خاکشیر به لاغری شما کمک می کند

افرادی که اضافه وزن دارند در کنار رژیم های لاغری و ورزش می‌توانند از بعضی گیاهان و ادویه‌هایی که در کاهش وزن نقش دارند استفاده کنند. خاکشیر یکی از خوراکی‌هایی است که از آن در تهیه شربت در فصول گرم استفاده می‌شود. خواص خاکشیر دارای مزیت های دارویی و درمانی زیادی مانند ادرار آوری، از بین بردن اسهال، از بین بردن کرم‌های روده و معده، قطع تب شدید، درمان التهابات کلیه، ترمیم زخم‌ها، از بین بردن ناراحتی‌های پوستی و آکنه می‌باشد. همچنین گفتنی است که خاکشیر در از بین بردن اسهال خونی و ترشحات زنانه کاربرد زیادی دارد. مصرف خاکشیر و لاغری رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.

لاغری با خاکشیر

از خاکشیر و لاغری در طب سنتی بسیار صحبت شده است. به طور کلی، گیاهان و ادویه هایی دارویی مانند فلفل قرمز، چای سبز و دارچین برای کاهش وزن مفید هستند. جالب است بدانید که نحوه استفاده از خاکشیر ممکن است روی اثر آن بر بدن متفاوت باشد. از خاکشیر آسیاب شده می‌توان برای از بین بردن اسهال استفاده کرد. مصرف خاکشیر به همراه شربت سکنجبین برای درمان مشکلات صفراوی است.

برای لاغری با خاکشیر توصیه می‌شود که مقدار یک قاشق غذا خوری خاکشیر را شسته و در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با شکر شیرین کنید. از این نوشیدنی هر روز صبح ناشتا میل کنید. استفاده از این نوشیدنی در طولانی مدت به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر کمک به لاغری با خواص زیادی که دارد در حفظ سلامت بدن نیز موثر است.

خاکشیر جلوی ضعف و گرسنگی شما را می گیرد!

بسیاری از افرادی که از رژیم های سخت لاغری استفاده می‌کنند ممکن است دچار ضعف بدن در طی روز شوند. برای کاهش ضعف می‌توانید مقداری خاکشیر و آب عسل را مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید. برای تهیه آب عسل کافیست که در یک لیتر آب مقدار یک کیلو عسل را جوشانده، حین جوش آمدن آب و عسل مقداری کف روی آن بوجود می‌آید که باید آن را بردارید و بعد از سرد شدن مورد استفاده قرار دهید. نکته ایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حرارت باعث از دست رفتن بخشی از خواص عسل می‌شود با این حال ترکیباتی در آن باقی می مانند که با مخلوط شدن با خاکشیر در درمان ضعف جسمی موثر است.

خاکشیر و تناسب اندام

یکی از مزایای خاکشیر علاوه بر کمک به کاهش وزن، کمک به افزایش وزن نیز است. همانطور که در ابتدا ذکر شد نحوه استفاده از خاکشیر در تاثیر آن بر بدن متفاوت است. به عنوان مثال، برای چاق شدن با خاکشیر لازم است که ابتدا مقداری خاکشیر را شسته و در آب ولرم حل کرده و اجازه دهید چند ساعت بماند. سپس صبح ناشتا مقداری شیر به آن اضافه کرده و میل کنید. استفاده از شیر همراه خاکشیر نقش زیادی در افزایش وزن دارد و استفاده از این روش به مدت چند هفته می تواند چند کیلو به وزن شما اضافه کند.

 

خاکشیر و خواص بی نظیر آن

 

خواص شگفت انگیز خاکشیر

وقتی صحبت از خاکشیر می شود به یاد شربت تابستانی خاکشیر به همراه آب لیمو می افتیم که برای خنکی و جلوگیری از گرمازدگی مفید است. ولی خاکشیر خواص دارویی و درمانی زیادی برای انسان دارد که به اهمیت مصرف آن می افزاید.

خاکشیر از تیره گیاه شب بویان است که یک یا دوساله و در دشت و کوهستان می روید و در اصطلاح عامیانه به آن خاکشی هم می گویند. تخم خاکشیر ریز و کمی دراز و دارای دونوع قرمز و قهوه ای است که قرمز آن کمی به تلخی می زند.

