زمان : 23 Mehr 1400 - 21:57
شناسه : 168614
بازدید : 6372
حاکمان و کارگزاران امانت‌دار مردمند، پست و مقامشان امتیاز نیست حاکمان و کارگزاران امانت‌دار مردمند، پست و مقامشان امتیاز نیست رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

پس از تغییر هر دولت و اعضای شوراهای شهر و روستا به روال عادی و براساس ضوابط و شرایط، عده‌ای به عنوان وزیر، استاندار، فرماندار، شهردار، مدیرکل و مسئول اجرایی جایگزین مقامات سابق شده و اداره نهادها و سازمان‌ها را به عهده گرفته و انجام وظیفه می‌نمایند. مسئولیت‌ها و پست‌ها در واقع امانت‌هایی است که چند روزی به دست انسان سپرده می‌شود. خداوند کریم در آیه 140 سوره آل عمران خطاب به پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: «و ما این ایام را در میان مردم می‌گردانیم که مقام اهل ایمان به آزمایش و امتحان معلوم شود تا از شما مومنان آن را که ثابت قدم در دین است گواه دیگران کند که خداوند ستمکاران را دوست ندارد.»

خرّما آنان‌که قدر این نعمت را بشناسند و در دوران مسئولیت که باید پاسخگوی رفتار و کردار و عملکرد خود باشند در راه خدمت به مردم که آنان را ولی‌نعمتان خویش می‌نامند تلاش نمایند و از این راه نام نیکی به یادگار گذارند. به یقین کارگزاران و حاکمان و تمام مسئولان سابق و لاحق آن‌گاه توفیق خدمتگزاری به دست می‌آورند که خدمت به مردم و انجام وظایف محوله را سرلوحه برنامه‌ها و کارهای اداری قرار داده باشند. پست و مقام به عنوان امتیاز ویژه و طعمه به حساب نمی‌آید بلکه پذیرش مسئولیت کار را بر انسان سخت و ناگوار می‌کند.

رسول اکرم صلّی‌اللّه ‌علیه‌وآله فرمود: «هیچ‌کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد مگر اینکه این آدمِ رئیس را که این‌قدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، ‌چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ یعنی دست‌بسته او را وارد محشر می‌کنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیت و آمریت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب می‌کند این را. در این حدیث فرقی بین مسئول خوب و مسئول بد در نوع محشور شدن در قیامت دیده نشده است، تنها فرق در این است که اگر او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها می‌کنند او را… امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است -هرجور بدعملی‌ای که فرض کنید- اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا می‌کند.»(1)

مولای متقیان حضرت علی(ع) طی نامه‌ای به فرماندار آذربایجان به این نکته اشاره می‌فرماید که: «همانا پست فرمانداری برای تو وسیله آب و نان نبوده بلکه امانتی در گردن تو است…»(2)

و به گردانندگان امور مملکتی بویژه به آنان که در دوران مسئولیت عده‌ای خدم و حشم را دور خود جمع می‌کنند، بر مرکب‌های چند میلیارد تومانی سوار می‌شوند، در خانه‌های چندصد میلیاردی سکونت و حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند به گونه‌ای که دریافتی یک ماهه آنان معادل حقوق و مزایای بیست ماه حقوق‌بگیری است که در اسلام گفته‌اند فرمانروایان باید زندگی خود را همسان با اضعف مردم کنند و به یقین باید بدانند مولای متقیان درباره حفظ بیت‌المال می‌فرماید: «قلم‌‌های خود را نازک بتراشید، سطرها را نزدیک به هم بنویسید،عبارات و کلمات زاید را حذف کنید، به معنی و مفهوم توجه داشته باشید و از زیاده‌روی در نوشتن پرهیز نمایید برای این‌که به اموال مسلمانان نمی‌توان ضرر و زیان وارد ساخت…»

