زمان : 08 Mehr 1399 - 09:26
شناسه : 160322
بازدید : 4800
تولید ذرت علوفه‌ای در ابرکوه ۳۰ درصد کاهش یافت تولید ذرت علوفه‌ای در ابرکوه ۳۰ درصد کاهش یافت مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با پایان فصل برداشت ذرت علوفه‌ای از ۴۰ هکتار اراضی در سال جاری سه هزار تن این محصول برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال ۱۳۹۸، ۳۰ درصد کاهش دارد.

یزدفردا: حسن زارع علت کاهش تولید را ادامه ۲ دهه پدیده خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی منطقه و پر آبخواه بودن این گیاه ذکر کرد.

وی بابیان اینکه از مجموع ۵۰ هکتار مزارع ذرت ، ۴۰ هکتار آن به کشت ذرت دانه ای و علوفه ای اختصاص داشت ، اظهارکرد: متوسط تولید در واحد سطح ۶۰ تن و در بعضی مزارع به ۷۰ تن هم رسید.

این مسوول با تاکید براینکه امسال کشاورزان برای استفاده بهینه از آب، در ۱۰ هکتار سیستم آبیاری تیپ اجرا کردند، خاطر نشان کرد: کشاورزان از سال زراعی آینده برای استفاده از نهاده های کشاورزی بایستی ، برای کاشت این محصول  از روش آبیاری تیپ استفاده کنند.

زارع  ادامه داد: این شهرستان یکی از مناطق پرورش دام سنگین استان یزد است و محصول تولیدی در دامداری‌ها مصرف می‌شود.

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه بابیان اینکه ۲۰۰ کشاورز طرف قرارداد تولید ذرت علوفه‌ای بودند، اضافه کرد: امسال ذرت با ۲ دستگاه « چاپر»  در منطقه فراغه و مهرآباد از توابع بخش های مرکزی و بهمن برداشت شد.

تولید ۱۸۰ هزار تن فراورده های دامی  

دامداران ابرکوه ، هشت هزار و ۵۰۰ رأس گاو شیری در ۶۰۰ واحد صنعتی ، نیمه‌صنعتی و سنتی پرورشمی دهند و این شهرستان  رتبه دوم تولید محصول دامی استان را در اختیار دارد و سالانه ۱۸۰ هزار تن فراورده های دامی در این منطقه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی ۱۵ هزار هکتار آن کشت می شود که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰  خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌ های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.