زمان : 17 Mehr 1400 - 15:09
شناسه : 168429
بازدید : 4606
 بهینه سازی مصرف خانه به خانه، افزایش رفاه خانوار و مدیریت مصرف انرژی بهینه سازی مصرف خانه به خانه، از پیشنهاد و تصویب تا اجرا و سنجش اثربخشی بهینه سازی مصرف خانه به خانه، افزایش رفاه خانوار و مدیریت مصرف انرژی هر ساله با نزدیک شدن به ایام گرم سال، تامین پیک بار کشور از چالش‌های اساسی وزارت نیرو است و عمده مصرف ساعات پیک در بخش مصارف سرمایشی خانگی رقم می‌خورد.

مدیریت و بهینه سازی مصرف، همزمان با توسعه نیروگاه‌ها به عنوان یکی از راهکار‌های اساسی برای مدیریت عرضه و تقاضای انرژی برق در کشور به شمار می‌رود. از طرفی هزینه اجرای طرح‌های مدیریت مصرف تنها حدود ۲۰ درصد هزینه سرمایه گذاری برای احداث یک نیروگاه جدید بوده و سازگاری با محیط زیست، انطباق با اصول بهداشتی و رفاهی، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و نیاز به احداث تاسیسات جدید انتقال و توزیع برق نیز برخی از مزایای اجرای طرح‌های مدیریت مصرف است.

در راستای بررسی طرح بهینه سازی مصرف خانه به خانه به عنوان یکی از راهکار‌های مهم مدیریت مصرف بخش خانگی که توسط شرکت برق منطقه‌‌ای یزد و با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان اجرا شد، گزارشی تهیه شد که در ادامه می‌خوانیم:

طرح بهینه سازی مصرف خانه به خانه

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌‌ای یزد با اشاره به ابلاغ طرح ویژه ملی بهینه سازی مصرف برق خانه به خانه از سوی شرکت توانیر به شرکت برق منطقه‌‌ای یزد خاطر نشان کرد: پس از تشکیل کارگروه طرح خانه به خانه، فعالیت‌های این طرح به دو بخش آموزش مجازی و فرهنگ سازی و بخش مراجعه حضوری تقسیم شد.

احمد کردستانی در تشریح اقدامات انجام شده در بخش فرهنگسازی و آموزش مجازی در خصوص این طرح خاطرنشان کرد: برگزاری دوره آموزش راهکار‌های بهینه سازی مصرف برق برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان، برگزاری دوره آموزشی راهکار‌های بهینه سازی مصرف برق برای فرهنگیان استان، برگزاری دوره آموزشی راهکار‌های بهینه سازی مصرف برق برای عموم شهروندان و برگزاری یک دوره آموزشی مجازی برای مشترکین برق خانگی، از سطوح اصلی بخش فرهنگ سازی طرح بهینه سازی مصرف خانه به خانه هستند.

 

مراجعه حضوری به منازل یک‌هزار مشترک برق خانگی

حسین زارعی مجری طرح بهینه سازی مصرف خانه به خانه در تشریح مراحل اجرای طرح خانه به خانه به صورت حضوری خاطرنشان کرد: در مرحله اول اجرای این طرح، یک‌هزار مشترک برق خانگی شهر یزد انتخاب شدند و پس از هماهنگی و مراجعه حضوری به درب منازل، آموزش راهکار‌های اصلی کاهش مصرف انرژی و توزیع بروشور‌های آموزشی به مشترکین، مشاوره آموزشی در خصوص دمای آسایش و اجرای اقدامات لازم برای افزایش راندمان کولرهای آبی این مشترکین، با همکاری پیمانکار مربوطه اجرا شد.

وی افزود: طی این مراجعات، شستشوی کولر، تنظیم شناور و موتور کولر، روغنکاری یاتاقان‌ها، تعویض پوشال، نصب سایه بان و توزیع بروشور مدیریت مصرف در منزل ۱۰۰۰ مشترک خانگی در دو محله حسن آباد و پردیسان انجام شد.

