زمان : 05 Azar 1399 - 16:42
شناسه : 161953
بازدید : 3734
تلاش و همدلی مسئولان اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی یزد برای تحقق عدالت مالیاتی تلاش و همدلی مسئولان اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی یزد برای تحقق عدالت مالیاتی رضایت مودیان و تحقق عدالت مالیاتی یکی از اهداف تشکیل هیات ماده 251 مکرر قانون مالیاتی های مستقیم است که رسیدگی به پرونده های این هیات از سال 97 با دستور وزیر وقت اقتصاد به استان ها محول شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، طبق تفویض اختیار صورت گرفته به استان‌ها، مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی تا سقف 500 میلیون ریال و اشخاص حقوق تا سقف پنج میلیارد ریال می‌توانند نسبت به مالیات‌های قطعی شده خود که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد، به ادعای غیرعادلانه بودن مالیات مستنداً به مدارک و دلایل کافی(پس از تکمیل فرم درخواست رسیدگی) شکایت نموده و تقاضای رسیدگی مجدد خود در سامانه مربوطه به نشانی dad.mefa.gov.ir ثبت کنند.

در راستای ایجاد همدلی، تعامل و وحدت رویه در انجام فعالیت ها نشستی با حضور مدیران و مسئولان اداره کل امور اقتصادی و دارایی و اداره کل امور مالیاتی با اعضای هیات یاد شده در محل استقرار هیات برگزار شد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در این نشست با اشاره به اینکه هیات ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم طبق دستور العمل وزارت اقتصاد در استان فعالیت می کند اظهار داشت: افراد زبده و کارشناسان  خبره به عنوان اعضا به پرونده ها رسیدگی می کنند و برخی پرونده های ارسال شده به هیات رفع تعرض و برخی نیز تائید و یا تعدیل می شوند.

علی نمازی، خواستار آسیب شناسی پرونده ها قبل از ورود به هیات به منظور کاهش تعداد آن و تسریع در روند رسیدگی شد و گفت: اعضای هیات در بسیاری از موارد می توانند مشاوره های لازم را در این زمینه ارائه دهند.

وی استقلال کاری و اجرایی هیات ماده 251 مکرر قانون مالیالتی های مستقیم را یادآور شد و گفت: این هیات با استقلال کامل فعالیت می کند.

این مقام مسئول تشکیل هیات یاد شده را گامی مهم در سرعت بخشیدن به روند رسیدگی به پرونده ها عنوان کرد و گفت: این هیات نقش مهمی در کاهش هزینه ها، رضایتمندی مودیان مالیاتی، ساماندهی امور  و تامین حقوق آنها دارد.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد هم گفت: پرونده هایی که در هیات مطرح می شود آخرین مراحل رسیدگی به اعتراضات مودیان مالیاتی است که باید با دقت نظر خاص مورد رسیدگی قرار گیرد.

علی خورشیدی با قدردانی از اعضای هیات، آمادگی اداره کل امور مالیاتی را برای همکاری و تعامل بیشتر با هیات اعلام کرد و گفت: اینکه ما بتوانیم  با همفکری و تعامل به صورت تیمی فعالیت کنیم اثر بخشی بیشتری دارد.

وی تعامل، همکاری و ارتباط دو مجموعه امور اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی را در بهبود روند کاری رسیدگی به پرونده های موضوع ماده 251 مکرر مهم خواند و تصرح کرد: تلاش خواهیم کرد  تا ضمن آسیب شناسی پرونده ها، در جهت کاهش تعداد آن نیز  با آموزش نیروها گام برداریم.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد با تاکید بر تکریم ارباب رجوع و مودیان مالیاتی افزود: در عین حالی که قوانین و مقررات را اجرا می کنیم باید به تکریم ارباب رجوع اهتمام بیشتری داشته باشیم و تلاش کنیم که تعداد پروند ها و شکایت ها به حداقل برسد.

رئیس هیات ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم یزد نیز در این نشست خواستار تشکیل تیم مشخص از افراد زبده در امور مالیاتی و ارتباط بیشتر این تیم با اعضای هیات به منظور انجام بهتر  فعالیت ها شد.

مجید کرباسی، نقش این هیات را در تحقق عدالت مالیاتی و رضایتمندی ارباب رجوع یادآور شد و گفت: در روند رسیدگی به پرونده ها، تلاش ما این است که رضایتمندی مودیان مالیاتی و ارباب رجوع را جلب کنیم و قضاوتی عادلانه داشتم باشیم.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد این هیات گفت: طی دو سال فعالیت این هیات یک هزار و 590 پرونده تشکیل شد که یک هزار و 330 فقره آن نهایی و به وزارت اقتصاد ارسال شده و 671 مورد آن مورد موافقت وزیر قرار گرفته است و 60 پرونده در حال رسیدگی است.

وی اضافه کرد: همچنین برای381 فقره پرونده رای قطعی صادر و به اداره کل امور مالیاتی استان اعلام شده است که از این تعداد 238 فقره تعدیل، 65 مورد رفع تعرض مورد رد شکایت شده است.

اعضای هیات هیات 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم یزد هم در این نشست بر تعامل بیشتر خود با مجموعه های اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی و اعضای این هیات تاکید کردند و خواستار هماهنگی و همکاری بیشتر برای تسریع در رسیدگی به پرونده ها شدند.

یکی از کارشناسان امور مالیاتی و دادرس هیات گفت: با توجه به اینکه پرونده ها قبل از ورود به هیات بیش از 20 نفر کارشناس در خصوص آن اظهار نظر  می کنند؛ لازم است آسیب شناسی در چگونگی تشکیل و ارسال پرونده ها به هیات ماده 251 صورت گیرد.

فرشاد قاسمی افزود: این کار می تواند به کاهش تعداد پرونده ها منجر و در روند رسیدگی نیز تسریع شود./

اعضای هيات سه نفره ماده 251 مکرر متشكل از يكي از معاونين اداره كل امور اقتصادي ودارايي به عنوان عضو و رئيس، يك نفر از جامعه حسابداران رسمي و يك نفر از جامعه مشاوران رسمي مالياتي می‌باشند که احکام آنها به پیشنهاد مدیر کل امور اقتصادی و دارایی هر استان توسط وزیر اقتصاد صادر می‌شود.