زمان : 21 Ordibehesht 1401 - 07:55
شناسه : 173801
بازدید : 7312
با تلاش پژوهشگران صدای امواج فشاری سیاهچاله ها قابل شنیدن شد با تلاش پژوهشگران صدای امواج فشاری سیاهچاله ها قابل شنیدن شد یزدفردا: محققان الگویی از امواج پرتو ایکس سیاه چاله ها را شناسایی و توانستند آنها را به صداهای قابل شنیدن تبدیل کنند.

به گزارش یزدفردا: کار با تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندرا به اختر فیزیکدانان کمک کرد تا بتوانند الگویی از امواج پرتو ایکس را از کهکشان ها و در صورت فلکی برساووش شناسایی کنند. این امواج همان امواج صوتی با وسعت ۳۰ هزار سال نوری هستند که توسط خوشه های کهکشانی به صورتی گاز رقیق به بیرون ساطع می شوند. مرکز اصلی این امواج نیز سیاهچاله های کلان جرم در مرکز خوشه و انفجارهای دوره ای آنها بود که در آن صدها کهکشان وجود داشته است. احتمالاً سیاه چاله ها این امواج را از ۲ میلیارد سال پیش تاکنون تولید می‌کردند. طبق نظر اختر شناسان این امواج به وسیله گرم کردن گاز موجود در خوشه از تبدیل آن به ستاره جلوگیری می کند.

امواج صوتی شناسایی شده از نظر شناختی حدود ۵۷ اکتاو سی بمل زیر نوت ۲ بودند. به همین دلیل اخترشناسان با تندتر کردن سیگنال ها توانستند روی این امواج فرایند صوتی سازی را پیاده کنند. به طوری که فرکانس آنها تا ده کوادریلیون برابر افزایش پیدا کند. به همین دلیل اکنون گوش انسان میتواند این آژیر های بین کهکشانی را بشنود. بدین ترتیب کارشناسان نوعی هدفون کهکشانی ایجاد کرده اند که از طریق آن امکان شنیدن غرش های مربوط به سیاهچاله خوشه برساووش به وجود آمده است. ناسا نیز در پروژه موسوم به صوتی سازی جهان صداهایی را از گروه های مربوط به فناوران انرژی پرتابی سیاهچاله ها منتشر کرد که از فاصله 53.5 میلیون سال نوری ازما شبیه آهنگ های ارکستر به نظر می رسد.

استفاده از فوران های پرتو ایکس و تبدیل آن به پژواک های نور برای نقشه برداری از محیط اطراف سیاهچاله همانند صوت خفاش ها برای گرفتن پشه ها است. البته فیزیکدانان موسسه فناوری ماساچوست در صوتی سازی از پروژه جدیدی استفاده کرد.ند ناسا در رویداد سالانه خود در تاریخ پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت خبر بزرگی را در رابطه با تصاویر سیاه چاله و داده های مربوط به پروژه تلسکوپ ایونت هورایزن اعلام خواهد کرد.