زمان : 17 Ordibehesht 1389 - 04:16
شناسه : 22989
بازدید : 251306
پیدا شدن محل لنگر گرفتن کشتی نوح پیامبر از فرضیه تا واقعیت به همراه گزارش تصویری(11نظر) پیدا شدن محل لنگر گرفتن کشتی نوح پیامبر از فرضیه تا واقعیت به همراه گزارش تصویری(11نظر)

پیدا شدن محل لنگر گرفتن کشتی نوح پیامبر از فرضیه تا واقعیت به همراه گزارش تصویری

یزدفردا "سرویس تامین خبر یزدفردا -علی آبادی:محمد زاده رحمانی یکی از همراهان فردائی یادداشتی تحت عنوان "تصاحب کشتی نوح توسط ترکیه"را برایمان ارسال نموده بود که در آن تصویری از قله سرکشتی (که البته قابل روئیت نبود )بود و در توضیحات نیز آورده بود :به این تصویر كه از قله سرکشتی، در ارتفاع ۴۰۰۰متری کوه سلیمان در رشته كوههای زاگرس و در نزدیكی شهر نهاوند گرفته شده خوب دقت كنید. حتما شكل و شمایل یك كشتی را در آن می بیند. این تصویر و سایر تصاویر عکاسی شده توسط اعضای گروه باستان شناسی BASE، نشان دهنده شئیی است که در ظاهر به صخره شباهت دارد، اما این تیم تحقیقاتی معتقد است این شئ در واقع قطعه چوبی است که بر اثر مرور زمان به سنگ تبدیل شده است. رابرت كورنوك رئیس تیم به شبكه «ABC» گفته "ما چیزی را یافتیم كه قلب من را به تپش واداشت. در آغاز زیاد مهم نبود، ولی وقتی نزدیك شدیم، تعجب كردیم؛ بسیارشبیه به چوب بود و از پایین، درست شبیه به عرشه یك كشتی مدرن بود". بله این همان فسیل كشتی نوح است كه آقای دكتر افراسیاب پور - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی تهران- سال هاست روی آن تحقیق و در نشریات مختلف داد می زند كه این همان كشتی نوح است و نهاوند هم در حقیقت نوحاوند بوده است. ولی دیروز در اخبار انگلیسی سایت یاهو مطلبی را خواندم مبنی بر اینكه گروهی از باستان شناسان در كوه های آرارات تركیه بقایای كشتی نوح را پیدا کرده اند. واقعا چرا در دنیای رسانه، صدای ما به جایی نمی رسد!؟

تذکر فوق باعث شد تا تا حداقل تحقیقی پیرامون موضوع داشته و البته همراه با فردائیان شاید کمکی کرده باشیم که به نتایج جالبی برخوردیم ودر همین جهت تمام نظریات مطرح پیرامون موضوع را سعی کردیم منتقل کنیم و امیدواریم که به هر صورت محل واقعی این اتفاق مشخص شود و البته ما خرسند خواهیم شد که در ایران اسلامی باشد تا حداقل بتوانیم یکی از نشانه های تاریخی وقوع عذاب وهمچنین قدرت الهی را نظاره کرده و پیش از پیش در مقابل معبودمان سر تعظیم فرود آوریم  ابته این نکته را روری می دانیم مطالب فوق براساس مطالب قابل جشتجو در اینترنت جمع آوری شده  است و صحت و سقم موضوعات مطرح  شده خالی از ایراد نیست .

طوفان نوح

حضرت نوح اولین پیامبر اوالو العزم الهی است که مدت رسالت او به تصریح قرآن مجید نهصد و پنجاه سال بوده است و در این مدت طولانی جز تعداد اندکی که گفته شده حدود چهل نفر مرد و چهل نفر زن بودند کسی به او ایمان نیاورده و همگی راه کفر و الحاد را در پیش گرفتندو او را بسیار آزار نمودند و حتی زن و یکی از فرزندان حضرت نوح نیز به او ایمان نیاورده بطوریکه حضرت نوح قوم خود را نفرین کرد و به خداوند چنین گفت:

‹‹ و قال نوح رب لاتذر علی الارض من الکافرین دیارا ›› سوره نوح
پروردگارا احدی از کافرین را بر روی زمین باقی مگذار.
خداوند نیز به او وحی فرستاد که به دستور و الهام ما شروع به ساختن کشتی نما و درباره هیچ یک از این کفار شفاعت مکن که همه آنها غرق خواهند شد.

‹‹واضع الفلک باعینا و وحینا و لاتخاطبنی فی الذین ظلموا انهم مغرقون››
کافرین و قوم نوح چون بر او می گذشتند که مشغول ساختن کشتی است او را به استهزاء گرفته مسخره می کردند تا اینکه کار ساختن کشتی بپایان رسید.

این کشتی از سه طبقه تشکیل شده بود یک طبقه برای چهارپایان و یک طبقه برای پرندگان و مرغان و یک طبقه برای آدمیان و نشانه آغاز طوفان جوشیدن آب از محل تنور خانه حضرت نوح بود که در کوفه واقع شده بود.

‹‹فلما جاء امرنا و فارالتنور›› قرآن مجید
پس زمانی که امر ما رسید و تنور جوشید به نوح وحی شده که در کشتی سوار شده و مومنین نیز سوار شده و از هر حیوان و پرنده ای یک جفت در کشتی سوار کند.

‹‹ قلنا احمل فیها من کل زوج اثنین››؛ به نوح گفتیم سوار شود از هر زوج جفتی را در کشتی حمل کن و آب از آسمان بارید و از زمین جوشید و آنقدر از آسمان و از زمین آب جوشید بطوریکه کوهها را نیز در بر گرفت تا اینکه آسمان و زمین به امر خداوند از بارش و جوشش آب فرو گذاشته و کشتی نوح بر کوه جودی آرام گرفت و حضرت نوح و مؤمنین همراه او از کشتی بیرون آمده و در زمین منزل نمودند.

در هنگام طوفان که آب از آسمان و زمین همه جا را گرفته بود نوح فرزند خود را میان آب دید به او گفت ای فرزند بیا با ما سوار کشتی شو. او گفت: من به کوه پناه می برم تا مرا از آب حفظ کند . نوح گفت امروز هیچ نگهدارنده ای جز خداوند نیست و در این حال موجی آمد و فرزندش را غرق کرد.

نوح به خدا عرض کرد: پروردگارا این فرزند از اهل من است و وعدة تو نیز حق است زیرا خداوند وعده کرده بود که کفار را غرق و اهل نوح را نجات می دهد). خداوند فرمود: انه لیس من اهلک؛ او از اهل تو نیست بلکه او ‹‹عملٌ غیر صالح›› یعنی مجسمه ناصالحی است به تو موعظه می کنم که از نادانان نباش، و نوح از خداوند درخواست عفو کرد.

تحقیقاتی که محل کشتی نوح را آرارات معرفی می کند

"و ما آن کشتی را محفوظ داشتیم تا آیت عبرت شود، پس کیست که پند گیرد؟" ...

و لقد ترکناها آیة فهل من مدّکر(سوره قمر، آیه 15)
"و ما آن کشتی را محفوظ داشتیم تا آیت عبرت شود، پس کیست که پند گیرد؟"
در سال ۱۹۵۹، یک خلبان ترک، براساس مأموریت محول شده، چندین عکس هوایی برای مؤسسه ژئودتیک ترکیه برداشت. هنگامی که مأموریت به پایان رسید، در میان عکس های او تصویری جلب نظر می کرد که بیشتر شبیه یک قایق بود تا چیزی دیگر، قایقی بزرگ که بر سینه تپه ای، در فاصله بیست کیلومتری کوههای آرارات آرمیده بود.






تصویر هوایی از فسیل کشتی که محل آسیب دیدگی ناشی از برخورد به یک صخره در آن مشخص است. بلافاصله پس از مشاهده این تصویر، تعدادی از متخصصان، علاقه مند به پیگیری شدند. دکتر براندنبرگ از دانشگاه ایالتی اوهایو یکی از این علاقه مندان بود. او کسی بود که قبلاً در زمینه کشف تأسیسات روی زمین از طریق هوا، مطالعات دانشگاهی داشت و پایگاههای موشکی کوبا را در دوران کندی کشف کرده بود.


دکتر واندنبرگ با دقت عکس ها را مورد مطالعه قرار داد و اظهار کرد: «من هیچ شکی ندارم که شیء موجود در عکس های هوایی یک کشتی است. من تا به حال در طول مدت فعالیتم، هرگز چنین شیء عجیبی در یک عکس هوایی ندیده بودم.» پس از آن یک گروه کاوشگر آمریکایی نیز به منطقه مورد نظر اعزام شد، ولی حتی با انجام تحقیقات کوتاه مدت، نتوانست اطلاعات قابل توجهی بدست آورد.


۱۷ سال از آخرین تحقیقات در منطقه گذشت و هیچ اکتشافی تا سال ۱۹۷۶ انجام نگرفت. در سال ۱۹۷۶ یک باستان شناس آمریکایی به نام «ران ویت» تحقیقات جدید خود را در منطقه آغاز کرد. او بسیار زود دریافت که این شیء قایق مانند، بسیار بزرگتر ازحدی است که قبلاً تصور می کرد. او بزودی با انجام محاسبات دقیق دریافت که طول این شیء عظیم الجثه بلندتر از طول یک زمین بازی فوتبال و اندازه آن به بزرگی یک ناو جنگی است که کاملاً در زمین دفن شده است. اما کشتی کشف شده در زیر گل و لای قطوری دفن شده بود و بسختی به جز از ارتفاع قابل رؤیت بود.

