زمان : 22 Dey 1400 - 12:13
شناسه : 170691
بازدید : 5201
کارگروه طرح سامان خانواده در شهرستان بهاباد برگزارشد با حضور مسئول اجرای طرح سامان خانواده استان یزد کارگروه طرح سامان خانواده در شهرستان بهاباد برگزارشد کارگروه طرح سامان خانواده با حضور مسئول اجرای طرح سامان خانواده استان یزد ، فرماندار، رئیس شبکه بهداشت و سایر اعضای کارگروه درمحل فرمانداری بهاباد برگزارشد.

مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در یزد ازاجرای طرح سامان خانواده دربهاباد خبرداد وگفت : با اجرای طرح سامان خانواده مشکلات اصلی و اجریی  در حوزه ازدواج  و خانواده حل می شود.

محمد حسین رحیمی نسب روز چهار شنبه در جلسه کارگروه طرح  سامان خانواده در بهاباد با بیان اینکه سا زمان‌های مردم نهاد ، دانشگاه ها، حوزویان واصحاب فکردربرنامه‌های مربوط به ازدواج و خانواده هماهنگ و منسجم عمل و از پراکنده کاری دوری کنند و برای این امرادبیات مشترکی اعمال شود اظهار داشت: این طرح توسط کارشناسان حوزه خانواده و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب تدوین شده است.

وی بیان داشت: طرح 6 محوري سامان خانواده با هدف همسازي، روان سازي و شبكه سازي فعاليت ها در حوزه خانواده تهيه شده و در آن فعاليت ها به 6 بخش ترويج، تسهيل، تكليف، تعالي، تشكيل و تحكيم دسته بندي شده اند.

رحیمی نسب تصریح کرد: این امر هم ازنظر جمعیت‌ شناسی وهم به لحاظ مباحث اخلاقی، اعتقادی، امنیت جنسی و بیماری‌های جسمی و روانی به یک معضل در کشور تبدیل ‌شده و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

یکی از اعضای تدوین این طرح ، افزایش سن ازدواج را نیز یکی ازمعضلات اجتماعی برشمرد و افزود: میانگین سن ازدواج در پسران به ۲۹ سال و در دختران به ۲۶ سال رسیده و این یعنی فاصله سن بلوغ تا ازدواج نزدیک به ۲۰ سال است و این امر تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در حال حاضر ۱۶ میلیون نفر در کشور پشت خط ازدواج هستند، آمار ازدواج هرسال بین شش تا هفت درصد کاهش پیدا می‌کند وعمده افراد پشت خط ازدواج وارد تجرد قطعی می‌شوند یعنی سن آقایان از ۴۰ سال و سن خانم‌ها از ۳۷ سال عبور می‌کند.

مدیرنمایندگی آستان قدس رضوی دراستان یزد موضوع جمعیت را ششمین موضوع حائز اهمیت در حوزه ازدواج و خانواده دانست و تصریح کرد: در سال ۹۸ شاخص رشد جمعیت کشور ما ۳۱ بوده تا حدی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال فرمودند که از وضعیت دهشتناک جمعیت نگرانم.

این کارشناس امور خانواده و ازدواج تأکید کرد: در حال حاضر سنگین‌ترین هزینه‌های ازدواج در دنیا برای ایران است و این امر سبب شده که بسیاری از جوانان از ازدواج صرف ‌نظر کنند و این در حالی است که ما پرچم ساده زیستی اهل‌ بیت (ع) را در دست گرفته‌ایم.

مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد، سبک زندگی را نیز در کشور بسیار نگران ‌کننده دانست و عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی که هدف اصلی انقلاب بوده محقق نشده و این موضوع اکنون به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبری نیز تبدیل ‌شده است.

فعال و عضو جبهه فرهنگی انقلاب استان یزدادامه داد: به دلیل وجود این نقایص، با تیمی از متخصصان و دلسوزان طرح شش محوری «سامان خانواده» تدوین شد که این طرح هم مشکلات اصلی و هم مشکلات اجریی را در حوزه ازدواج و خانواده حل می‌کند.

رحیمی نسب تأکید کرد: دراین طرح شش محور ترویج، تسهیل، تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، تکلیف خانواده و تعالی خانواده دیده‌ شده که باید شش گروه تخصصی برای هر محور تشکیل شود و هر نهاد مسئولیت یک محوررا با همکاری دستگاه‌های مختلف برعهده بگیرد.

وی اظهار داشت: در هرکدام از این شش محور یک مشکل و یک سؤال اساسی وجود دارد به‌عنوان‌ مثال درمحورترویج مشکل ۱۶ میلیون فرد پشت خط ازدواج است که باید به سؤال چرا ازدواج پاسخ دهند.

وی همچنین ازاجرای این طرح دربهاباد خبرداد وگفت : این طرح می‌تواند یک نقشه راه دقیق و جامع در راستای تقویت و تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ما بدهد. همه ادارات ذیربط شهرستان در این موضوع ملزم به همکاری و بکارگیری همه امکانات و توان خود در اجرایی کردن این طرح هستند.

 

درادامه سرپرست فرمانداری بهاباد درسخنانی ضمن حمایت از اجرای این طرح درشهرستان بهاباد خواستار همکاری وتعامل دستگاههای ذیربط با این طرح بسیارخوب شد .

علیرضا تیموری افزود : با اجرای این طرح بسیار ی ازدغدغه ها ومشکلات والدین درزمینه ازدواج فرزندان خود حل خواهدشدوازآسیبهای اجتماعی جلوگیری میکند .

تیموری گفت : گسترش فرهنگ ازدواج آسان در جامعه ضروري است و خانواده ها بايد نسبت به اين موضوع حساس باشند.

سرپرست فرمانداری بهاباد برضرورت آموزش هاي قبل از ازدواج تاكيد كرد و گفت:آموزش هاي قبل از ازدواج بايد بصورت مستمر برگزار شود.

نشست هماهنگی اجرای طرح سامان خانواده در شهرستان بهاباد با حضور سرپرست فرمانداری ، محمد حسین رحیمی‌نسب نماینده اعضای تدوین کننده این طرح و جمعی از مسئولین شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری بهاباد برگزار شد.

انتهای پیام /