زمان : 07 Mehr 1399 - 10:08
شناسه : 160271
بازدید : 4037
تولید محصولات کشاورزی در یزد ۱۰ درصد افزایش یافت تولید محصولات کشاورزی در یزد ۱۰ درصد افزایش یافت مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه در ۶ ماهه سال ۹۹ از ۱۲ هزار و ۱۱۵ هکتار اراضی زراعی زیرکشت گیاهان بهاره استان ، ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شده است، گفت: این مقدار تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد .

یزد فردا: محمدعلی حاتمی زاده افزود: حدود ۳۰ درصد این مقدار محصول با اجرای روش های آبیاری نوین تولید  و روانه بازار مصرف شد که  این میزان تولید نسبت به سال قبل با وجود شیوع ویروس کرونا ،در کاشت گیاهان بهاره خدشه ای وارد نکرده است.

وی  پیش بینی  کرد که امسال تا پایان آبان ماه  آینده  در مجموع ۳۵۰ هزار تن که شامل ۱۵ رقم محصول زراعی است ، در مناطق مختلف استان برداشت شود.

وی تاکید کرد: سورگوم ، ذرت علوفه ای ، گلرنگ ، ارزن ، حبوبات ، یونجه ، سبزی و صیفی از جمله محصولات سازگار و مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه است که برداشت شد و برداشت مقداری  از محصول پنبه، سورگوم ، ذرت دانه ای و کنجد هم با توجه به شرایط آب وهوایی در برخی مناطق استان یزد تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: ذرت علوفه ای با ۴۰۰ هکتار ، یونجه با سه هزار هکتار ، سورگوم با ۷۰۰ هکتار، سبزی و صیفی با سه هزار و ۶۰۰ هکتار بیشترین سطح زیرکشت محصولات زراعی بهاره استان را تشکیل می دهند.

به گفته وی ۶ هزار و ۱۱۵ هکتار سطح زیرکشت اراضی استان به کشت محصولات بهاره اختصاص داشت و با توجه به شرایط آب و هوایی  امسال به دلیل وقوع سیل ، توفان ، بارش تگرگ و سرما وقفه کوتاهی در کاشت محصولات زراعی بهاره بروز کرد.

خاتم، ابرکوه ،بهاباد و یزد از مناطق عمده تولید محصول کشاورزی استان است. این منطقه با وجود اقلیم گرم و خشک، کمبود آب و داشتن عرصه های بیابانی یکی از قطب های مهم تولید محصول زراعی و باغی کشور در میان ۳۱ استان است.

 ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۳ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.