به دلیل همین عدم مشاهده دقیق از سطح زمین، امکان هر تحقیقی غیر ممکن بود. از سوی دیگر جسم کشف شده آنقدر بزرگ و سنگین بود که هر گونه اقدامی را در وهله اول عقیم می ساخت. «ران وایت» و گروه همراهش که مشتاقانه کار را پیگیری می کردند، به جایی رسیدند که تنها وقوع یک حادثه عجیب و نادر می توانست راهگشای کار آنها باشد:

«زمین لرزه!» آنها متوجه شدند که حرکت دادن و در آوردن جسم مذکور از درون زمین، به دلیل ابعاد وسیع و بزرگ آن غیر ممکن است و تنها با یک لرزش زمین، این شیء می تواند از دل خاک سر در آورد و مورد کاوش قرار گیرد.

از تحقیقات ران ویت مدت زیادی نگذشته بود که در ۲۵ نوامبر سال ۱۹۷۸، وقوع زمین لرزه ای در محل، باعث شد تا کشتی مزبور به طور شگفت آوری از دل کوه بیرون بزند و سطح زمین اطرافش را به بیرون براند. بدین ترتیب دیواره های این شیء، شش متر از محوطه اطرافش بالاتر قرار گرفت و برجسته تر شد.

بدنبال این زمین لرزه، ران وایت ادعا کرد که شیء مذکور می تواند باقیمانده کشتی نوح باشد. سپس بدبینی ها به خوش بینی مبدل و این سؤال ها مطرح شد: «اگر این جسم عظیم قایقی شکل به طول یک زمین فوتبال، در ارتفاع ۱۸۹۰ متری کوههای آرارات، کشتی نوح نیست، پس چه چیز می تواند باشد؟ و اگر جسم کشتی نوح است، آیا طوفان نوح واقعاً بوقوع پیوسته است؟… آیا ما شاهد بقایای کشتی افسانه ای حضرت نوح که در کتب مقدس ادیان جهان از آن صحبت شده است، هستیم؟»

تصویر ران ویت در پارك ملی كشتی نوح


طوفان و سیل در زمان حضرت نوح در سطح وسیعی بوسعت کره زمین واقع شده است. به اعتقاد مسیحیان و بنا به نص انجیل، این حادثه عظیم و دهشت آور، برای تنبیه مردمان آن روزگار که دست به سرکشی زده بودند و به منظور نجات نوح پیامبر و پیروانش واقع شده بود. بررسیهای زمین شناسی در نقاط مختلف دنیا، نابود شدن و مرگهای دسته جمعی موجودات زنده را بر اثر حادثه ای غیر منتظره نشان می دهد. برخی از این حوادث با زمان طوفان نوح همخوانی دارد.


وجود لایه های مخلوط فسیل شده حیواناتی چون فیل، پنگوئن، ماهی، درختان نخل و هزاران هزار گونه گیاه جانوری، تأییدی بر این واقعیت است. این سنگواره ها که بعضاً در برگیرنده حیوانات مناطق گرمسیر با مناطق سردسیر (در کنار هم) هستند، نشان می دهند که با فرونشستن آب، جانوران و گیاهان خارج شده، در زیر رسوبات مانده و به فسیل تبدیل شده اند. امتزاجی عجیب از جانوران خشکی و دریا، حاره و قطبی که مرگی آنی و دلخراش را روایت می کنند.


پارك ملی كشتی نوح

تاریخ در مورد محل به گل نشستن کشتی چه می گوید؟

داستان کشتی نوح از گذشته های دور مورد توجه اقوام مختلف بوده است. مورخان از ۲۰۰۰ سال پیش نقل کرده اند که توریست ها و مسافران کنجکاو بسیاری از قدیم این منطقه را در کوههای آرارات کشور ترکیه، مورد بازدید قرار می دادند و گاهی تکه های کوچکی از آن به غنیمت برده می شد. در تاریخ آمده است که حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، آشوریان اقدام به ورود به کشتی کردند و موفق به ورود به طبقه سوم آن که در زیر زمین واقع شده بود شدند. این نشان می دهد که اقوال مختلف در مورد موقعیت جغرافیایی کشتی، متفقند.

تکنولوژی پیچیده در ساخت کشتی

اینجا صحبت از ساخت یک قایق کرجی کوچک هشت نفره با ظرفیت چند حیوان کوچک نیست. بحث بر سر تکنولوژی پیچیده ای است که مهارت ذوب فلزات، ابزار پیشرفته و نیروی انسانی حاذق می طلبیده است. از آنجا که یاران حضرت نوح تعداد بسیار کمی بوده اند، این سؤال پیش می آید که نوح براستی چگونه این کشتی را ساخته است. کشتی ای که تاکنون از عجایب کتب مقدس به شمار می رفت و اکنون یک واقعیت علمی لمس شدنی است. آیا نوح به تنهایی توانسته است کشتی ناوگونه خود را به طول یک زمین فوتبال و به وزن تقریبی ۳۲۰۰۰ تن بسازد؟ آیا ساخت یک کشتی با دست خالی با امکانات آن زمان، به گنجایش ۴۹۴ اتوبوس دو طبقه مسافربری با تصورات ما درباره قدما، همخوانی دارد؟ براستی چه تعداد جانور و چگونه جمع آوری شدند و در کشتی جایگزینی شدند؟ آب و غذا چگونه تأمین می شد؟ جانوران وحشی چگونه به سوی کشتی هدایت شدند؟ باید کار جمع آوری و هدایت حیوانات کاری سخت بوده باشد ولی بهرحال فرمان خدا باید انجام می شد.
…خوشبختانه تحقیق بیشتر در محل، حضور حیوانات را در کشتی یافت شده، تأیید کرد.. کشف مقادیر قابل توجهی فضولات حیوانات که به صورت فسیل در آمده اند و از ناحیه خسارت دیده کشتی به بیرون رانده شده اند ، فرضیه ما را بیشتر به واقعیت نزدیک کرد. علاقمندان به کاوش در مورد کشتی نوح بارها و بارها سعی کرده اند به درون کشتی فسیل شده راه یابند ولی همیشه با توده های عظیم سنگ و خاک نیمه ویران مواجه شده اند. در آخرین تلاشها، کاوشگران سعی کردند لایه های گل و لای خشک شده اطراف کشتی را در هم بشکنند و از میان بردارند تا شاید راهی برای ورود به اتاقکهای زیرین کشتی پیدا کنند، اما خیلی موفق نبودند. در سال ۱۹۹۱، «گرگ برور» باستان شناس، بخشی از شاخ فسیل شده جانوری را کشف کرد که از قسمت تخریب شده کشتی که فضولات حیوانی بیرون ریخته بودند، به بیرون افتاده بود. به تشخیص محققان، این شاخ که مربوط به یک پستاندار بوده است، مقارن با شاخ اندازی سالانه جانور به هنگام خروج از کشتی در آنجا رها شده است…


کشتی نوح: اسکلت فلزی، بدنه چوبی

آزمایشات دانشمندان وجود قطعات آهن را در فواصل منظم و معین در ساختار کشتی تأیید کرده است. باستان شناسان با کشف رگه ها و تیرهای باریک آهنی، الگویی ترسیم کرده اند که حاصل کار به صورت نوارهای زرد و صورتی بر روی کشتی علامتگذاری شد. آنها همچنین گره ها و اتصالات آهنی محکم و برجسته ای را یافته اند که در ۵۴۰۰ نقطه کشتی بکار رفته اند.


