زمان : 29 Khordad 1401 - 06:29
شناسه : 174186
بازدید : 4583
کنترل مگس مدیترانه‌ای با مشارکت همگانی/ هشت هزار قرص جلب آفت در مهریز توزیع شد مدیر جهاد کشاورزی مهریز: کنترل مگس مدیترانه‌ای با مشارکت همگانی/ هشت هزار قرص جلب آفت در مهریز توزیع شد یزدفردا: مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: مگس مدیترانه‌ای یکی از مهمترین آفت‌ها که موجب نابودی محصولات کشاورزی است و برای مبارزه با آن همه کشاورزان باید همکاری مناسب را طبق نظر کارشناسان در شهرستان داشته باشند.

به گزارش یزدفردا: یحیی شفیعی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران شهرستان افزود: باید تمامی باغداران و بهره‌برداران بخش کشاورزی برای مبارزه عملی با مگس مدیترانه‌ای همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: اینکه فقط تعدادی از باغداران و کشاورزان منطقه به توصیه کارشناسان در مبارزه با آفت همکاری کنند و عده‌ای دیگر نسبت به آن بی‌توجه باشند رسیدن به موفقیت و مهار آفت سخت است.

این مسئول بیان کرد: در یکسال گذشته برای مبارزه با مگس مدیترانه در شهرستان یک هزار و ۳۰۰ لیتر محلول و هشت هزار قرص جلب کننده و کنترل آفت بین کشاورزان و باغداران در شهر و روستاها توزیع شد.

شفیعی اظهار کرد: ارسال ۱۰ هزار پیامک به اقشار مختلف، برپایی ۲۰ ایستگاه پایش ردپای مگس مدیترانه‌ای در کنار توزیع بروشور، نصب بنر و حضور آموزشی و توجیهی با حضور مردم مساجد و سایر مکان‌های عمومی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش بهداشت و پاکسازی باغات از آفت، تشکیل کلاس‌های آموزشی، توصیه‌های حضوری چهره به چهره به باغداران و کشاورزان و برگزاری نشست‌های خبری و مصاحبه با خبرنگاران جزو دیگر اقدامات است.

آفت مگس مدیترانه‌ای بیشتر به محصول هلو، زردآلود، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می‌کند که با توجه به گسترده بودن حجم خسارت به طاعون گیاهی مشهور است.

این آفت مهم‌ترین آفت درختان میوه در جهان است که می‌تواند در طول یک سال ۱۲ نسل از خود را تولید کند.

مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مخرب دنیاست و به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط مختلف جهان گسترش پیدا کرده و نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به بخش کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کند.

مبدا اصلی آفت مگس مدیترانه ای آفریقای شرقی است و از سال ۱۸۲۹ میلادی به تدریج در سایر کشورها انتشار یافته است.

مگس مدیترانه‌ای یکی از خطرناک‌ترین آفات کشاورزی است که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می‌کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش میوه می‌شود و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را از بین ببرد و انتقال آن از طریق میوه، خاک و جابه جایی حشره کامل امکان پذیر است.

سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.