زمان : 26 Dey 1400 - 11:26
شناسه : 170793
بازدید : 6826
«آگالاکسی» در کمین دامداران ابرکوه/ آغاز واکسیناسیون با همکاری بخش خصوصی سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه: «آگالاکسی» در کمین دامداران ابرکوه/ آغاز واکسیناسیون با همکاری بخش خصوصی سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه ضمن هشدار به دامداران نسبت به شیوع بیماری آگالاکسی در بین دام‌های سبک، از آنان خواست تا نسبت به واکسیناسیون هر چه سریع‌تر اقدام نمایند.

به گزارش یزدفردا: بیماری آگالاکسی یک بیماری شایع و واگیردار در گوسفندان و غیرمشترک بین انسان و دام است که بیشتر در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت شیوع پیدا کرده و گوسفندان زیادی را با هر سن و جنسیتی مبتلا می‌کند. این بیماری علاوه بر این‌که در حدود ۳۰ درصد از گوسفندان گله را به کام مرگ می‌فرستد، به دلیل درگیر کردن غده پستانی می‌تواند موجب عدم کارایی و حذف دام‌های دیگری از گله شود.

آگالاکسی از طریق آب، غذا، شیر آلوده، ادرار، مدفوع، ترشحات بینی و چشمی از یک دام به دام دیگر انتقال می‌یابد که کاهش اشتها، بی‌قراری، کاهش و قطع ترشح شیر، خروج ترشحات چسبناک از پستان دام تب و بی‌حالی از جمله علائم این بیماری محسوب می‌شود که دو مورد آخر مهم‌تر از بقیه است.

سعید امید سالاری در این‌باره اظهار کرد: این بیماری آسیب‌های بسیاری به گله می‌زند و می‌تواند دامداران را با مشکلات و ضررهای مالی فراوان روبرو کند و تنها راه پیشگیری از آن انجام به موقع واکسیناسیون است. در همین راستا شبکه دامپزشکی به منظور کاهش خسارات، تلفات و ضایعات دامی ناشی از این بیماری با مشارکت بخش خصوصی اقدام به واکسیناسیون کرده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه افزود: عامل بیماری باکتری مایکوپلاسما آگالاکتیه است که میزان واگیری آن در گوسفند و بز به ۳۰ تا ۶۰ درصد می‌رسد. لذا خریداران باید هنگام خرید گوسفند زنده و جدید حتماً آن‌ها را قرنطینه کرده تا دامپزشک صحت و سلامت آن‌ها را تأیید کند.

امیدسالاری خاطرنشان کرد: دامداران باید ضمن اقدام سریع و به موقع برای واکسیناسیون دام‌های سبک، کلیه واکسن‌ها و داروهای مورد نیاز را از مراکز مایه‌کوبی و داروخانه‌های معتبر و مورد تأیید شبکه دامپزشکی تهیه و در همه حال نسبت به سلامت تاریخ تولید و انقضاء و رعایت زنجیره سرد محصول دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.