نوارهای مشخص شده خطوط آهنی با آرایش منظم اسكلت كشتی می باشد..
تصویر برداری های راداری نشان داده که در محل تصادم کشتی با صخره به هنگام فرود آمدن یا به عبارت دیگر به گل نشستن، نوارهای آهنی یا تیرهای فلزی کج شده اند. آنها می گویند که استفاده وسیع و همه جانبه از فلزات در ساخت کشتی خارج از حد تصور ماست. و اصنع الفلک باعیننا و وحینا (سوره هود، آیه۳۷)

تصویر رادار اسكن از كشتی نوح


به نظر می رسد که تکنولوژی پیشرفته و رشدیافته ای در آن دوران وجود داشته که به هر حال حضرت نوح (ع) توانسته از آن بهره مند شود. تکنولوژی و تمدنی که ذهن ما را از تمرکز بر روی بناها و اماکن منحصر به فرد در نقاط مختلف دنیا به این نقطه از جهان معطوف می کند. اکتشافات زمانی جالبتر شد که باستان شناسان توانستند طرح مشبکی حاصل از تقاطع تیرهای فلزی افقی و عمودی بکاررفته در بدنه کشتی بدست بیاورند.
 تصاویری که نشان می دهند ۷۲ تیر فلزی اصلی در هر طرف کشتی به کاررفته است. به نظر می رسد که برای هر چیزی طرح و الگویی وجود داشته است. وجود اتاقها و فضاهای کوچک و بزرگ در طبقات مختلف، نظریه وجود طرح مهندسی پیشرفته را تأیید می کند.
در طول تحقیقات، بررسیهایی در مورد تعیین طول، عرض و قطر کشتی انجام گرفته است که متخصصان را قادر ساخته تا از جزییات کف کشتی، ساختمان و الگوی اولیه و مواد تشکیل دهنده آن اطلاعاتی بدست آورند.
دستیابی به چنین کشفیاتی مبهوت کننده بود، چرا که در بسیاری از مواقع، درک واقعیت کشف شده از حد تصور خارج بود.
کشف یک لایه غلافی و کپسولی شکل در داخل کشتی از این جمله بود که در واقع کشتی را به دو لایه یا پوسته اصلی مجهز می کرد. این آزمایشات، وجود دیوارهای داخلی کشتی، حفره ها، اتاقها و دهلیزها و همچنین وجود دو مخزن بزرگ استوانه ای را تأیید کرد.
در این آزمایشها که به «رادار اسکن» یا «اسکن های راداری» معروفند، معلوم شد که دو مخزن استوانه ای بزرگ که هر کدام چهار متر و ۲۰ سانتی متر بلندی و هفت متر و بیست سانتی متر عرض داشته اند و به دور هر یک از آنها کمربندی فلزی نصب شده بود، در نزدیکی تنها در ورودی کشتی وجود داشته اند.

در یکی از آزمایشات رادار اسکن که به درخواست استاندار استان آگری ترکیه انجام شد، معلوم شد که جنس بدنه کشتی از سه لایه چوب به هم چسبیده تشکیل شده است. این سه لایه با مواد محکم چسبنده، بهم چسبیده بودند.





قطعات كاملاً سنگی شده از قسمتهای چوبی كشتی كه آثار حجاری و برش خوردگی دارند.
در سال ۱۹۹۱، یک عدد میخ پرچ فسیل شده با حضور ۲۶ نفر محقق در بقایای کشتی کشف شد. تجزیه و تحلیل ترکیبات این میخ وجود آلیاژهای آلومینیوم، تیتانیوم و برخی از دیگر فلزات را تأیید کرد.

این در حالی است که گمان می رفت در زمان حضرت نوح، آهن و آلومینیوم هنوز به مرحله کشف و استخراج نرسیده باشد. آیا ما نیازمند بازنگری در تاریخ استفاده و استخراج بشر از فلزات هستیم؟





لنگرهای کشتی هم کشف شد!

بر بلندیهای تپه های اطراف محل کشتی، باستان شناسان چند جسم بزرگ حجیم سنگی یافتند که در بالای هر کدام سوراخی بزرگ تعبیه شده بود. این اجسام مثلثی شکل سنگی و نیمه صیقلی، شبیه به لنگرهای کشتی های باستانی بودند که «دراگ» نامیده می شدند. اینها در واقع ابزاری بودند که به علت وزن زیاد به جای وزنه یا لنگر به هنگام پهلو گرفتن کشتی به آب پرتاب می شدند. چگونه و با چه نیرویی؟ دقیقاً نمی دانیم ولی حدس هایی در این زمینه وجود دارد.

ران ویت و همكارانش در كنار سنگ لنگر یافت شده.


کشف شش وزنه یا لنگر کشتی، هر یک مجهز به سوراخی در بالای آن، حدس باستان شناسان را به یقین تبدیل کرد. این وزنه ها در فواصل متفاوت، ظاهراً به هنگام پهلو گرفتن کشتی به آب پرتاب شده بودند.

اندازه کشتی نوح در کتاب مقدس ۳۰۰ ذراع یاد شده است.. واحد ذراع در مصر قدیم در زمان حضرت موسی(ع) برابر با ۵۲.۷ سانتی متر بوده است. با محاسبه این رقم، عدد ۱۵۸.۴۶ متر بدست می آید.

طول کشتی مورد کاوش توسط دو تیم مختلف در دو زمان اندازه گیری شد. رقم بدست آمده دقیقاً ۱۵۸.۴۶ متر را نشان می داد. این محاسبات، محققان را در ادامه کاوشها مصمم تر کرد…

بدین ترتیب ،مدعیان این فرضیه از طریق اثبات توقف روند سازنده ی تاریخ، در سرزمینی که امروز ترکیه می شناسند و هم از مسیر مشاهدات عوارض و شرایط جغرافیایی، معتقدند ترکیه ی کنونی مکان وقوع طوفان نوح بوده است.




این نقشه ترکیه است، با ثبت دیاگرامی از عوارض جغرافیایی و ارتفاعات. برای دست یابی به مقیاس بزرگ تر و واضح تر، می توانیدروی تصویرکلیک کنید   و یا آدرس که نمای کاملی از توپوگرافی ترکیه است،
 http://www.onurtan.org/T/maps/jpg/epi_topo.jpg رجوع کنید.

در این جا چند ویژگی جغرافیایی را می توان تشخیص داد که شاید در جهان یگانه و بی بدیل شناخته شود. نخست این که به جز حاشیه ای مختصر، در شمال و جنوب و مغرب، دیگر نقاط ترکیه بر ارتفاع قرار دارد، ارتفاعاتی که همچون کمربند و سد، تقریبا تمام خاک ترکیه را چون حلقه ای در بر گرفته و بخش مرکزی و پست آن را به کاسه ای غول آسا شبیه کرده است. در چنین موقعیت و ویژگی جغرافیایی، در صورتی که طوفان و ریزش باران به توصیف قرآن، چون تنوره های آب و به مدت طولانی سرازیر شود، سراسر حوزه ای را که در تصویر به رنگ اخرایی می بینید، به سادگی در زیر آب پنهان خواهد کرد.


در این تصاویر اندکی بزرگ نمایی شده، به خوبی می توانید رسوبات ناشی از فروکش مقادیر عظیم آب را در محوطه های بسیار وسیعی از مرکز ترکیه ی امروز ببینید. این گونه لایه های ضخیم رسوبات رسی زمانی پدید می آید که حجم فراوانی از آب به مدت طولانی در محلی انباشته باشد.
چنان که وجود دریاچه های متعدد در همان حوزه را می توان بقایای هنوز فروکش ناکرده ی آب حاصل از توفان نوح گرفت، زیرا برابر نمایش نقشه زیر، غالب نزدیک به تمامی این دریاچه ها به رودخانه ای متصل نیستند و منبع تغذیه ندارند! در واقع اگر ترکیه را کشوری غنی از منابع زیرزمینی آب می شناسند، به سبب کسب ذخیره ای غیر عادی از نزول باران فراوان در ماجرای آن طوفان است! با نگاهی به موقعیت دریاچه ی ارومیه نیز می توان منبع تولد آن دریاچه را نیز حاصل سرریز آب های آن بارندگی استثنایی گرفت که باز هم با جریان زایش دریاچه ها، مانند رودخانه های بزرگ، بی ارتباط است.


می خواهم به نکات دیگری در تایید و تحکیم مدخل اشاره کنم و آن استقرار شهرهای بزرگ و باستانی ترکیه در بیرون از منطقه توفان و در حاشیه امن و آزاد آن است: ترابوزان، سامسون، استانبول، بورسا، ازمیر، آنتالیا، آدانا و اسکندرون. آیا در زمان ورود رومیان به آسیای صغیر، که با ایجاد مراکز شهری مقارن است، هنوز بقایای طوفان در منطقه مرکزی ترکیه امروز به میزانی بر جای بوده که مستعد سکونت نباشد و به همین دلیل شهرهای مرکزی ترکیه امروز، دیار بکر، وان، سیواس و آنکارا، تماما عثمانی سازند؟! مورخ بیش از همه به فقدان معماری بومی و غیر رومن در ترکیه تکیه دارد و آن را برترین نشانه ی نبود شهر نشینی کهن و باستانی در ترکیه ی کنونی می شمارد. بدین ترتیب حاصل تاریخی مبحث، که با واقعیت های عینی منطبق است، چنین حکمی را صادر می کند: نمی توان ترکیه را در هیچ زمان بخشی از بابل و آشور و یا هر اقتدار اقلیمی دیگر شمرد، زیرا آثار و بقایای هستی و نیز بومیان ماقبل طوفان، در ترکیه کهن، به کلی در میان امواج آب شسته و نابود شده و ترکیه تا زمان ورود مهاجران رومی، که از نبود ساکنی در آن خطه مطمئن بوده اند، تاریخ قابل شناسایی به نام هیچ ملت و قومی ندارد.

