زمان : 01 Khordad 1399 - 12:46
شناسه : 157418
بازدید : 4174
۳۰ مورد اهدای عضو در رفسنجان انجام شد ۳۰ مورد اهدای عضو در رفسنجان انجام شد مسئول واحد فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در امر خداپسندانه اهدای عضو از سال ۱۳۸۸ تا کنون در رفسنجان ۳۰ مورد اهدا صورت گرفته است.

به گزارش رفسنجان فردا؛ دکتر سید حمید پاکزاد مقدم  به مناسبت روز جهانی اهدای عضو اعلام کرد: اهدای عضو در رفسنجان از  سال 1388 آغاز شده و به صورت فعال تر از سال 92 با کارهای بهتری پیش می رود که تا کنون 30 مورد اهدای عضو داشتیم.

 مسئول واحد فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه در سال های اولیه فرهنگ سازی زیادی در رابطه با اهدای عضو نشده بود و هماهنگ کردن با خانواده ها و جلب رضایت سخت بود؛ تصریح کرد: اما خوشبختانه هم در سطح کشور، استان و رفسنجان پیش زمینه ها فراهم شده و راحت تر اهدای عضو انجام می شود.

 پاکزادمقدم‌ ادامه داد: در حال حاضر زمانی که فردی در خانواده ای بر اثر حوادث، تصادفات، بیماری و ... دچار مرگ مغزی می شود فرهنگ خوبی در مردم جا افتاده است و اهدای عضو به عنوان اهدای زندگی انجام‌ می شود.

 متخصص بیهوشی و فوق تخصص مراقبت های ویژه همچنین بیان کرد: قبلاً بیشتر عضوهای کلیه و کبد از رفسنجان اهدا می شد که اخیراً 6 مورد اهدای قلب هم داشتیم که با تیم پروازی از تهران عمل برداشت عضو در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) انجام و به تهران ارسال شد و دیگر نیاز نیست بیمار مرگ مغزی به تهران جهت برداشت عضو اعزام شود.

 وی ادامه داد: اهدای کلیه و کبد  را با دانشگاه های علوم‌ پزشکی کرمان و شیراز و اهدای عضو قلب را با دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران هماهنگ می کنیم ضمن اینکه آمادگی اهدای اعضای دیگر از جمله قرنیه چشم را هم داریم‌.

 وی خاطرنشان کرد: برای تأیید مرگ مغزی حتماً باید 5 متخصص از رشته های مختلف معاینات کامل از بیمار را انجام دهند و نوار مغز و آزمایشات مورد تأیید این 5 نفر برسد.

 پاکزاد مقدم‌ با بیان‌ اینکه حدود 27 هزار بیمار در انتظار پیوند عضو در کشور وجود دارد، بیان کرد: در مورد اینکه کدام عضو به کدام شخص تعلّق می گیرد به کمیته اعضاء در تهران بر می گردد که این کمیته بر اساس اولویت بیماری تعیین می کند به کدام بیمار عضو برسد.

 وی خاطرنشان کرد: اهدای اعضای کبد و کلیه محدودیت سنی ندارد اما قلب چون سایز آن در افراد متفاوت است قلب کودک اهدا کننده برای کودکان و قلب اهدایی بالغین برای افراد بزرگسال مناسب است.

 پاکزاد مقدم در مورد صدور کارت اهدای عضو هم عنوان کرد: کسی که این کارت را دارد یک نوع اعلام آمادگی از طرف فرد در مورد اهدای اعضایش است و در زمان حیات این اختیار را به بقیه می دهد تا در صورت بروز حوادث و بیماری های لاعلاج و دچارشدن به مرگ مغزی می تواند اعضای خود را که عملی خیرخواهانه و خداپسندانه است اهدا کند.

 وی گفت: داشتن کارت اهدای عضو به همراهان بیمار کمک می کند تا بهتر و با رضایت کامل عضو فرد خانواده شان را اهدا کنند.

 دکتر پاکزاد اظهار کرد: دفاتر اهدای عضو در بیمارستان علی بن‌ ابیطالب رفسنجان و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مستقر هستند و متقاضیان‌ می توانند با حضور در این نهادها کارت اهدای عضو را دریافت کنند/شبستان