زمان : 20 Tir 1399 - 14:15
شناسه : 157772
بازدید : 3937
یک محصول دانش بنیان کشاورزی در رفسنجان رونمایی شد یک محصول دانش بنیان کشاورزی در رفسنجان رونمایی شد با حضور رئیس انجمن پسته ایران محصول دانش بنیان، ربات هوشمند ویدئو متری چاه و لوله های کشاورزی در رفسنجان رونمایی شد.

مجری این طرح شامگاه پنجشنبه در این آئین  گفت: با کمک این محصول فناورانه می توانیم تصویر درستی از چاه، پایشی از منابع آب، شوری و دمای آب  را اندازه گیری کنیم.

معین ملامحمدی که دارای تحصیلات و دکترای منابع آب از ایران و دکترای کشاورزی هوشمند از ژاپن است تصریح کرد: ما در شرایط بحرانی آب و تغییر اقلیم قرار داریم سالانه دمای ایرا ن چند درجه گرم می شود و این گرمای هوا باعث می شود نیاز به آب شدید تر شود.

وی ادامه داد: در هر ثانیه ای ۱۸ هزار لیتر آب از سفره های اب در رفسنجان برداشت می شود لذا مشکلاتی از جمله تغییر اقلیم، کمبود و بحران آب و کشاورزی سنتی موجب کاهش تولید محصول ارزآور پسته شده است.

ملامحمدی با اشاره به اینکه سعی داریم کشاورزی را به سمت هوشمندسازی ببریم گفت: در بحث آبیاری باغات مشکلاتی از جمله گرفتگی لوله ایجاد می شود که با وارد کردن ربات هوشمند ویدئو متری چاه و لوله های کشاورزی در لوله و چاه های عمیق مشکل شناسایی و می توان نقطه مشخص شده لوله را تعمیر کرد؛ ضمن اینکه این ربات کاربری های دیگری از جمله سنجش دما و شوری آب را دارد.

وی گفت: هوش مصنوعی در سال ۱۴۰۴ به ما می گوید که منابع آبی در کدام نقاط دچار تنش شده اند و با این پیش بینی در دشت رفسنجان می بینیم خیلی از چاه های کشاورزی و نقاط مختلف رفسنجان دچار تنش آبی شده است.

وی با بیان اینکه دما هر ساله در حال افزایش است و ایران هم در نوار ۴۰ درجه جغرافیایی قرار دارد تصریح کرد: اگر نمودار تولید محصول پسته را بررسی کنیم می بینیم در ۱۰ سال پیش محصول خوبی ( ۲۰۰ هزار تن در رفسنجان ) برداشت می کردیم امّا تولید این محصول سال به سال در حال کاهش  و به سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تن کاهش یافته است.

ملامحمدی ادامه داد: درحال حاضر کشاورزانی هستند که در یک هکتار حدود ۳۰۰ کیلو گرم پسته برداشت می کنند در حالی که در دنیا در یک هکتار چهار تا  پنجهزار کیلوگرم پسته برداشت می شود؛ که سعی کردیم با تولید محصول فناورانه در راستای توسعه پایدار و افزایش بهره وری و افزایش تولید خدمتی به جامعه کشاورزان ارائه دهیم و باعث حفظ منافع ملی و ارزآوری خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: ربات ویدئو متری چاه و لوله های کشاورزی که طراحی و ارزانتر از نمونه خارجی آن ساخته شده است نمونه اولیه است  ونمونه خارجی آن با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان موجود است ضمن اینکه نمونه ایرانی مزایایی نسبت به نمونه خارجی شامل آنالیز کردن پارامترهای شوری، دمای چاه و PH آب را داراست و کشاورز لازم نیست کنار ربات باشند و فیلم را ببینند این فیلم توسط دستگاه به شبکه های اجتماعی ارسال می شود و کشاورز از هرجایی می تواند آن را مشاهده کند.

وی که سازنده نخستین ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشاورزی کشور هم است اظهار داشت: با این ایستگاه به جامعه هدف و کشاورزان امید می دهیم که با تکنولوژی و فناوری می توان بهره وری را افزایش داد و به سمت کاهش هزینه ها گام برداشت.

وی ادامه داد: این ایستگاه با توجه به نیاز کشاورزان حدود ۲ سال قبل طراحی و تولید شده است و فناوری  IOT   را پشتیبانی می کند و این ایستگاه هوشمند لایه هایی شامل حسگرها، پروتکل های ارتباطی، پردازش داده ها، اپلیکیش و تلفن گویا ( ۱۸۶۱) را دارد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان کاوشگران آب و پایشگران هوا رفسنجان گفت: در رابطه با این ایستگاه قرارداد ملی با صندوق بیمه کشاورزی کشور داریم و باید در ۱۰۰ نقطه و شهرستان های کشور نصب و کشاورزان را از هشدارها و نیازهایی که در این حوزه دارند آگاه سازیم؛ از طرف دیگر در حوزه کلان هم می توان ازاین ایستگاه در امر داده های هواشناسی برای جلوگیری از بروز احتمالی خسارت ها به کشاورزان استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه  این طرح ملی است و قرار است در همه جای کشور از آن استفاده شود در تشریح کارایی این ایستگاه گفت: این  محصول فناورانه مشکل کشاورزان را حل می کند و  مطمئن هستیم که با اقلیم مبارزه می کند و مدیریت منابع آب را به صورت هوشمند انجام می دهد این محصول و ایستکاه مورد تأیید سازمان فضایی کشور است و جواز تأسیس آن از وزارت صمت دریافت کردیم همچنین  مجوز دانش بنیانی را هم از معاونت علمی و فناوری دریافت کردیم و به عنوان دستگاه ( های ( HI) تکنولوژی) معرفی شده است.

ملامحمدی ادامه داد: همچنین  تأئیدیه این ایستگاه را از اروپا گرفتیم و قرار است این محصول به اروپا صادر و در باغات کشاورزی این کشور نصب شود.

وی خاطرنشان کرد: این ایستگاه قادر است بروز آفات، طغیان ملخ ها و حشرات، طوفان، گرمازدگی، سرمازدگی و  نیاز آبی باغات را چندین ساعت قبل از بروز پیش بینی کند./ ایرنا