کتیبه ای که ادعای دانشمندان را اثبات کرد


روایت است که حضرت نوح(ع) قبل از به زمین نشستن کشتی و فروکش کردن آب، پرنده ای را که باید مانند کبوتر یا کلاغ بوده باشد به بیرون فرستاد تا مطمئن شود خشکی نزدیک است یا نه. بار اول پرنده با خستگی به کشتی بازگشت و این بدان معنی بود که خشکی در آن نزدیکیها وجود ندارد. بار دوم پرنده به کشتی باز نگشت و این آزمایش نشان داد که عمل لنگر انداختن نزدیک است. [در کتاب مقدس که گویا این روایت از آن نقل شده، آمده است حضرت نوح(ع) ابتدا یک کلاغ را می فرستد که از فرستادن کلاغ نتیجه ای نمی گیرد و بعد از آن کبوتری را می فرستد- انصاف]

درست در دو کیلومتری شرق محلی که کشتی هم اکنون قرار دارد، دهکده ای وجود دارد که «کارگاکونماز» نامیده شده است. نام این دهکده ترکی را چنین ترجمه کرده اند: «آن کلاغ نه توقف می کند نه باز می گردد.» [چارلز برلیتز در کتاب "کشتی گمشده نوح" (ترجمه احمد اسلاملو) نام این محل را "جایی که کلاغ نمی نشیند" ترجمه کرده است- انصاف]

محل کنونی کشتی در دل کوههای آرارات از گذشته های دور، به منطقه هشت معروف شده و دره پایین منطقه، محله هشت نام گرفته است. چرا؟ [در کتاب "کشتی گمشده نوح" آمده نام این منطقه به «تمانین» (Temanin) معروف است که به معنی «هشت» است. شیخ صدوق در کتاب عیون الاخبار از امام رضا(ع) نقل کرده است که "نوح در همان محلی که کشتی به زمین نشست قریه ای بنا کرد و نام آن را قریه «ثمانین» (هشتاد) گذاشت." همانطور که می بینیم بین کلمات «ثمانین» (هشتاد) و «تمانین» (هشت) از نظر شکل و معنی شباهت زیادی وجود دارد- انصاف]

در نزدیکی محل فرود کشتی در بالای تپه، لوحه ای کشف شد که ادعاهای باستان شناسان را به طرز زیبایی اثبات کرد. کتیبه ای که حداقل ۴۰۰۰ سال قدمت دارد. بر روی این تابلوی سنگ آهکی، در سمت چپ، تصویر رشته کوههایی دیده می شود که در کنار یک تپه و سپس یک کوه آتشفشان قرار دارد. در سمت راست، یک تصویر قایقی شکل با هشت نفر انسان کنده کاری شده است… در بالای سنگ کتیبه، دو پرنده در حال پروازند. کشف این کتیبه همگان را به شگفتی واداشت. [کتاب مقدس، سرنشینان کشتی نوح را هشت نفر ذکر کرده است. در روایات شیعه نیز تعداد هشت نفر و هشتاد نفر، هر دو نقل شده است- انصاف] در واقعیت موجود، کوه آرارات در سمت چپ، تپه ای در کنار آن و قله یک کوه آتشفشان در کنار تپه وجود دارد.

کتیبه یافت شده منتسب به حضرت نوح (ع)




پیامبر اسلام فرمود:« هنگامی که خداوند اراده کرد قوم حضرت نوح را هلاک کند، به نوح فرمان داد کشتی بزرگی بسازد. جبرئیل نیز با میخ‌هایی برای ساختن کشتی فرود آمد. در میان انبوه میخ‌ها پنج میخ ویژه بود که درخشش خاصی داشت و بر روی هر یک نام یکی از پنج نور مقدس محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نقش بسته بود.


حضرت نوح هر کدام را بر می داشت، میخ همچون ستاره‌ای در تاریکی شب می درخشید. هنگامی که میخ پنجم را برداشت، پس از درخششی، اشکی از آن جاری شد.
نوح از جبرئیل پرسید:« این میخ و اشک چیست؟»
جبرئیل در پاسخ گفت:« این میخ حسین بن علی است.»
حضرت نوح نیز هر یک را در یک طرف از کشتی کوبید.

پیامبر فرمود:« در آیه « و حملنا علی ذات الواح و دسر » منظور از « الواح » چوب‌های کشتی و منظور از « دسر » ما هستیم. اگر ما نبودیم کشتی حرکت نمی کرد.»(بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴- امان الاخطار، ص ۱۰۷ و ۱۰۸ )



گزارش‌ باستان‌شناسی‌ شوروی‌ دربارة‌ کشتی‌ نوح و لوح منتسب به ان


بر اثر این‌ اکتشاف‌، ادارة‌ کلّ باستان‌ شناسی‌ شوروی‌ برای‌ تحقیق‌ از چگونگی‌ این‌ لوح‌ و خواندن‌ آن‌، هیئتی‌ مرکّب‌ از هفت‌ نفر از مهمترین‌ باستان‌ شناسان‌ و اساتید خط‌ شناس‌ و زبان‌ دان‌ روسی‌ و چینی‌ را مأمور تحقیق‌ و بررسی‌ نموده‌ که‌ نام‌ آنها بدین‌ گونه‌ است‌:

۱ ـ پرفسور سولی‌ نوف‌، استاد زبان‌های‌ قدیمی‌ و باستانی‌ در دانشکدة‌ مسکو.

۲ ـ ایفاهان‌ خینو، دانشمند و استاد زبان‌شناس‌ در دانشکدة‌ لولوهان‌ چین‌.

۳ ـ میشانن‌ لوفارنک‌، مدیر کلّ آثار باستانی‌ شوروی‌.

۴ ـ تانمول‌ گورف‌، استاد لغات‌ در دانشکده‌ کیفزو.

۵ ـ پرفسور دی‌ راکن‌ استاد باستان‌ شناس‌ در آکادمی‌ علوم‌ لنین‌.

۶ ـ ایم‌ احمد کولا، مدیر تحقیقات‌ و اکتشافات‌ عمومی‌ شوروی‌.

۷ ـ میچر کولتوف‌، رئیس‌ دانشکدة‌ استالین‌.


این‌ هیئت‌ پس‌ از ۸ ماه‌ تحقیق‌ و مطالعه‌ و مقایسة‌ حروف‌ آن‌ با نمونه‌ سائر خطوط‌ و کلمات‌ قدیم‌ متّفقاً گزارش‌ زیر را در اختیار باستان‌ شناسی‌ شوروی‌ گذاشت‌:

۱ ـ این‌ لوح‌ مخطوط‌ چوبی‌ از جنس‌ همان‌ پاره‌ تخته‌های‌ مربوط‌ به‌ کاوش‌های‌ قبلی‌، و کُلاًّ متعلّق‌ به‌ کشتی‌ نوح‌ بوده‌ است‌؛ منتهی‌ لوح‌ مزبور مثل‌ سائر تخته‌ها آنقدرها پوسیده‌ نشده‌، و طوری‌ سالم‌ مانده‌ که‌ خواندن‌ خطهای‌ آن‌ به‌ آسانی‌ امکان‌ پذیر می‌باشد.

۲ ـ حروف‌ و کلمات‌ این‌ عبارات‌ به‌ لغت‌ سامانی‌ یا سامی‌ است‌ که‌ در حقیقت‌ اُمّ اللغات‌ (ریشة‌ لغات‌) و به‌ سام‌ بن‌ نوح‌ منسوب‌ می‌باشد.

۳ ـ معنای‌ این‌ حروف‌ و کلمات‌ بدین‌ شرح‌ است‌:

توسّل‌ حضرت‌ نوح‌ به‌ پنج‌ تن‌ علیهم‌ السّلام‌ و أسامی‌ آنها بر کشتی‌ «ای‌ خدای‌ من‌! و ای‌ یاور من‌! به‌ رحمت‌ و کرمت‌ مرا یاری‌ نما! و به‌ پاس‌ خاطر این‌ نفوس‌ مقدّسه‌:

مُحمّد

إیلیا (علیّ)

شَبَر (حَسَن‌)

شُبَیْر (حُسَین‌)

فاطِمَه‌

آنان‌ که‌ همه‌ بزرگان‌ و گرامی‌اند

جهان‌ به‌ برکت‌ آنها برپاست‌.

به‌ احترام‌ نام‌ آنها مرا یاری‌ کن‌!

تنها توئی‌ که‌ میتوانی‌ مرا به‌ راه‌ راست‌ هدایت‌ کنی‌!»


بعداً دانشمند انگلیسی‌: این‌ ایف‌ ماکس‌، استاد زبان‌های‌ باستانی‌ در دانشگاه‌ منچستر، ترجمة‌ روسی‌ این‌ کلمات‌ را به‌ زبان‌ انگلیسی‌ برگردانید، و عیناً در این‌ مجلّه‌ها و روزنامه‌ها نقل‌ و منتشر گردیده‌ است‌:
۲ ـ مجلّة‌ «استار انگلیسی‌» لندن‌، مربوط‌ به‌ کانون‌ دوّم‌ ۱۹۵۴ م‌.

۳ ـ روزنامة‌ «سن‌ لایت‌» منتشره‌ از منچستر، شمارة‌ مربوط‌ به‌ کانون‌ دوّم‌ ۱۹۵۴ م‌.

۴ ـ روزنامة‌ «ویکلی‌ میرر» تاریخ‌ یکم‌ شباط‌ ۱۹۵۴ م‌.

۵ ـ روزنامة‌ «الهدی‌» قاهره‌ مصر، تاریخ‌ ۳۰ مارس‌ ۱۹۵۳ م‌.