به امام خبر دادند که شریح قاضی منصوب آن حضرت خانه‌ای به هشتاد دینار خریداری نموده مولای متقیان وی را احضار و نگاه خشم‌آلودی به او کرد و فرمود: «ای شریح به زودی کسی به سراغت می‌آید که به نوشته‌ات نگاه نمی‌کند و از گواهانت نمی‌پرسد تا تو را از آن خانه بیرون کرده و تنها به قبر بسپارد ای شریح اندیشه کن که آن خانه را با مال دیگران یا پول حرام نخریده باشی که آن‌گاه خانه دنیا و آخرت را از دست داده‌ای…»(3)

بنابراین از شرایط اصلی هر حاکم و مسئول سامان‌دهی زندگی تمام شهروندان از هر دین و مذهب و قوم و نژاد و ساده‌زیستی وی می‌باشد چون ساده‌زیستی و بی‌آلایشی مسئولان و دوری از تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری و خودداری از اسراف و زیاده‌روی در هزینه‌های جاری در نهایت سبب تسلی‌خاطر محرومان خواهد بود آن‌گاه که مولای متقیان مالک‌اشتر را به عنوان حاکم و فرمانروا روانه مصر می‌نماید در فرمان همیشه جاوید و ماندگار مکرراً اشاره به رعایت حال مردم و هم‌نوع می‌فرماید در آن نامه رسیدگی به حال همه ساکنان مصر را دستور می‌دهد اعم از این‌که پیرو هر آیین و طریقه‌ای باشند و از مالک می‌خواهد خود را از مردم دور ننماید چون دوری از مردم نشان بی‌اطلاعی از امور است.

تعالیم ارزنده اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رسیدگی به امور رعیت را وظیفه تمام مسئولان قرار داده است «واژه رعیت علیرغم مفهوم منفوری که تدریجاً در زبان فارسی به خود گرفته است، مفهومی زیبا و انسانی داشته است استعمال حکم راعی را در مورد حکمران و کلمه رعیت را در مورد توده محکوم اولین مرتبه در کلمات رسول اکرم(2) و سپس به وفور در کلمات علی(ع) می‌بینم این لغت از ماده «رعی» است که به معنی حفظ و نگهبانی است به مردم از آن جهت کلمه رعیت اطلاق شده است که حکمران عهده‌دار حفظ و نگهبانی جان و مال و حقوق و آزادی‌های آنهاست حدیث جامعی از نظر مفهوم این کلمه وارد شده است کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ…»(4)

به هر تقدیر دولت سیزدهم بیش از دوماه است زمام امور را به دست گرفته عده‌ای از مخالفان سرسخت دولت روحانی در برابر بعضی از اقداماتی که دولتمردان انجام می‌دهند سکوت را جایز شمرده و از انتقاد و اعتراض خودداری نموده‌اند الان که بحث حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای فوتبال مطرح گردیده، گرانی و تورم در دوماه اخیر نیز بیداد می‌کند یا پرچم ایران در روی میز معاون وزیر امور خارجه در پاکستان وارونه گذاشته شده و وعده‌هایی که بعضی از مقامات می‌دهند که ده روزه و بیست روزه این یا آن برنامه باید سامان بگیرد، خبری از گلایه و راه‌پیمایی و تجمع در بعضی از مکان‌ها نیست، هیچ‌یک از نمایندگان هم درخواست محاکمه یا استعفا و درنهایت اعدام رئیس‌جمهور را ندارند.

مناسب است وزیران، مدیران و استاندارانی که مسئولیت اداره وزارتخانه و یا استانی را به عهده گرفته‌اند در جهت رفع مشکلات مردم مجدانه تلاش کنند و در ارائه گزارش و یا اظهارنظر در امور مربوط به وظایفشان عدالت و انصاف را در نظر بگیرند و این نکته را در نظر داشته باشند که بسیاری از علاقه‌مندان به شرکت در انتخابات خردادماه 1400 پس از اعلام شرایط ثبت‌نام‌کنندگان از طریق شورای نگهبان که مورد مخالفت نهاد حقوقی ریاست جمهوری و تعداد زیادی از فعالان و مقامات سیاسی قرار گرفت و در پی آن عدم احراز صلاحیت عده‌ای از مقامات عالی‌رتبه که سالیان متمادی به عنوان ریاست قوه مقننه، ریاست جمهوری، معاونت ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و… فعالیت نموده بودند مزید بر علت شد و از شرکت در انتخابات خودداری نمودند و درنهایت 28خرداد سیدابراهیم رئیسی و اعضای شوراهای شهر و روستا با کمترین آراء انتخاب گردیدند درحالی که پیش از آن 220نفر از نمایندگان حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کرده و برخلاف روال معمول 210نفر از نمایندگان از چند نفر نامزد انتخابات درخواست نمودند با استعفای خود از کاندیداتوری راه را برای پیروزی بدون رقیب رئیسی فراهم کنند.

