زمان : 24 Mordad 1399 - 00:23
شناسه : 158205
بازدید : 3439
تولید کلزا در استان یزد به ۳۶۰ تن افزایش یافت تولید کلزا در استان یزد به ۳۶۰ تن افزایش یافت

 یزد فردا: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه تولید دانه روغنی کلزا پیش از سال ۹۲ در این استان حدود ۲ تن بوده، گفت: با سیاست‌های حمایتی دولت از کشت این محصول، استفاده از الگوی‌ کشت نوین و افزایش میران بهره‌وری در واحد سطح، میزان تولید این محصول امسال به  ۳۶۰ تن افزایش یافته است.

محمدعلی حاتمی‌زاده در جریان بازدید از برداشت کلزا از مزارع ابرکوه افزود : اختصاص بودجه از سوی دولت برای نظارت و تامین نهادهای کشاورزی شامل کود شیمیایی ، بذر مناسب و گواهی شده علت افزایش تولید این محصول است .

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برای تولید مواد اولیه روغن خوراکی افزایش قابل توجه تولید محصول کلزا در مدت هفت سال گذشته بوده است.

وی اظهار کرد: کشت این محصول در استان امسال ۴۶۰ هکتار بود که به دلیل توفان و سرمازدگی اوایل سال جاری، سطح زیرکشت آن ۲۰ کاهش یافت و از این میزان سطح زیر کشت ۳۶۰ تن محصول به عمل آمده است.

حاتمی زاده تصریح کرد: به دلیل وزش بادهای موسمی فروردین و اردیبهشت ماه این محصول سبز و خشک می شود و عملکرد آن به شدت پایین می آید که به همین دلیل برای کشاورزان استان مقرون به صرفه نیست و هجوم شته بومی ، افزایش هزینه سموم برای مبارزه با آن از دیگر هزینه هایی است که کشاورزان را به کشت کلزا بی رغبت می کند.

حاتمی زاده همچنین اضافه کرد: با توجه به عملکرد بالای تولید برخی دانه‌های روغنی شامل کنجد، آفتابگردان روغنی و گلرنگ در استان، کشاورزان  تمایل بیشتری برای کشت این محصولات نسبت به کلزا  دارند.

وی با بیان اینکه،  بیش از ۲ هزار هکتار از مزارع استان به کاشت دانه های روغنی کنجد ، آفتابگردان روغنی و گلرنگ اختصاص دارد، ادامه داد: کوتاه بودن زمان کاشت و برداشت، بالا بودن قیمت ، سازگاری داشتن با اقلیم و کم آبخواه بودن این محصولات با شرایط اقلیمی استان یزد باعث تمایل کشاورزان به توسعه کشت این محصولات شده است.

افزایش ۳۵ درصد بهای خرید تضمینی کلزا

وی از افزایش ۳۵ درصد بهای خرید تضمینی این محصول نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: نرخ خرید کلزا سال گذشته به ازای هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال بود که این رقم برای امسال  به ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال افزایش یافت.

مدیر زراعت استان یزد با بیان اینکه تاکنون ۲۳۵ تن کلزا به قیمت تضمینی  از کشاورزان طرف قرار داد خریداری شده، خاطر نشان کرد:  خرید محصول کلزا به قیمت تضمینی از کشاورزان  همچنان ادامه دارد .

حاتمی زاده بابیان اینکه توسعه کشت این گیاه بیشتر در شهرستان های خاتم، ابرکوه و بهاباد رایج است، افزود: در زمینه کاشت این محصول ۵۲۰ کشاورز منطقه مشارکت و فعالیت دارند.

این مسوول اضافه کرد: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۵ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب همانند زیتون ، جزو با کیفیت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.

در استان یزد ۱۱۴ هزار هکتار اراضی شامل ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار   (۷۱درصد) باغی و هزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه‌ای به کاشت محصولات اختصاص دارد.

جمعیت بهره بردار بخش کشاورزی استان یزد حدود ۷۰ هزار خانوار است.        
منبع: ایرنا