سپس‌ دانشمند و محدّث‌ عالیمقام‌ پاکستانی‌ حکیم‌ سیّد محمود گیلانی‌ که‌ یک‌ موقع‌ مدیر روزنامة‌ «أهل‌ الحَدیث‌» پاکستان‌ (و نخست‌ از اهل‌ تسنّن‌ بوده‌ و بعداً از روی‌ تحقیق‌ به‌ آئین‌ تشیّع‌ گرائیده‌) آن‌ گزارش‌ را به‌ زبان‌ اُرْدو در کتابی‌ به‌ نام‌ «إیلیا مرکز نجات‌ ادیان‌ العالم‌» ترجمه‌ و نقل‌ کرده‌ است‌.

آنگاه‌ مجلّه‌ «بذره‌» نجف‌ در شماره‌های‌ شوّال‌ و ذوالقعدة‌ ۱۳۸۵، سال‌ اوّل‌، صفحه‌ ۷۸ إلی‌ ۸۱ زیر عنوان‌: نامهای‌ مبارکی‌ که‌ حضرت‌ نوح‌ بدان‌ توسّل‌ جست‌، از اردو به‌ عربی‌ ترجمه‌ و نقل‌ کرده‌ است‌.

لازم به تذکر است که لوح بدست آمده هم اکنون در موزه واتیکان در “رم” قرار دارد.

تصاویر مدلهای ساخته شده از كشتی نوح







اهمیت یافتن محل ساکن شدن کشتی نوح پامبر در چیست؟


اما چرا عده بسیاری به دنبال کشتی نوح هستند؟ «بروس فیلر»، یک نویسنده مذهبی به «ABC» گفته است: این ایده وجود دارد که اگر بتوانیم ثابت کنیم، این کشتی وجود داشته، آن‌گاه می‌توانیم ثابت کنیم که این داستان واقعیت است و مهم‌تر از آن، می‌توانیم اثبات کنیم که خداوند هم وجود دارد».


ادعای پیدا شدن کشتی نوح در ارتفاعات البرز


چندی پیش تیمی از باستان‌شناسان تگزاسی، مدعی شده‌اند که بقایایی را در ارتفاع 13 هزار پایی کوه‌های البرز در شمال ایران پیدا کرده‌اند که متعلق به کشتی نوح است.


به گزارش سایت «Netscape»، «آرک بونما»، عضو مؤسسه جستجو و کشف آثار باستانی کتاب مقدس به شبکه «ABC» می‌گوید: « اگر کشتی نوح نیست، پس چیست؟». تیم باستان‌شناسی، این آثار را در کنار یک برآمدگی یافتند، اما در آغاز گمان نمی‌کردند که کشتی نوح باشد. آنان هنوز هم متعجب و امیدوارند.

«رابرت کورنوک»، رئیس تیم به شبکه «ABC» گفت: ما چیزی را یافتیم که قلب من را به تپش واداشت. در آغاز زیاد مهم نبود، ولی وقتی نزدیک شدیم، تعجب کردیم؛ بسیار شبیه به چوب بود و از پایین، درست شبیه به عرشه یک کشتی مدرن بود». در کتاب مقدس مسیحیان هم آمده که این کشتی، در کوه‌های آرارات قرار دارد و نظریه‌پردازان می‌گویند که طول آن، هزاران مایل است.

هرچند بسیاری گفته‌اند، اگر این کشتی پیدا شود، در کوه‌های آرارات در ترکیه پیدا خواهد شد، اما اعضای تیم می‌گویند که موقعیت این کشتی در ایران، مطابق با شواهد جغرافیایی کتاب مقدس است. کشتی اندازه‌ای حدود یک هواپیمای کوچک را داشته و آثار کشف شده نیز به همان مقیاس و اندازه هستند. یافته این گروه، حدود 400 متر طول دارد و شامل صخره‌هایی است که به طور مشخص از چوب سیاه هستند، در حالی که صخره‌های منطقه، کاملا قهوه‌ای است.

جالبتر آن‌که بعضی بخش‌‌های چوب مانند این صخره در این هفته، مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که چوب‌های سنگواره هستند. در کتاب مقدس آمده است که بدنه کشتی قیراندود شده که ماده‌ای سیاه است. در داخل بخشی از این «صخره» نیز یک فسیل دریایی پیدا شد که تنها متعلق به زیر دریاهاست.



در گشت گذارمان از دکتر افراسیابی شروع کردیم و به گفت وگو علیرضا بهداد با دكتر علی اكبر افراسیاب پوربرخوردیم که خود حاوی بسیاری از اطلاعات بود .
نشنال جئوگرافی از كشف محل احتمالی كشتی نوح در ایران خبر داد
در پی بررسی ها ی یك تیم پژوهش غربی در كوهستان‌های شمال غرب ایران ،مجله نشنال جئوگرافی خبر از كشف احتمالی كشتی نوح در این ارتفاعات داده است.

صخره كشف شده درارتفاعات سلیمان در ایران

مجله نشنال جئوگرافی در بخش خبری خود اعلام كرد: «یك تیم كاوش از باستان شناسان در ارتفاعات بلند شمال غربی ایران موفق به كشف یك شیی صخره ای شكل شدند كه از نظر اعضای تیم كاوش بسیار شبیه به كشتی نوح است.»
تیم كاوش این صخره را كه به شكل یك كشتی كوچك برآمده است، درست در ارتفاعات 4000 متری سلیمان در رشته كوه البرز كشف كرده اند.
به گفته رابرت كوماك، سرپرست موسسه كاوش و بررسی‌های باستان‌شناسی كتاب مقدس (BASE) این شی با كمی اغماض شببیه چوب است.
به گزارش مجله نشنال جئوگرافی تصاویر ارائه شده توسط اعضای BASE نشانگر صخره ای است كه به شكل دماغه یك كشتی سر برآورده است. ازنظر اعضای این گروه پژوهشی این شیی به صورت یك تكه بزرگ چوب سخت شده است كه سر از شیارها در آورده است.
كوماك در این زمینه گفت: «ما قطعه ای بسیار كوچك از این شیی صخره ای را بریده و توانسته ایم ساختارهای سلولی چوب را در آن مشاهده كنیم. »
كوماك درعین حال اذعان دارد كه شاید به سختی بتوان اثبات كرد كه این شیی بخشی از كشتی نوح باشد اما او كاملا اطمینان دارد كه این مكان صخره ای شكل در روزگاران گذشته مكان مقدس و محل زیارت مردم بوده است.
اعضای BASE همچنین موفق به كشف یك مكان مقدس باستانی در نزدیكی محل بیرون آمدن این صخره شده اند كه به عقیده كوماك این نیز خود دلیل دیگری است بر این كه این مكان برای مردمان محلی در گذشته های دور بسیار با اهمیت تلقی می شده است.
كوماك همچنین گفته است: «ما نمی توانیم ادعا كنیم كه در نهایت كشتی نوح را یافته ایم اما آنچه كشف شده بسیار شبیه به موضوعاتی است كه در ادوار باستان بسیار از آن سخن رفته است.»
داستان كشتی نوح در سه دین بزرگ جهانی یهود ، مسیحیت و اسلام روایت شده است.
سفر پیدایش در مورد طوفانی عظیم است كه از سوی خدا برانگیخته شده و به نابودی تمام موجودات زمین منجر شده است.
اما پیش از وقوع توفان خداوند به نوح دستور دارد تا با كمك پیروانش كشتی ساخته و آن را از یك جفت از تمام موجودات در روی زمین پركند.
براساس سفر پیدایش در انجیل با ساخت این كشتی به مدت 40 شب و 40 روز باران بارید و پس از هفت ماه و 17 روز آب فرو نشست و كشتی بر ارتفاعات آرارات فرود آمد.
بسیاری از پژوهشگران كتاب مقدس معتقدند كه مراد از كوه آرارات همان ارتفاعات آرارات در شرق تركیه كنونی است اما این منطقه با توضیحات دیگر در سفر پیدایش كه در باره سفر مسافران كشتی نوح از شرق كه در بین النهرین فرود آمده اند مطابقت نمی كند.
كوماك معتقد است كه كتاب مقدس حد ومرز مسیر حركت را مشخص كرده است و این مسیر نه در تركیه بلكه درنقاطی درمسیر راه به سوی ایران بوده است.


البته خبر فوق بدینگونه هم ترجمه شده که نشاندهنده برداشتهای متفاوت رسانه ها دارد و هرکدام ....

یک هیئت اعزامی از خارج در ارتفاعات کوههای شمال غرب ایران موفق به کشف یک قطعه سنگ مانند شدند که آنرا به بقایای کشتی نوح نسبت داده اند.

این تیم قطعه مذکور را در در ارتفاع 4000 متری کوه سلیمان - از رشته کوههای البرز - پیدا کرده اند.بنا به اظهارات رابرت کرنیوک (Robert Cornuke)، رئیس موسسه تحقیقات و اکتشافات باستان شناسی Bible - که به اختصار آن را BASE می نامند -این قطعه صخره مانند به طرز حیرت آوری به چوب شبیه است.

تصاویر عکاسی شده توسط اعضای گروه BASE، نشان دهنده شئیی است که در ظاهر به صخره شباهت دارد، اما تیم تحقیقاتی معتقد است این شئ در واقع قطعه چوبی است که بر اثر مرور زمان به سنگ تبدیل شده است.

