زمان : 19 Mordad 1399 - 00:10
شناسه : 158053
بازدید : 3329
کاهش ۳۵ درصدی ازدواج در یزد/ مسکن و شغل در صدر مشکلات جوانان کاهش ۳۵ درصدی ازدواج در یزد/ مسکن و شغل در صدر مشکلات جوانان

یزد فردا : علوی راد، عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه ریل‌های فعلی توسعه یزد مشکلات اقتصادی را به بحران تبدیل می‌کند، گفت: اقتصاد در صدر مشکلات و پیش روی ازدواج جوانان است.

وی در مورد تحلیل وضعیت آماری ازدواج در چند سال اخیر بیان کرد: نتایج طرح‌های رسمی آمارگیری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نداشتن شغل و مشکل تهیه مسکن در صدر معضلات ازدواج جوانان است و متأسفانه ریل‌های فعلی توسعه استان یزد این مشکلات را تبدیل به بحران می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که منظور از ریل‌هایی که نامش ریل توسعه است اما مشکلات را به بحران تبدیل می‌کند، گغت: منظور از ریل‌های بحران‌زا تمرکز بر چند صنعت آلوده کننده محیط زیست است که ظرفیت لازم برای اشتغالزایی گروه‌های هدف در استان، یعنی دانش‌آموختگان و زنان را ندارد. 

این استاد دانشگاه  تصریح کرد: براساس آمارهای سازمان ثبت‌ و احوال کشور، در پایان سال ۱۳۹۲ تعداد ازدواج‌های استان نزدیک به ۹ هزار و  ۹۸۸ بوده که این میزان با کاهش ۳۶ درصدی در سال ۱۳۹۸ به شش هزار و ۳۵۸ ازدواج رسیده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: طی این مدت، در مناطق شهری تعداد ازدواج‌ها از ۹ هزار و ۳۹۰ در سال ۱۳۹۲ با کاهش ۳۵ درصدی در سال ۱۳۹۸ به شش هزار و ۷۱ ازدواج رسیده است.

به گفتۀ وی، در مناطق روستایی نیز تعداد سالانه ازدواج‌ها از ۶۹۸ ازدواج در سال ۱۳۹۲ با کاهش ۵۹ درصدی به ۲۷۸ ازدواج در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

علوی راد بیان کرد: بررسی‌های من نشان می‌دهد در هفت سال اخیر، کاهش ازدواج در مناطق شهری و روستایی استان نسبت به متوسط کل کشور بیشتر بوده است. از این‌رو، لازم است دلسوزان استان قبل از اینکه دیر شود برای رفع معضلات اقتصادی این استان به میدان بیایند.