زارعی همچنین با اشاره به اجرای کامل بخش مراجعه حضوری طرح خانه به خانه با وجود شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، فعالیت محدود شرکت‌های بخش خصوصی در بهینه سازی اصولی مصرف برق، فقدان آموزش‌های تخصصی و تربیت نیروی فنی متخصص برای سرویس مناسب و کامل کولر‌های آبی، تفاوت در کیفیت و قیمت قطعات مصرفی کولر‌های آبی، استفاده از کولر‌های آبی فرسوده با راندمان پایین و کانال کشی و نصب غیراستاندارد کولر‌های آبی توسط برخی از مشترکین را از جمله مواردی دانست که می‌بایست در برنامه‌ریزی‌های آتی و برای اجرا در سطح کشوری مورد توجه قرار بگیرند.

میزان اثربخشی طرح خانه به خانه در کاهش مصرف انرژی خانوار

ابراهیم اولیاء کارشناس طرح خانه به خانه در شرکت برق منطقه‌‌ای یزد با اشاره به مقایسه انجام شده در خصوص میزان اثربخشی طرح مذکور در کاهش مصرف انرژی خانوار گفت: برای بررسی دقیق‌تر نقش نصب سایه‌بان و سرویس کولر در کاهش مصرف برق و افزایش آسایش حرارتی برای ساکنین، پس از اندازه گیری دما و میزان برق مصرفی کولر‌های آبی در تابستان مشخص شد که پس از اجرای فعالیت‌های طرح خانه به خانه، به‌طور میانگین دمای داخل اتاق 3 درجه، دمای سطح کولر 5 درجه و دمای کانال کولر 8 درجه کاهش خواهد یافت.

اولیاء تصریح کرد: با اجرای این اقدامات ساده بر روی سیستم سرمایشی منازل ضمن کاهش دمای داخل ساختمان، رفاه خانوار نیز افزایش یافته و از نیاز به خرید دستگاه‌های جدید سرمایشی پیشگیری خواهد شد. در زمینه صرفه‌جویی در منابع نیز کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق کولر‌های آّبی در میانگین مدت روشن بودن و کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب این کولر‌ها از دیگر نتایج اجرای طرح بهینه سازی مصرف خانه به خانه است.

برنامه ریزی برای اجرای گسترده طرح بهینه سازی مصرف خانه به خانه

ابوالفضل اسدی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد با اشاره به استقبال و رضایت بالای مشترکین خانگی در شهر یزد و همچنین تقاضای نهاد‌هایی چون شورا‌های اسلامی سایر شهرستان‌های استان در کنار بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مدارس برای ثبت نام در این طرح خاطرنشان کرد: این افزایش تقاضا بیانگر افزایش آگاهی عمومی از نقش استفاده از دسنگاه‌های سرمایشی با راندمان بالاتر در مصرف بهینه آب و برق و همچنین نیاز به ظرفیت سازی برای افزایش نیروی انسانی متخصص در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی و اداری می‌باشد.

وی تصریح کرد: همکاری با متخصصین سایر رشته‌ها برای شناسایی الگوهای مصرف در اقشار مختلف جامعه، مقایسه و تحلیل داده‌های میزان مصرف آب و برق مشترکین قبل و بعد از اجرای طرح، رضایت سنجی و دریافت پیشنهاد‌های مشترکین درباره نحوه اجرای بهتر طرح، عرضه دائمی مجموعه تجهیزات استاندارد کاهنده مصرف آب و برق ساختمان به عموم شهروندان با قیمت مصوب و آموزش نکات کاربردی برای کاهش مصرف برق به مشترکین، از جمله برنامه‌های آتی مشترک شرکت برق منطقه‌‌ای یزد و شرکت توزیع نیروی برق استان در راستای بهینه سازی مصرف برق در سطح استان خواهد بود.