زمان : 28 Shahrivar 1399 - 11:15
شناسه : 159757
بازدید : 5931
۶۰۰۰ مترمربع از زیستگاه پیرترین موجود زنده ایران سنددار شد ۶۰۰۰ مترمربع از زیستگاه پیرترین موجود زنده ایران سنددار شد مسئول واحد حقوقی شهرداری ابرکوه از اخذ سند مالکیت برای شش هزار مترمربع از اراضی تملک شده اطراف محوطه سرو کهنسال ابرکوه خبر داد.

یزد فردا: «مجتبی حاتمی» اظهار کرد: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ،۸۴ تملک‌هایی در محدوده سرو ابرکوه انجام و منجر به صدور سند مالکیت شده بود ولی از سال ۸۴ به بعد، هیچ‌گونه تملکی در این باره صورت نگرفته بود.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های مجدانه شهرداری ابرکوه از حدود ۴۰ روز گذشته تاکنون، برای قریب شش هزار مترمربع از اراضی تملیکی اطراف درخت سرو کهنسال ابرکوه سند مالکیت رسمی اخذ شده است.

حاتمی خاطرنشان کرد: شهرداری در نظر دارد به منظور حفاظت و نگهداری از کهنسال‌ترین موجود زنده ایران که ۴۵۰۰ سال سن دارد، این زمین‌های تملک شده را به محیط‌زیست شهرستان واگذار کند که هم‌اکنون در مرحله عقد قرارداد است.

وی با بیان این که شهرداری‌ها در راستای ایفای وظایف خود ناگزیر به تملک املاک و اموال هستند، ادامه داد: میزان اعتبارات دولتی به منظور تملک‌ املاک از سوی شهرداری در سال جاری چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال است که شهرداری در مراحل مختلف و به میزان تخصیص این اعتبارات، اقدام به تملک و انتقال سند خواهد کرد.

یادآور می‌شود؛ در سال‌های اخیر جهت حفظ و نگهداری از این جاذبه طبیعی گردشگری تهیه طرح تفصیلی، تشکیل کمیته راهبری، مبارزه با آفات، رفع مشکل پژمردگی و مهار شاخه‌های آسیب‌دیده بر اثر وزش طوفان‌های شدید، مسدود کردن دسترسی جاده عبوری شرقی، تصویب طرح جامع مدیریت سرو ابرکوه در کمیسیون ماده پنج، ساماندهی فضای اطراف، حصارکشی و حذف تدریجی درختان مزاحم و ناسازگار، پیاده‌روسازی داخل حصار و ایجاد حصار محافظ بازدیدکنندگان، ترمیم آسیب‌دیدگی تنه درخت، نصب صاعقه‌گیر، بکارگیری نیروی آموزشی و حفاظتی، پیگیری ثبت جهانی درخت سرو ابرکوه در یونسکو نیز صورت گرفته است.