کرنیوک در این باره می گوید : "ما قطعه کوچکی از شئ مزکور را مورد بررسی دقیق قرار دادیم و در بافت های تشکیل دهنده آن، ترکیبات چوب مشاهده کردیم. هر چند در حال حاضر نمی توانیم ادعا کنیم که قطعا بقایای کشتی نوح را یافته ایم، اما این شئ به کشتی نوحی که در گذشته از آن صحبت می شده کاملا شبیه است."

این تیم تحقیقاتی، معتقد است اثبات این نکته که شئ کشف شده متعلق به کشتی نوح است، امری بسیار دشواراست، اما آنها موفق به یافتن شواهدی شده اند که ثابت می کند این ناحیه در گذشته جزو مناطق مقدس محسوب می شده است.

باز هم طوفان نوح

داستان کشتی نوح در سه دین مسیحیت، یهودیت و اسلام نقل شده است. این داستان در تورات به این شکل روایت شده که خداوند سیل عظیمی نازل کرد تا تمام بندگان نا شکر را جزا دهد، اما قبل از وقوع سیل، به حضرت نوح دستور داد که یک کشتی ساخته و در آن یک جفت از هر موجود زنده را سوار کند. نوح اطاعت کرد، پس از آن چهل شبانه روز باران بارید و پس از گذشت هفت ماه و هفده روز، با پایین رفتن آب کشتی نوح بر کوه آرارات پدیدار گشت.

بر طبق این داستان، معتقدین به کتاب مقدس، محل به خشکی نشستن کشتی نوح را کوه آرارات واقع در شرق ترکیه میدانند. هرچند جغرافیای این منطقه با توضیحاتی که در تورات-مبنی بر این نکته که مسافرین کشتی از شرق به سمت بین النهرین در حرکت بودند- آمده، مغایرت دارد.

کرنیوک و تیم تحقیقاتی اش بر این باورند که کوه آرارات می تواند به منزله کلیدی برای رسیدن به هدف باشد. کرنیوک در این باره می گوید : "ما با جهت یابی جغرافیایی که در کتاب مقدس به آن اشاره شده، به یک نقطه از ایران رسیدیم، این منطقه نمی تواند در ترکیه واقع شده باشد."

تیم تحقیقاتی BASE با تکیه بر اطلاعات منابع مختلفی چون تورات و نیز با مطالعه دست نوشته های یک کاشف انگلیسی به نام مک ماهن (A. H. McMahan) که در قرن نونزدهم می زیسته، در ماه ژوئیه سال 2005 با هدف صعود به کوه سلیمان وارد ایران شدند.

مک ماهن که در سال 1894 به ایران سفر کرده، بر فراز کوه سلیمان در خاطرات سفرش چنین نوشته است:" بر طبق مدارک موجود کشتی نوح پس از طوفان در چنین نقطه ای پدیدار گشته است."

به علاوه او در خاطراتش از تکه چوب هایی مربوط به معبدی که در بالای کوه قرار داشته و مردم برای زیارت آن به این منطقه می آمدند نیز سخن به میان آورده است.

دلایل تیم تحقیقاتی BASE در اثبات ادعایشان برای بسیاری از افراد متقاعد کننده نبوده است. کوین پیکرینگ (Kevin Pickering)، یکی از باستان شناسان دانشگاه لندن و متخصص در زمینه سنگ های رسوبی نیز معتقد است؛ شئ یافت شده که به کشتی نوح شبیه است، در اصل از جنس چوب نبوده، او در این باره می گوید :

"از تصاویر چنین بر می آید که لایه نازکی از ماسه سنگ های چخماقی و پوسته های صدفی که به احتمال قریب به یقین سال ها قبل در مناطق اطراف دریا ساخته شده، سطح این صخره را پوشانده است."

دانشمندان از سراسر جهان در مورد صحت یا عدم صحت این نظریه دیدگاههای متفاوتی ارائه کرده اند. از جمله اینکه : "در کتاب مقدس ذکر شده که نوح بین شش تا ده هزار سال پیش کشتی خود را ساخته بوده است، در عین حال بر طبق نظریات اثبات شده، یک قطعه چوب در محیطی کاملا مرطوب یا کاملا خشک، بیش از چند هزار سال دوام نمی آورد."