در این صورت به نظر می‌رسد ضروری است مقامات اجرایی و اداری دولت سیزدهم ترتیبی اتخاذ نمایند در انتخابات بعدی درصد بیشتری از شهروندان پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و در دوران مسئولیت زمینه‌هایی فراهم نمایند تا در حد نسبی وضع معیشت مردم بهبود یابد چون مردم به شدت در تنگنا قرار دارند. در دوماه اخیر بهای دلار و سکه نیز افزایش داشته و کالاهای اساسی روزبه‌روز گران‌تر شده است، بهای گوشت و لبنیات و شکر، مرغ و تخم‌مرغ رشد نگران‌کننده‌ای و در مواردی بیش از صددرصد داشته و قیمت‌ها ازجمله قیمت میوه آن‌چنان خودنمایی می‌کند که نه تنها بسیاری از مردم از خرید آن عاجز و ناتوان هستند و بهای سرسام‌آور میوه‌ها و سبزیجاتی چون هندوانه، هویج، کاهو، گوجه و… نقل مجالس و محافل می‌باشد، افزایش بهای لوازم خانگی و بهداشتی همانند بسیاری از مایحتاج ضروری و مورد نیاز مردم هم نگران‌کننده است و سخن از فقر و ناتوانی و کوچکتر شدن سفره 7دهک جامعه می‌باشد مهم‌تر آن‌که بدون شک افزایش قیمت‌ها با رشد آسیب‌های اجتماعی و بویژه کاهش امنیت رابطه مستقیمی دارد.

پروردگار متعال هم آن‌گاه مردم را به عبادت خود دعوت می‌کند که می‌فرماید: «پروردگار این خانه را عبادت کنید که شما را هنگام گرسنگی طعام داد و امنیت و آرامش برای شما ارزانی داشت». (آیه4 سوره قریش)

اخیراً رئیس پلیس امنیت اقتصادی از افزایش 333درصدی اختلاس خبر می‌دهد، سردار محمدرضا مقیمی می‌گوید: «…اختلاس در شش ماهه امسال از جهت پرونده‌ای 61درصد، از جهت تعداد متهم 94درصد و از نظر ارزش ریالی 333درصد نسبت به شش ماهه سال گذشته افزایش داشته است… هم‌چنین رشا و ارتشاء نیز 357درصد نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی ریالی افزایش داشته است…»(5)

می‌طلبد مسئولان دولت سیزدهم با تلاش و کوشش بی‌وقفه برای رفع تنگناها تلاش وافر داشته باشند، از دادن وعده‌های غیرعملی و گاه توخالی پرهیز نمایند بلکه به خواست پروردگار یکتا و با همت و همراهی مردم شریف و مؤمن و صبور این مرزوبوم با از بین بردن مشکلات گام‌های مثبت و مؤثری بردارند بدان امید که بنابر گفته وزیر اقتصاد ترمز تورم در ماه‌های آینده کشیده شود و سیدابراهیم رئیسی بتواند در گزارش یکصد روزه فعالیت دولت سیزدهم به دور از وعده و وعید خبرهای خوش و امیدوارکننده به مردم بدهد و اعتماد از میان رفته را به ملت بازگرداند.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ا… خامنه‌ای، 11/9/1398
2- «نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتی(ره)، نامه5، صفحه 345
3- همان، نامه3، صفحه 343
4- «سیری در نهج‌البلاغه»، تألیف متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، صفحه 133، انتشارات صدرا
5- آرمان ملی، 12/7/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/mRK9v