زمان : 05 Ordibehesht 1401 - 18:43
شناسه : 173275
بازدید : 5827
میوه‌ خوشمزه‌ای که معجزه می‌کند و زخم‌های سخت را التیام می‌بخشد میوه‌ خوشمزه‌ای که معجزه می‌کند و زخم‌های سخت را التیام می‌بخشد یزدفردا: بلوبری یا زغال اخته آبی می‌تواند به ایجاد نسل بعدی کرم‌های موضعی ترمیم‌کننده زخم کمک کند. نتایج تحقیق اخیر نشان داده است که عصاره موجود در این میوه می‌تواند بازسازی را در زخم‌های سخت بهبود بخشد.

به گزارش یزدفردا به نقل از فایند نیوز: محققان دانشگاه مین ایالات‌متحده می‌گویند که این میوه فوق‌العاده به رشد رگ‌های خونی و مهاجرت سلول‌ها کمک می‌کند که هر دو فرآیند کلیدی برای بهبود زخم‌ها هستند.

محققان زخم‌های گروهی از موش‌ها را با عصاره فنولی زغال اخته وحشی درمان کردند که نتایج امیدوارکننده‌ای داشت. فنول‌ها ترکیبات طبیعی در برخی غذاها هستند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و موجب جلوگیری یا معکوس کردن برخی از اشکال آسیب سلولی می‌شوند.

محققان می‌گویند: زغال اخته آبی می‌تواند به ویژه در کمک به بهبود زخم‌های مزمن ازجمله سوختگی، زخم‌های مرتبط با دیابت و زخم‌های فشاری مفید باشد. پزشکان اغلب این آسیب‌ها را به دلیل کاهش عروق خونی یا توسعه رگ‌های خونی غنی از مواد مغذی، به عنوان «غیر التیام‌بخش» دسته‌بندی می‌کنند.

محققان قبلا نشان داده بودند که این عصاره، عروقی شدن و مهاجرت سلولی را که مراحل حیاتی در روند بهبودی در سلول‌های بنیادی انسان است را بهبود می‌بخشد.

آنان آخرین تحقیقات خود را در مورد زخم‌های زنده در فیلادلفیا در نشست سالانه انجمن فیزیولوژیک آمریکا (APS) در Experimental Biology ۲۰۲۲ ارائه کردند.

در مقایسه با حیوانات تحت درمان با ژل پایه که حاوی عصاره فنولی نبود و گروه کنترلی که هیچ درمانی دریافت نکردند، گروهی که با عصاره زغال اخته تحت درمان قرار گرفتند، مهاجرت بهتر سلول‌های اندوتلیال به محل زخم را نشان دادند. آنها همچنین ۱۲ درصد افزایش در بسته شدن زخم را تجربه کردند.

زغال اخته وحشی پتانسیل افزایش مهاجرت سلولی، تشکیل عروق خونی جدید (رگ‌زایی) و عروقی شدن و تسریع بسته شدن زخم را دارد. این امر به ویژه در شرایطی که نیاز به بسته شدن زخم در بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن مانند زخم‌های دیابتی، سوختگی و زخم‌های فشاری هستند مهم است.

زغال اخته سرشار از آنتی‌اکسیدان، اولین میوه‌ای بود که به‌عنوان یک ابرمیوه شناخته شد. این میوه ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی، تنظیم قند خون، بهبود بینایی و تسکین ناراحتی معده کمک کند.