كشتی نوح در ایران پیدا شد

قبر حضرت نوح در زاگرس است

گفت وگو  با دكتر علی اكبر افراسیاب پور


نوح دستور داد كه شما مومنان به كشتی درآیید تا به نام خدا كشتی هم روان شود و هم به ساحل نجات رسد كه خدای من البته صاحب مغفرت و رحمت است. (41)
و آن كشتی به دریا با امواجی مانند كوه در گردش بود در آن حال نوح از راه شفقت فرزندش را ندا كرد ای پسر تو هم به این كشتی در آی و با كافران همراه مباش. (42) آن پسر نااهل پاسخ داد كه من به زودی بر فراز كوه روم كه از خطر هلاكم نگه دارد، نوح گفت: ای پسر امروز هیچ كس از قهر خدا به لطف او نجات نیابد این بگفت و موج میان آنها جدایی افكند پسر با كفار غرق شد. (43) و به زمین خطاب شد كه آب را فرو بر و به آسمان خطاب شد باران را قطع كن و آب به یك لحظه خشك شد و حكم انجام یافت و كشتی بر كوه جودی قرار گرفت و فرمان هلاك ستمكاران در رسید. (44) و نوح به درگاه خدا عرض كرد: پروردگارا فرزند من اهل بیت من است (كه وعده لطف دادی) و وعده عذاب تو هم حتمی است كه قادرترین حكم فرمایانی. (45) خدا به نوح خطاب كرد كه فرزند تو هرگز با تو اهلیت ندارد زیرا او را عملی بسیار ناشایست است پس تو از من تقاضای امری كه هیچ از حال آن آگاه نیستی مكن من تو را پند می دهم و از مردم جاهل مباش. (46) نوح گفت: بار الها پناه می برم به تو كه دیگر چیزی كه نمی دانم تقاضا نكنم و اكنون اگر مرا نبخشی و ترحم ننمایی من از زیانكارانم. (47) به نوح خطاب شد كه از كشتی فرود آی كه سلام ما و بركات و رحمت ما بر تو و بر آن امم كه همیشه با تواند. و به امت هایی كه (ستمگر شوند) پس از آنكه بهره از دنیا دهیم آنان را عذاب دردناك خواهیم كرد. (48) این از اخبار غیب است پیش از آنكه ما به تو وحی كنیم و قومت هیچ از آن آگاه نبودید پس تو در طاعت حق صبر كن كه عاقبت اهل تقوی نیكو است. سوره هود
اولین بار (1379) در مقاله «نوح و نوحاوند» ادعا كردم توفان نوح مقابل رشته كوه های زاگرس آرام شده و كشتی نوح در كوه «سركشتی» به گل نشسته است. همان گونه كه گمان می بردم برخی از صاحب نظران این ادعا را مغایر اسناد تاریخی دانستند و نتیجه برخورد دوستان این شد تا این فرضیه در داخل كشور نتیجه ای ندهد. بنابراین مقاله را به بنیاد نوح شناسی آمریكا فرستادم. چندی بعد گروهی سه نفره از آمریكا به ایران آمدند. با یكی از آنها به كوه «سركشتی» رفتم و منطقه را نشانشان دادم. در آنجا سنگ های بسیار عجیبی را پیدا كردیم كه مانند حلقه های زنجیر بود و همچنین قبرهایی مربوط به پیش از اسلام. دو قبر در بالای كوه «سركشتی» وجود دارد كه به اعتقاد من یكی قبر نوح و دیگری احتمالا قبر حضرت آدم است.
چندی پیش یكی از دوستان فصلنامه ای در اختیارم گذاشت كه در این فصلنامه مقاله ای جالب نظرم را جلب كرد.
«نوح و نوحاوند» عنوان آن مقاله بود. دكتر علی اكبر افراسیاب پور، نویسنده مقاله، عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی تهران مدعی شده كه توفان نوح در ایران پایان یافته و كشتی او در زاگرس به گل نشسته است.
اسناد و مداركی كه نگارنده در این مقاله ارائه كرده و به نظرم بسیار محكم بود. به قدری از این موضوع شگفت زده شدم كه از طریق همان دوست توانستم با دكتر افراسیاب پور قراری بگذارم.
قرارمان می شود ساعت 10 صبح روز یكشنبه 21 بهمن ماه 1386، آپارتمان شخصی دكتر در منطقه قنات كوثر.
خلاف تصورم معماری داخلی منزل وی كاملا امروزی است. خودش در این باره می گوید: زیاد در خانه نیستم چون بیشتر اوقات را در دانشگاه سپری می كنم.
شما كه همیشه در دانشگاه هستید پس قبر نوح و كشتی او را چگونه در كوه های زاگرس پیدا كردید؟
سال 1362 كه از جبهه برگشتم در صدا و سیمای مركز لرستان مشغول كار شدم. برنامه ای رادیویی داشتم كه باید درباره زندگی ایلات و عشایر استان پژوهش می كردم. طی این پژوهش متوجه شدم كوهی به نام «سركشتی» در سمت نورآباد و نهاوند قرار دارد. شنیدن این نام برایم بسیار جالب بود؛ چراكه در آن منطقه نه دریایی است و نه راهی كه با دریا ارتباط داشته باشد، اما اینكه «سركشتی» از كجا آمده بود آغازی شد بر مطالعاتم.
رشته تحصیلی تان چیست؟
كارشناسی فلسفه دارم، اما دوره دكترای خود را در گرایش عرفان گذرانده ام. 12 جلد كتاب تالیف كرده ام و 54مقاله داخلی و خارجی چاپ شده دارم.
پس شما هم چیزی از نوح در ایران نشنیده بودید؟
خیر، اما تصمیم گرفتم مطالعاتم را درباره رشته كوه های زاگرس ادامه دهم. در قلب رشته كوه زاگرس، كوهی به نام «گرین» قرار گرفته است. این كوه از شمال نهاوند شروع و تا شمال غرب این شهر ادامه دارد. رود معروف «گاماسیاب» كه سرچشمه رود كرخه است از این كوه سرچشمه می گیرد. با مطالعاتی كه انجام دادم به اسناد و مداركی پی بردم كه در آنها گفته شده بود «نهاوند» همان «نوح، آب ، بند» است و به علت كثرت استفاده طی سال های دور از «نوح آب بند» به «نهاوند» تغییر یافته است.
چگونه امكان دارد در منطقه ای كه دریایی ندارد و از هر دو طرف به كوه مشرف است، توفانی رخ داده باشد؟
اگر به رشته كوه زاگرس توجه كنید، متوجه خواهید شد كه این رشته كوه مانند دیواری است كه هر دوطرف آن دشت قرار دارد شكل این رشته كوه به خوبی نشان می دهد كه اگر در منطقه بین النهرین توفانی روی داده باشد این كوه آن را مهار كرده است چون اصلی ترین دیواره ای است كه می تواند از سر راه آن توفان قرار گرفته باشد.
همان گونه كه گفتم كوه گرین در قلب زاگرس قرار گرفته است. ارتفاع همه قله های زاگرس نزدیك به هم است. در سلسله كوه های گرین كوهی قرار دارد به نام «سركشتی»، این كوه 2هزار و 80 متر ارتفاع دارد. با بررسی میدانی در این كوه متوجه شدم بالای آن دو قبر خیلی قدیمی قرار گرفته است كه هم اكنون به عنوان امامزاده «بابای بزرگ» مورد زیارت مردم قرار می گیرد.
در فرهنگ ایرانی فقط دو پیامبر را به نام بابای بزرگ می دانند یكی نوح و دیگری آدم.
یعنی الان آن قبر زیارتگاه است؟
بله، از روزگاران دور مردم منطقه نهاوند و نورآباد برای زیارت، پا به این منطقه می گذاشته اند.
در قرآن آمده كه كشتی نوح بر كوه جودی قرار گرفته است، شما مدعی هستید كه «گرین» همان «جودی» است؟
آیه 44 سوره نوح اشاره می كند «و به زمین خطاب شد كه آب را فرو بر و به آسمان خطاب شد باران را قطع كن و آب به یك لحظه خشك شد و حكم انجام یافت و كشتی بر كوه جودی قرارگرفت و فرمان هلاك ستمكاران در رسید»
می بینید كه قرآن اشاره می كند كه جودی محل به گل نشستن كشتی نوح است. با گسترش پژوهش ها متوجه شدم طایفه ای به نام جودی و جودكی آن منطقه زندگی می كنند. هم اكنون هم افراد زیادی در سراسر ایران نام خانوادگی «جودی» یا «جودكی» را دارند.
آیا به غیر از مشاهده های جنابعالی، اسناد تاریخی دیگری وجود دارد كه در آن به وجود قبر نوح در نهاوند اشاره كند؟
بله، اسناد تاریخی بسیاری وجود دارد. ابن فقیه همدانی در سال 290قمری (1200سال پیش) در كتاب «البلدان» (به زبان عربی و چاپ 1885 اروپا) صفحه 237 نوشته است: «نهاوند از ساخته های نوح (ع) است و به آن نوح آوند گفته اند.»
یاقوت حموی متوفی 624 قمری در كتاب معجم البلدان صفحه 361آورده است: «نهاوند را به این دلیل نهاوند گفته اند كه از ساخته های نوح (ع) است»
ابی الفداء متوفی 732 در كتاب تقویم البلدان چاپ پاریس صفحه 417 یادآور می شود: «نهاوند شهری از سرزمین كوهستان است كه نوح آن را بنا كرده است.»
زكریا قزوینی در سال 674 قمری در كتاب آثار البلاء صفحه 545 می نویسد: «نهاوند از بناهای نوح نبی(ع) است. اصلش نوح آوند بوده است» در كتاب مجمل التواریخ تالیف سال 530 قمری صفحه 186 می خوانیم:
«نوح پیغامبر شهر را بنا كرد به نام خویش «نوح آوند» و آن نهاوند است.
ابن اثیر در جلد سوم كتاب خود صفحه 335 می آورد:
«نهاوند شهری است از بلاد جبل گویند آن را نوح بنا كرده است» در كتاب عجایب المخلوقات (سال 555 ق)كه اروپایی ها آن را قبول دارند. در جلد 3 صفحه 275 آمده است: «نهاوند شهری قدیم است كه آن را نوح بنا كرد. آن را نوح آوند گویند.»
خلف تبریزی در سال 1062 در كتاب برهان قاطع صفحه 1173 می نویسد: «نهاوند: نوح (ع) بانی آن شهر بوده و آن را نوح آوند می گفته اند یعنی
«نوح تخت» و «نوح مسند». پایتخت نوح بوده و آوند به معنی تخت و مسند هم آمده است و به كثرت استعمال نهاوند شده است.»
می بینید كه وجود قبر نوح و آرام گرفتن كشتی این پیامبر در ایران نه تنها حرفی امروزی نیست بلكه سخنی تاریخی است و مانند این جملات در كتاب های زیاد دیگری نیز آمده كه شرح آن در این گفت و گو نمی گنجد.
سال 79 نسخه ای از مقاله را برای بنیاد نوح شناسی آمریكا فرستادم چون در داخل كشور كسی به این موضوع اهمیت نداد.
پس از اینكه مقاله را به آمریكایی ها دادم گروهی سه نفره برای بررسی موضوع به ایران آمدند. با یكی از آنها به منطقه رفتیم. از منطقه فیلمبرداری كردند. سنگ های عجیبی در منطقه پیدا كردیم؛ مانند حلقه های زنجیر و قبرهایی مربوط به دوران پیش از اسلام. به اتفاق با 15 تن از پیرمردهای اطراف كه مصاحبه كردیم همگی آنها می گفتند نام این كوه سركشتی است و اجداد ما گفته اند قبر نوح اینجاست. جالب اینكه تا 80 كیلومتر آن سوتر از منطقه افراد بومی همین نكته را نیز می گفتند.
به غیر از آمریكایی ها گروهی دیگر از منطقه بازدید داشته اند؟
بله، چند ماه بعد از بازدید آمریكایی ها یك گروه انگلیسی از منطقه بازدید كرد.
شما به آنها اطلاع دادید؟
نمی دانم چگونه متوجه شدند، اما ظاهرا با صرف هزینه های زیادی منطقه را مورد بازدید قرار دادند و قرار است طی ماه های آینده دوباره به نهاوند بروند.
ظاهرا كشورهای دیگری هم مدعی نوح هستند!
هم اكنون شش كشور عراق، سوریه، تركیه، آذربایجان، ایران و یمن مدعی هستند كه كشتی نوح در آنجا آرام گرفته است. بدون هیچ تعصبی خدمتان می گویم كه اسناد و مدارك ایران بسیار قوی تر از سایر كشورها است.
اگرچه معتقدم اسناد و مدارك ایرانی ها بسیار قوی تر است اما باز تاكید می كنم كار علمی تعصب بردار نیست و هر كس سند و دلایل ارائه دهد باید حرف او را پذیرفت و نباید فراموش كنیم درباره امور باستانی نمی توان به قطعیت صحبت كرد.
منابعی كه ارائه دادید عمدتا عربی بود، آیا منابع دیگری هم وجود دارد؟
یكی از جغرافی دانان به نام پاپلی یزدی در كتاب فرهنگ آبادی ها صفحه 8 درباره كوه سركشتی نوشته است: «سركشتی محل به گل نشستن كشتی نوح است و در غرب منطقه دلفان رشته كوهی است مربوط به دوران اول و دوم. مرحوم حاج حیدر كه كهن سال ترین مرد قبیله بود درباره وجه تسمیه این كوه گفت: پس از فرو نشستن توفان نوح، كشتی نوح بر بالای این كوه به گل نشست و از حركت باز ایستاد.»
اهل حق كه گروهی از درویشان قدیمی غرب ایران هستند برای گنبد «بابای بزرگ» (همان قبر نوح) احترام خاصی قائل هستند و قرن ها است كه به صورت كاروان از استان های كردستان، كرمانشاه و لرستان به زیارت آن می روند.
هنری راولینسون دانشمند آشورشناس در سال 1838 نوشته است: در 25ماه مه به كوه زیبای «چهل نابالغان» رسیدیم كه از طرف غرب به یك سلسله كوه مرتفع به نام سركشتی می رسد. لر, ها معتقدند كشتی نوح پس از توفان در آن جا به گل نشسته است.»
ادعای اینكه قبر نوح در ایران است از لحاظ اقتصادی چه چیزی در بر دارد؟
شما توجه كنید پس از مطرح شدن این فرضیه چند گروه باستان شناس معتبر پای به كشورمان گذاشته اند. جای تعجب است چنین موضوع مهمی برای برخی از مسوولان اصلا جالب نبوده ! اما كشورهای دیگر كه خدمتتان گفتم: با وجود اینكه اسناد و مدارك ضعیف تری دارند با استفاده از تبلیغات فراوان و حمایت دولت هایشان، توانسته اند توریست های زیادی را جمع كنند.
آرام شدن توفان نوح در ایران را از چه جنبه هایی بررسی كردید؟
از سه جنبه علمی و تاریخی، اسطوره ای و داستانی و دینی و مذهبی این توفان را بررسی كرده ام. از هر سه جنبه می توان ثابت كرد هزاران سال پیش توفانی رخ داده است.
همه فرهنگ ها به نوعی داستان نوح را شنیده اند و آن را باور دارند. سال 1891 پژوهشگری به نام «اندری» ماجرای توفان نوح را با روایت های مختلف گردآوری كرده است. 68 روایت محلی، 13 روایت در آسیا، 4 روایت در اروپا، 5 روایت در آفریقا.
ویلكاكس یكی از باستان شناسانی است كه در منطقه بین النهرین پژوهشی انجام داده و فرضیه ای را عنوان می كند كه براساس آن طغیان رود فرات منشا توفان نوح بوده است. آب بالا آمده و كوهستان زاگرس را فراگرفته و زاگرس همچون سدی جلوی این آب ایستاده است.
توفان نوح چند سال پیش رخ داده است؟
نمی توان در مورد وقوع این توفان عدد داد اما اگر بخواهیم حدودی سال وقوع توفان نوح را بگوییم می توان گفت حدود 4هزار سال پیش این توفان رخ داده است.
چگونگی وقوع این توفان مشخص نیست؟
تورات معتقد است توفان 350سال طول كشید. قرآن در چهار سوره هود، نوح، مومنون و اعراف در خصوص توفان نوح سخن به میان آورده اما هیچ اشاره ای به سال نمی كند.
گفتید كه دو قبر را در بالای كوه سركشتی پیدا كرده اید. یكی از آنها قبر نوح است و قبر دوم مربوط به كیست؟
حدس می زنم یكی از نزدیكان نوح باشد ضمن اینكه بعید هم نیست قبر حضرت آدم در آن جا باشد.
به اطلاع خوانندگان محترم می رسانیم اصل مقاله جناب آقای دكتر افراسیاب پور در دفتر روزنامه جهت ارائه به هموطنان موجود است.

