زمان : 27 Dey 1399 - 12:06
شناسه : 163748
بازدید : 3455
مدیریت منابع آب، اولویت اول استان یزد باشد رییس شورای اسلامی استان یزد: مدیریت منابع آب، اولویت اول استان یزد باشد رییس شورای اسلامی استان یزد و نماینده مردم یزد در شورای عالی استان‌ها گفت: مدیریت کمی و کیفی منابع آب در بخش‌های صنعت، ‌شرب و کشاورزی باید در اولویت اول استان باشد.

یزدفردا: سید محمود میرابوالقاسمی ‌روز شنبه در دیدار اعضای شورای اسلامی استان با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد  با بیان اینکه در استان یزد به خاطر برداشت بی رویه منابع اب زیرزمینی  و عدم مدیریت صحیح منابع آب متاسفانه شاهد افت کمی و کیفی منابع آب هستیم افزود: اولویت اول متولیان ‌آب باید حفظ کمی و کیفی منابع آب استان باشد.

وی اظهار کرد: در برخی شهرستان‌ها به خاطر برداشت بی رویه آب توسط معادن و عدم به کارگیری روشهای نوین آبیاری در بخش کشاورزی و همچنین عدم رعایت شهروندان در مصرف بهینه آب، تبعات منفی ازجمله افت کمی و کیفی سفره های آب زبرزمینی، افزایش بیماریهای صفراوی و کلیوی، تغییر نوع کشت و شور شدن خاک را ‌به‌دنبال داشته است.

میرابوالقاسمی ادامه داد: موضوع آب و تامین آب شرب پایدار برای مردم به ویژه در روستاها از موضوعات اساسی است که رهبر فرزانه انقلاب ‌نیز در سفر خود به استان یزد در سال ۸۶ به آن اشاره کردند و فرمودند: مهمترین مسئله استان یزد، آب است.

رئیس شورای اسلامی استان ‌گفت: مردم یزد همواره قدر آب را دانسته و با کمترین مقدار آب بیشترین برداشت را داشته اند که باید این سنت حسنه همیشه ادامه داشته باشد.

وی احداث قنات را میراث ماندگار یزد خواند و از مسوولان درخواست نمود مسئله حفظ، مرمت و احیای قنوات استان را در اولویت قرار دهند.

نماینده مردم یزد در شورای عالی استان ها به افزایش هزینه آب بها در سال جاری اشاره کرد و خواستار شد: درآمد حاصل از این موضوع به شهرستان های استان با اولویت مناطق محروم اختصاص یابد.‌

میرابوالقاسمی در پایان از اعلام آمادگی شورای اسلامی استان برای همکاری با شرکت آب منطقه ای یزد در زمینه مدیریت مصرف آب و برنامه های طرح سازگاری با کم آبی استان خبر داد و افزود: ‌به‌زودی تفاهم نامه ای بین شورای استان یزد و شرکت آب منطقه ای به امضا می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز در این نشست از تدوین برنامه پنج ساله در کارگروه سازگاری با کم آبی استان برای جبران کسری مخزن سفره‌های آب زیرزمینی خبر داد.

محمد مهدی جوادیان زاده اظهار کرد: وضعیت منابع آبی استان به دنبال بارش‌های اخیر بهبود یافته است اما باید توجه کنیم که همچنان سفره‌های آب زیرزمینی استان، سالیانه به میزان ۲۳۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن دارند که آماری نگران‌ کننده است.