زمان : 16 Tir 1400 - 10:31
شناسه : 166798
بازدید : 7327
فرونشست زمین، پیامد خطرناک حفر چاه‌های غیرمجاز در یزد سرپرست اداره آب شهرستان های یزد و اشکذر: فرونشست زمین، پیامد خطرناک حفر چاه‌های غیرمجاز در یزد سرپرست اداره آب شهرستان های یزد و اشکذر، فرایند فرونشست زمین را پیامد خطرناک حفر چاه های غیرمجاز دانست و گفت: مقابله با این چالش به عزمی ملی و همگانی نیاز دارد.

به گزارش یزدفردا: محمدعلی حکیمی حفر صبح امروز در جلسه ساماندهی منابع آبی استان، چاه‌های غیرمجاز را از جمله جدی‌ترین چالش‌های مدیریت استان در بحث مدیریت منابع آبی دانست و اظهار کرد: استحصال بی‌رویه منابع آب زیرزمینی و همچنین حفر چاه‌های غیرمجاز از دلایلی است که باعث شده منابع آب زیرزمینی شهرستان اشکذر با افت شدید سطح آب زیرزمینی روبرو شود که متاسفانه فرونشست زمین در مناطقی از رستاق از پیامدهای این موضوع می‌باشد.

وی افزود: به دنبال تلاش ماموران گشت و بازرسی، همکاری مقامات قضایی و انتظامی شهرستان اشکذر، یک دستگاه حفاری غیرمجاز در منطقه چرخاب‌ نو شناسایی و توقیف شد.

به گفته وی این دستگاه حفاری ضربه‌ای( الاکلنگی) که مختص حفر چاه‌های غیرمجاز می‌باشد پس از شناسایی و توقیف، به انبار مرکزی شرکت آب منطقه‌ای انتقال داده شد و همزمان، چاه غیر مجاز در حال حفر نیز که تا عمق ۲۵ متر حفر شده بود قبل از دستیابی به آب و بهره‌برداری از آن پر و مسلوب‌المنفعه گردید.

حکیمی تصریح کرد: به دلیل وجود مهمترین و حیاتی‌ترین زون آب شرب استان در منطقه چرخاب، توقیف و پیگیری قضایی دستگاه‌های الاکلنگی به دلیل توانایی حفر چاه‌های غیرمجاز عمیق، از جمله اقدامات موثر این اداره در جلوگیری از برداشت غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی این منطقه می‌باشد.

سرپرست اداره آب شهرستان‌های یزد و اشکذر در پایان از همشهریان تقاضا کرد: با توجه به بحران کم آبی، در صورت اطلاع از هرگونه حفاری‌ غیر مجاز در سطح شهرستان‌های یزد و اشکذر مراتب را از طریق سامانه ۳۱۰۷۷ به شرکت آب منطقه‌ای اعلام نمایند.