زمان : 23 Shahrivar 1401 - 21:42
شناسه : 175466
بازدید : 3860
حال ناخوش عشایر استان یزد مدیر امور عشایر استان یزد: حال ناخوش عشایر استان یزد یزدفردا: عشایر استان یزد این روز‌ها با خشکسالی ،خشکی مراتع، کمبود علوفه و گرانی نهاده‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش یزدفردا: مدیر امور عشایر استان یزد گفت: عشایر استان یزد هزار و پانصد خانوار هستند که در شهرستان‌های خاتم ، مروست و ابرکوه زندگی می‌کنند.

شمس گفت: عشایر استان دارای دویست و پنجاه هزار رأس دام هستند که سالیانه هزار و چهارصد تن انواع فرآورده‌های دامی و لبنی تولید می‌کنند.

مدیر امور عشایر استان یزد افزود: عشایر استان یزد علاوه بر تولید محصولات دامی و ایجاد امنیت غذایی در این بخش، ضمن حفظ منابع طبیعی استان، در زمینه تولید صنایع دستی، توسعه گردشگری عشایری و جمع‌آوری و تولید گیاهان دارویی در مناطق عشایری تاثیرگذار هستند.

شمس گفت: خشکسالی‌های اخیر، کمبود آب، مشکل آبرسانی در فصل تابستان، کمبود علوفه در مراتع، کمبود اعتبارات جهت مرمت هر ساله ایل راه‌های عشایری، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی ،مشکل نقدینگی برای خرید آن‌ها ، نیز کمبود تسهیلات ویژه عشایر جهت تامین علوفه برای پرواربندی دام‌های مازاد عشایر، نبود بازار فروش محصولات دامی و همچنین استخراج معادن و تخریب مراتع عشایری از عمده مشکلاتی است که این روز‌ها گریبان گیر عشایر استان یزد شده است و ادامه روند این مشکلات موجب نابودی صنعت دام سبک استان می‌شود.

سلیم، مدیر امور دام جهادکشاورزی استان یزد گفت: صنعت دام سبک استان یزد به دلیل خشکسالی‌های پی در پی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد که در این میان عشایر به علت نابودی مراتع شرایط سخت تری دارند.

سلیم گفت: یکی از مسائلی که باعث شده عشایر رنج ببرند، احداث معادن، شهرک ها، جاده‌ها و راه‌ها است که مراتع را دستخوش شرایطی قرار داده است که عشایر نتوانند از آن استفاده کنند.

سلیم گفت: سال گذشته با همراهی جهاد کشاورزی برای دو ماه نهاده دولتی ارزان قیمت به مقدار زیاد برای عشایر استان تامین شد تا مجبور به فروش دام خود نشوند.

سلیم گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در سال گذشته تنها مجاز به خرید میش حذفی عشایر هستیم، اما طرح خرید دام حذفی غیر مولد نیز در استان در حال اجراست که تاکنون دوازده هزار رأس دام غیر مولد خریداری و کشتار شده است.

سلیم گفت: عشایری که توان استفاده از کنسانتره در نهاده‌های خود را ندارند، فشار بیشتری را تحمل می‌کنند که در حمایت از عشایر باید نهاده‌ها به صورت دام در اختیارشان قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد در ارتباط با خبر ۲۰ گفت: عشایر استان یزد حدود ۳۰ درصد جمعیت دامی استان یزد را دراختیار دارند که در سال ۱۴۰۰ از حدود ۶۴ هزار تن نهاده توزیعی، بیش از ۲۰ هزار تن بین دامداران عشایری توزیع شده است.
غیب اللهی افزود: بعداز مردمی سازی یارانه‌ها در اردیبشهت ماه توزیع نهاده با ارز ترجیحی نداشته ایم که فقط حدود چهار میلیارد تومان دامدار کارت برای حمایت ازآن‌ها توزیع شد که متاسفانه خشکی مراتع موجب شده تا این تسهیلات جوابگوی آن‌ها نباشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: برنامه ریزی شده تا ضمن استفاده عشایر از تسهیلات ارزان قیمت، دام مازاد آن‌ها خریداری میشود و نهاده دامی، نهاده‌هایی با ارز نیمایی با بازپرداخت بلندمدت دراختیار شان قرار میگیرد تا از خشکسالی‌ها عبور کنیم.

وی ادامه داد: دام‌های پرواربندی آن‌ها از طریق شرکت تعاونی پشتیبانی دام در حال خرید است و پیگیری‌هایی برای خرید دام مازاد آن‌ها که توجیه اقتصادی ندارند، نیز درحال انجام است.