوزه گردشگری

در حال حاضر جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری استان یزد نسبت برخی استان‌های شاخص کشور در زمینه گردشگری فاقد برندسازی مناسب است؛ برندسازی گردشگری ضمن معرفی بهتر مقاصد جذاب به گردشگران موجب توسعه سرمایه‌گذاری و همین‌طور رشد و بالندگی این صنعت می‌شود.

شهرستان اشکذر علاوه بر این‌که در طول سالیان متمادی برنامه‌ریزی‌های مناسبی در زمینه توسعه زیرساختی، فرهنگی انجام‌نشده است فاقد برند گردشگری و صنایع‌دستی است.

در گام نخست برندسازی نخبگان و مسئولان دلسوز و آشنا با برندها و ظرفیت‌های حوزه گردشگری شهرستان، با تشکیل کارگروه تخصصی این برندها را مشخص کنند تا در گام بعدی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این برند شناسانده شود.

برپایی کمپین‌های تبلیغاتی حرفه‌ای و معرفی جاذبه‌ها و صنایع گردشگری در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب از نمونه کارهایی است که در این زمینه می‌توان انجام داد که نمونه موفق آن در زمینه گردشگری مذهبی با همت خیرین و مردم به‌صورت خودجوش در آیین نخلبرداری روز عاشورا اشکذر شکل‌گرفته است.

به‌طور مثال: قتل جنجالی «جمال خاشقچی» و دیگر موارد مربوط به حقوق بشر بر صنعت گردشگری عربستان سعودی سایه افکنده است اما این کشور در رویکردی جدید در حوزه گردشگری برای مقابله با وجهه کسل ‌کننده کشورش در جهان از قدرت اینفلوئنسرها (فعال شبکه‌های اجتماعی دارای تأثیرگذاری بالا) درحوزه گردشگری بهره می‌گیرد.

در اقدامی بی‌سابقه/ عربستان ویزای توریستی می‌دهد

 

گام چهارم: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خیرین برای برداشتن گام‌های سریع

اگر بگوییم به لحاظ گردشگری از شهرستان‌های هم‌جوار چند دهه عقب‌تر هستیم سخنی به گزافه نگفتیم شهرستانی مانند میبد، با برند سازی در کشور به‌سوی برند سازی جهانی در حوزه گردشگری می‌رود درحالی‌که ما در ابتدایی‌ترین امور خود در این زمینه ورود نکردیم.

پس برای برداشتن گام‌های سریع استفاده از ظرفیت خیرین شهرستان و بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌های اساسی حوزه گردشگری نیاز است.

 

بر طبق آمار شهرستان اشکذر باوجود ظرفیت‌های فراوان ذکرشده در زمینه جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی ذکرشده، تعداد محدود هتل اقامتی، رستوران، موزه مردم‌شناسی و واحدهای بوم گردی در شان مردم این شهرستان نیست که امیدواریم اولاً مردم و نخبگان شهرستان کمر همت ببندند و سپس مسئولان پای در میان کار جهادی نهند.