گیاه خاکشیر در مناطق معتدلی چون ایران و بیشتر مناطق آسیا چون افغانستان ، پاکستان ، هند ، چین ، عراق و شمال افریقا مانند مصر ، مراکش و الجزایر رویش دارد. این گیاه دارای برگ هایی است که بریدگی های زیادی دارد و گل های آن زرد روشن است.

ترکیبات موجود در خاکشیر چیست؟

اسیدهای چرب لینولوئیک ،پالمیتیک ،اولوئیک و استئاریک ، املاح معدنی چون گوگرد ، کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ،سدیم ، منیزیم ، کلر و آهن و حاوی پروتئین ، صمغ ، موسیلاژ ، چربی و ترکیبات ازت دار است.

دانه های خاکشیر باید در ظرف دربسته و دور از نور و حرارت نگهداری شوند و لازم است با توجه به مشابهت آن با برخی از دانه ها در خرید آن دقت لازم به عمل آید. برای خرید عمده خاکشیر اصل می توانید به بوبارد اعتماد کنید.

خواص دارویی و درمانی خاکشیر

1- خاکشیر خواص ضد لاغری دارد: برای افرادی که لاغرند و از این مسئله رنج می برند مصرف شربت خاکشیر به همراه شیر تازه در ناشتا خیلی مفید است و به مرور باعث افزایش وزن و چاقی فرد می شود.

2-خاکشیر خواص ضد فشارخون دارد: برای اشخاصی که فشارخون بالا دارند می توانند یک لیوان پودر خاکشیر را با آب به صورت خمیر در آورند و این مرهم را روی پوست پا بگذارند که باعث افت فشار خون می شود.

یا شربت خاکشیر در روز دوبار در شب قبل از خواب و روز در ناشتا به مدت دو ماه مصرف شود که باعث می شود فشار خون فرد کاهش یابد. 

3- خاکشیر خواص ضد چاقی دارد: یک قاشق غذاخوری خاکشیر را شسته و در آب ولرم حل کرده و با شکر شیرین کنید. در ناشتا آن را میل بفرمایید که به تدریج سبب لاغری شخص می شود و در ضمن به سلامتی وی هم کمک زیادی می کند.

4- خاکشیر خواص ضد باکتریایی ،ضد التهابی و ضد اسهالی دارد: خاکشیر به درمان جوش ، آکنه و پاکسازی پوست کمک می کند و برای این کار دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک دوم فنجان شاه تره و کاسنی مخلوط کنید و به مدت سه هفته بخورید.

خواص ضد باکتریایی خاکشیر برای درمان اسهال در بزرگسالان و کودکان هم مفید است.

یا خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و هر دو ساعت یک بار به بیمار اسهالی بدهید تا مشکل رفع شود. یا خاکشیر را با آب سرد و شکر مخلوط کنید و مصرف نمایید تا از اسهال جلوگیری گردد.

البته از جوشانده خاکشیر هم برای رفع اسهال استفاده می کنند که با جوشاندن خاکشیر ترکیبات داخل آن چون صمغ و موسیلاژ استخراج می شود و خاصیت ضد اسهالی پیدا می کند.

  لاغری با سماق

5-خواص خاکشیر در روشن کردن پوست صورت موثر است: ادویه های مناسب برای روشن کردن پوست بی شمار یافت می شوند اما خاکشیر یکی از بهترین آن هاست زیراخاکشیر علاوه بر شفاف کردن پوست صورت ، لکه های پوستی را هم رفع می کند. برای این کار دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با ترنجبین خیسانده شده مخلوط و به مدت سه هفته میل نمایید. 

6- خاصیت ضد یبوست دارد: زنان بارداری که از یبوست رنج می برند می توانند از خاکشیر استفاده کنند ولی چون خاکشیر سبب شل کردن دهانۀ رحم  و زایمان زودرس می شود از مصرف زیادی آن خودداری شود ولی در اواخر دوران بارداری برای تسهیل در زایمان مفید است.

در کودکان هم خاکشیر به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند و در درمان یبوست موثر است. موسیلاژ موجود در سطح خاکشیر با نفوذ آب سرد متورم و تولید ژل بزرگی می کند که نرم کننده بوده و سبب خروج مدفوع و ملین شدن آن می شود.

