زمان : 29 Mehr 1401 - 19:41
شناسه : 176479
بازدید : 3547
اولیانوف: توپ برجام اکنون در زمین آمریکاست اولیانوف: توپ برجام اکنون در زمین آمریکاست نماینده روسیه در وین گفت: احیای برجام بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود، برای اینکه فقط برخی مسائل فنی باید حل و فصل شود.

یزدفردا "نماینده روسیه در وین گفت: احیای برجام بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود، برای اینکه فقط برخی مسائل فنی باید حل و فصل شود.

به گزارش یزدفردا، "میخائیل اولیانوف"، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو که صبح امروز، جمعه منتشر شده، ابراز عقیده کرد که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده ممکن است پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا - تقریباً در نیمه دوم ماه نوامبر - به توافق نهایی بر سر توافق هسته‌ای برسند و اگر این اتفاق بیفتد، احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود، برای اینکه فقط برخی مسائل فنی باید حل و فصل شود. وی تاکید کرد که اکنون توپ در اختیار طرف آمریکایی است.

این دیپلمات روس گفت: «آنطور که من درک می کنم، امکان دست یابی به توافق بین ایران و آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای با انتخابات میان دوره‌ای آتی کنگره ایالات متحده مرتبط است. دولت ایالات متحده در آستانه انتخابات تصمیم به تعلیق روند مذاکرات در این باره گرفت. ولی با وجود این اقدام، دلیلی وجود ندارد که بگوییم پس نتیجه منفی بوده و مذاکرات پایان یافته است. حداقل تا زمانی که فرض همچنان بر این باشد مذاکرات بعد از انتخابات آتی ادامه یافته و به پایان برسد. به احتمال زیاد این مسئله در نیمه دوم ماه نوامبر رخ خواهد داد.»

اولیانوف افزود: «در این صورت، توافق نهایی بر سر سند کلی و تصمیم گیری برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در یک زمان بسیار کوتاه واقع بینانه است، زیرا به معنای واقعی کلمه، فقط چند موضوع فنی مورد اختلاف باقی مانده است و تصمیم گیری درخصوص هر یک از آنها در صورت وجود اراده سیاسی لازم، قابل مشاهده و ممکن خواهد بود.»

وی در پایان گفت: «به طور خلاصه، به پایان رسیدن مذاکرات هسته‌ای، چه موفقیت‌آمیز یا ناموفق، در این مرحله تقریباً به طور کامل به ایالات متحده و آمادگی مقامات واشنگتن برای ادامه مذاکرات و دستیابی به یک توافق قابل قبول برای همه طرفین بستگی دارد. بدین ترتیب توپ اکنون در زمین آمریکا قرار دارد.»

آخرین دور مذاکرات برجام در وین در تاریخ ۸ ماه آگوست به پایان رسید.

ضمن اینکه روز گذشته، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره احیای احتمالی توافق هسته ای با ایران، گفت: صادقانه بگویم، این موضوع اکنون در مرکز توجه ما نیست. ما در این رابطه از ایران دورتر شده‌ایم. آنها خواسته هایی داشتند که بسیار فراتر از آن چیزی بود که برنامه اقدام مشترک باید پوشش دهد.»
پیش از این، در اوایل ماه اکتبر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خودگفت که احیای توافق هسته‌ای "اکنون هدف واشنگتن نیست".

 

منبع: تسنیم