زمان : 10 Mehr 1399 - 11:31
شناسه : 160425
بازدید : 4029
دلالان پسته امان کشاورزان بافقی را بریده اند/ حکایت ربع قرن تلاش و کوشش دلالان پسته امان کشاورزان بافقی را بریده اند/ حکایت ربع قرن تلاش و کوشش تشکری بافقی پسته کاری با ربع قرن تجربه گفت: دلال ها واقعا کشاورزان را زمین گیر کرده اند و قیمت واقعی پسته را به کشاورز نمی دهند.

یزدفردا: محمدرضا تشکری بافقی در مصاحبه با یزدرسا گفت: ۲۵ سال قبل زمانی که می خواستم کاشت پسته را شروع کنم چون زمین‎های بافق شور بود و سختی آب آن هم بالا بود در سال اول کاشت حدود ۲۰ هزار درخت ریشه ای کاشت کردیم که از این تعداد ۱۰ درخت بیشتر سبز نشد.

وی در ادامه افزود: با این وجود دست از تلاش و پشتکار برنداشتیم و از طرف نوق گل بری انجام دادیم و بعد از ۲0 سال تلاش و کوشش برداشت ما رضایت بخش شده است.

تشکری تصریح کرد: هر زمان در مورد کشاورزی بافق در استان و شهرهای دیگر صحبت می کردیم کسی این موضوع را قبول نمی‌ کرد چرا که همه بافق را یک شهر معدنی می شناختند. با این حال صدور پروانه کشاورزی را شروع کردیم و خوشبختانه در طول دو سال حدود دو هزار ۵۰۰ پروانه صادر کردیم که حتی از مرکز استان و شهرستان های آن بیشتر پروانه صادر شد.

این کشاورز بافقی با تقدیر از حمایت های جهاد کشاورزی یزد اظهار داشت: حمایت های جهاد کشاورزی در خصوص کاشت درخت پسته و مشاوره های آنها خیلی راهگشا بود.

تشکری با اشاره به ضرورت راه اندازی ترمینال ضبط پسته در بافق گفت:  در این ترمینال از روزی یک تن تا روزی بین ۱۰ تا ۲۰ تن پسته فرآوری می شود.

وی در خصوص نرخ پسته نیز بیان داشت: نرخ پوست کندن پسته از کیلویی ۴۰۰ تومان گرفته تا ۲۲۰۰ تومان ارائه شده است. اما با وضعیتی که امروز وجود دارد این قیمت مقرون به صرفه نیست. سال گذشته دستمزد نیروی کار بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان بود ولی امسال این مقدار به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است و با هزینه هایی که انجام می شود روزی ۲۰۰ هزار تومان برای ترمینال هزینه دارد و دیگر کار ترمینال ضبط پسته به صرفه نیست چرا که تمام منافع آن به دلالان می رسد.

وی ادامه داد: دلال ها واقعا کشاورزان را زمین گیر کرده اند و قیمت واقعی پسته را به کشاورز نمی دهند. از مسئولین درخواست می‎کنم به کشاورزان کمک کرده و نظارت را افزایش دهند تا حاصل دسترنج این قشر زحمتکش به جیب دلالان نرود.

تشکری در خصوص مشکلات پسته کاران بافقی گفت:  کودی که قبلاً ۱۸۰ هزار تومان قیمت داشت امروز ۴۸۰ هزار تومان باید خریداری شود فلذا کشاورز در تنگنا قرار دارد.

وی خطاب به کشاورزان بافقی گفت: از کشاورزان درخواست می کنم شما که یک‎سال زحمت می کشید پسته خود را ارزان نفروشید و محصول خود را فرآوری و طبق نرخ روز به فروش برسانید. متاسفانه عده ای دلال محصول کشاورز را به قیمت ارزان می خرند. مثلاً کشاورزی بوده که دلال محصول پسته او را ۶ میلیون تومان خریده درصورت که اگر هما محصول فرآوری می شد ۲۶ میلیون تومان سود داشت.