7-خاکشیر در تقویت جنسی مردان موثر است: مصرف خاکشیر در مردان ضعف قوای جنسی را درمان و ناباروری را بر طرف می کند.

8-خاکشیر در درمان تب و خارش پوستی مفید است: برای کودکانی که سرخک و آبله مرغان گرفتند و پس از آن از تب و خارش پوستی رنج می برند مصرف خاکشیر مشکل تب و خارش پوستی را برطرف می کند. بهتر است خاکشیر را از دوسالگی به کودکان بدهید و قبل از این سن آب آن را به آن ها بخورانید.

می توانید برای رفع خارش پوستی ، التهاب و سوزش بدن کودک از بخور خاکشیر هم استفاده کنید که با سوزاندن خاکشیر در یک منقل یا اسپند دودکن ، دود حاصله از آن را به بدن کودک هدایت کنید و بخور دهید.

وجود ماده ایزوتیوسیانات در خاکشیر یک خاصیت ضد میکروبی به آن میدهد که باعث می شود تب بدن کاهش یابد.

9-برای درمان سنگ کلیه کمک می کند: مصرف خاکشیر به همراه ترنجبین برای افرادی که کلیه آن ها مستعد سنگ سازی هست اثربخش است.

10-خاکشیر بوی بد دهان را هم رفع می کند: خلط های فاسد در مجاری تنفسی  در بد بویی دهان دخالت دارد مصرف یک لیوان شربت خاکشیر به همراه ترنجبین در روز این مشکل را حل می کند.

 

  ادویه ماه تولد شما چیست؟

خاکشیر خواص دارویی و درمانی دیگری هم برای انسان دارد که به اختصار بیان می شود:

  • خاکشیر ادرار آور است و تب و دمای بدن را کاهش می دهد. خاکشیر یک نوشیدنی با طبیعت سرد است که به پیشگیری از گرما زدگی ، کاهش عطش و تشنگی کمک زیادی می کند.
  • خاکشیر در مداوای جراحات و زخم های بدن مفید است.
  • خاکشیر در رفع انگل و کرم در دستگاه گوارش موثر است.
  • خاکشیر به صورت جوشانده برای رفع ترشحات زنان کمک می کند.
  • خاکشیر برای درمان بیماری های آبله ، حصبه ،نقرس ، سرخک و مخملک موثر است.
  • ضماد خاکشیر در التیام ورم پستان کمک زیادی می کند.
  • خاکشیر در رفع ناراحتی های دستگاه تناسلی مفید است.
  • خاکشیر اشتها آور است. بطوریکه مصرف خاکشیر به همراه آب عسل گرسنگی و دل ضعفه را کاهش می دهد.
  • خاکشیر در درمان بیماری های گوش و گرفتگی صدا کمک می کند.
  • ازگل ها و برگ های گیاه خاکشیر برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده می کنند.
  • تنظیم کننده دستگاه گوارش است و از ابتلا معده به بیماری پیشگیری می کند.
  • از دیگر خواص خاکشیر کمک به درمان کبد چرب است. خاکشیر به سم زدایی و پاکسازی کبد چرب کمک زیادی می کند.
  • خوردن نوشیدنی خاکشیر به تعداد 2 تا 3 لیوان در روز به رفع شوره و خارش سر کمک می کند و در واقع با اصلاح مزاج خود با خارش و شوره سر برای همیشه خداحافظی می کنید.

عوارض و محدودیت های مصرف خاکشیر

  • زنان شیرده برای شیردهی نوزادان باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • برای افرادی که طبع سرد دارند و به بیماری آرتروز و رماتیسم مبتلا هستند مصرف به تنهایی خاکشیر زیان دارد و ضروری است به همراه عسل و عرق نعناع استفاده شود تا از طبع سرد خاکشیر کاسته شود.
  • برای جلوگیری از سنگ کلیه لازم است خاکشیر چند بار شسته و به مدت چندین ساعت در آب خیسانده شود.
  • بعضی از اشخاص با خوردن خاکشیر سردرد می گیرند که بهتر است برای رفع این عارضه خاکشیر را به همراه کتیرا مصرف کنند.
  • زیاده روی در مصرف خاکشیر سبب بروز ورم و زخم معده می شود.