زمان : 03 Aban 1398 - 15:24
شناسه : 155125
بازدید : 9604
جایگزین خودروی پراید مشخص شد جایگزین خودروی پراید مشخص شد

یزدفردا:مدیرعامل سایپا گفت: محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین خانواده پراید می‌شوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد.

 سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه با نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی برای خروج محصولات خانواده پراید از مدار تولید را از نخستین روز‌های حضورش در سایپا در دستور کار این گروه خودروسازی قرار داده است، گفت: از بهمن‌ سال گذشته برنامه‌ریزی دقیق برای پایان دادن به تولید این محصول آغاز شد و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا این برنامه را به مرحله اجرا درآوردیم، اما برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار این موضوع را در آن زمان رسانه‌ای نکردیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: متاسفانه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، تولید خودروسازان کاهش یافت و این کاهش تولید به همراه ایجاد تقاضای کاذب ناشی از کاهش ارزش پول ملی، بازار خودرو را با نابسامانی مواجه کرد. از این رو و برای جلوگیری از التهاب بیشتر، برنامه کاهش و توقف تولید پراید رسانه‌ای نشد، اما فرآیند اجرایی آن را با جدیت دنبال کردیم.

سلیمانی افزود: تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخ‌های اعلام شده و تحویل خودرو‌های ثبت نامی انجام خواهد شد؛ بنابراین هموطنانی که در طرح‌های پیش‌فروش و فروش‌فوری این محصول ثبت‌نام کرده اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودرو‌های آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آن‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه توقف عرضه پراید به بازار داخلی را در ماه‌های گذشته و در جلسات مختلف غیرعلنی با مدیران ارشد کشور و اعضای محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم که این عزیزان نیز در گفتگو با رسانه‌ها به آن اشاره داشته‌اند، همین موضوع نشان می‌دهد که سایپا برای توقف تولید این محصول برنامه داشته است.

سلیمانی در ادامه گفت: مهمترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید خودرو پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز به طور کامل در حال اجراست و محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و می‌شوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات بر روی پلت‌فرم‌های جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.

سلیمانی در ادامه زمان توقف تولید مدل‌های سواری خانواده پراید در بازار داخلی را اعلام کرد و گفت: همان‌گونه که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هم اعلام فرمودند تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.

به گفته وی یکی از شاخص‌های تعیین این زمان بندی، تعداد خودرو‌های معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یک از مدل‌های پراید است.

سلیمانی گفت: محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با محصولات سایر خودروسازان، در برخی بازار‌های صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد که به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودرو‌ها در ایران به فروش می‌رسد.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه محصول پراید به طور متوسط با قیمت حدود ۷ هزار دلار در بازار‌های صادراتی عرضه می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی شده است که تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید در ایران به کشور‌های مقصد صادراتی منتقل شود.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان