زمان : 15 Azar 1401 - 14:57
شناسه : 177122
بازدید : 4097
تداوم افت سطح آب‌های زیرزمینی در بهاباد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد: تداوم افت سطح آب‌های زیرزمینی در بهاباد یزدفردا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد میزان افت سطح آب زیرزمینی در بهاباد را سالانه ۵۰ سانتی متر اعلام کرد.

به گزارش یزدفردامحمدمهدی جوادیان زاده در نشست شورای حفاظت از منابع آب بهاباد گفت: با خشکسالی‌های مستمر و برداشت‌های بی رویه از دشت بهاباد، افت سالانه ۵۰ سانتی متر و کسری مخزن تجمعی ۲۵۰ میلیون متر مکعب در این شهرستان بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: در تلاشیم با برنامه‌های مدیریتی و بر اساس سند سازگاری با کم آبی و اجرای طرح تحویل حجمی، از این افت شدید که باعث نشست زمین، از بین رفتن منابع آب و شور شدن آب‌های زیرزمینی می‌شود، جلوگیری کنیم.

فرماندار بهاباد نیز با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و تغییر اقلیم موجود از برداشت‌های بی رویه از سفره‌ها و لطمه‌هایی که به منابع آب زیرزمینی زده شده ابراز نگرانی کرد و افزود: با توجه به محرومیت شهرستان، مسئله تامین آب در هر سه بخش شرب و کشاورزی و صنعت بسیار مهم و حیاتی است.

علیرضا تیموری تصریح کرد: مردم این منطقه با کشاورزی امرار معاش می‌کنند و نمی‌توان آنان را با محدودیت آبی روبرو کرد، بنابراین تخصیص انتقال آب از خلیج فارس به این شهرستان را خواستاریم.

وی اظهار داشت: علاوه بر اجرای طرح تحویل حجمی و برنامه احیا و تعادل بخشی، با توجه به محدودیت آب در شهرستان و گسترش شهر و فضای سبز آن، جداسازی آب شرب از فضای سبز به طور جدی دنبال شده، به گونه‌ای که تعدادی از چاه‌های شهرداری مسدود و به آبیاری فضای سبز اختصاص داده شده است.