اما خبر مهم دیگر هم این است :كشتی نوح در كوه‌های البرز پهلو نگرفته است

 


یک باستان شناس تاکید کرد که بر اساس الواح سومری و بابلی، محل فرود كشتی نوح منطقه‌ای در نزدیكی‌های كوه ‌آرارات است و احتمال پهلو گرفتن این كشتی در كوه‌های البرز منتفی دانست.
رشته كوه البرز
خبرگزاری میراث فرهنگی_میراث استان‌ها_ زهراكشوری_یک باستان شناس ایرانی اعلام کرد که بر اساس الواح سومری و بابلی محل فرود كشتی نوح منطقه‌ای در نزدیكی‌های كوه ‌آرارات است.
پیش از این مجله نشنال‌جئوگرافیک با طرح این سئوال که آیا كشتی نوح(ع) در ارتفاعات 4هزار متری سلیمان در رشته كوه البرز کشف شده است؟ توجه باستان شناسان را به این موضوع جلب کرد اما برخی باستان‌شناسان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی وگردشگری وقوع چنین اتفاقی را رد كردند.

این نخستین بار نیست كه شایعه وجود كشتی نوح(ع) در ایران قوت می‌گیرد. پیش از این نیز این شایعه شنیده می شد که كشتی نوح(ع) را باید در منطقه "جم" بوشهر یافت.

چند سال گذشته نیز عنوان شد كه محل فرود ‌آمدن كشتی نوح را در كشور بحرین یافته‌اند اما "كریمیان سردشتی"باستان شناسی كه به زودی كتاب باستان‌شناسی قرآنی تالیف خود را به چاپ می‌رساند می‌گوید: « در این مورد كنگر‌ه‌ای در كشور بحرین برگزار شد که مجموعه مقالات عنوان شده در این كنگره به دست من هم رسید. اما مطالب ناقص بود به طوری که نمی توان به آن‌ها استناد كرد. البته نظریه دیگری هم وجود دارد مبنی بر این كه كشتی نوح در عربستان فرود آمده‌. اما باز هم مدارك و اسناد آن بسیار ناقص و بی‌مبناست.»

كشتی نوح دركوه "جودی" آرام گرفت


به گفته كریمیان بر اساس الواح سومری و بابلی محل فرود كشتی نوح منطقه‌ای در نزدیكی‌های كوه ‌آرارات است: « باستان‌شناسان ابزار بسیاری را در كنار كشتی کشف شده در نزدیكی‌های كوه ‌آرارات، یافته‌اند. چوب‌های پوسیده كشتی سالیابی‌ شده و آزمایش‌های كربن 14 به منظور تعیین قدمت اثر روی آن‌ها انجام گرفته‌است. باستان‌شناسان با توجه به نتایج آزمایش ها احتمال بسیار داده‌اند كه این کشتی همان كشتی نوح باشد.»

اسناد و مداركی چون كتاب مقدس(عهد عتیق) نیز محل نشست كشتی نوح را كوه‌های آرارات می‌داند. کریمان می گوید: «البته تفاسیر و كتب جغرافی دوره اسلامی نیز این مسئله را تاكید می‌كند. در قرآن هم به صراحت آمده: "كشتی نوح در كوه‌های "جودی" آرامش گرفت.»

كوهی كه در حال حاضر كشتی مورد نظر روی آن قرار گرفته به تركی " كودی" داغ یا همان كوه"جودی " خوانده می شود.

رشته كوه‌های آرارات از دو كوه كوچك و بزرگ تشكیل شده است. كریمیان اعتقاد دارد كوه "جودی" در رشته كوه آرارات كوچك همان كوهی است كه در قران به آن اشاره شده: «سالیان طولانی است كه باستان‌شناسان اروپایی و آمریكایی در این كوه كاوش می‌كنند و این كاوش‌ها هنوز ادامه دارد.»

كشتی نوح مسئله جهانی است

كریمیان كشتی نوح را موضوعی جهانی می‌د‌اند: «داستان نوح برای سه دین بزرگ اسلام، مسیحیت و یهودیت اهمیت دارد و بر همین اساس از گذشته‌های دور در این مورد مطالعات بسیاری انجام شده‌ و حتی در دوره‌های پیش از اسلام هم مورد توجه قرار داشته است . چنانکه در تاریخ هم می‌خوانیم در كتابخانه "آشور بانی‌پال" در مورد كشتی نوح صحبت می‌شود.»

آشور بانی‌پال ، پادشاه آشور (859 -883 قبل از میلادی) مدعی بود كشتی نوح در محلی به نام "نی سیر" پهلو گرفته است. كاوش‌های باستان‌شناسان اروپایی و آمریكایی در فاصله كمتر از 500 یاردی محل كشتی نیز به شناسایی دهكده ای منجر شد كه"اوزون گیلی" نام دارد و پایین تر از آن روی نقشه های بسیار قدیمی، محلی به نام "نی سیر" یا "نسیر" مشاهده می شود.


كشتی نوح د رشهر مانیست

"رضا حیدری" ، باستان‌شناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان‌غربی ضمن رد كشف كشتی نوح در ارتفاعات سلیمان گفت: «سالیان سال است كه باستان‌شناسان در كوه‌های تركیه به دنبال كشف كشتی نوح هستند. چون احتمال می‌دهند كه كشتی نوح در كوه‌های آرارات نزدیك ایران باشد اکنون هم شایعه شده كه این كشتی در ایران كشف شده است.»

"حسین توفیقیان" ، باستان‌شناس زیرآب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز ضمن اظهار بی‌خبری از كشف كشتی نوح در كوه‌های شمال‌غربی ایران می‌گوید:‌«سالیان بسیار زیادی است كه باستان‌شناسان اعلام كرده‌اند شواهدی از وجود كشتی نوح در كشور تركیه یافته‌اند. اما من از كشفیات باستان‌شناسان خارجی در ایران و چنین ادعایی خبر ندارم.»

مجوزی برای جستجوی كشتی نوح صادر نشده است

دكتر "مسعود آذرنوش"، رئیس پیشین پژوهشكده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و "فاضلی نشلی"، رئیس جدید این پژوهشكده هر دو ورود باستان‌شناسان خارجی و كشف كشتی نوح را در شمال ‌غرب ایران یا شمال تهران رد كردند.

فاضلی نشلی می گوید: «كشتی نوح و اتفاقی كه در تاریخ گذشته افتاده است برای سه دین بزرگ اسلام، مسیحیت و یهودیت بسیار حائز اهمیت است و نباید خیلی راحت به شایعه پیرامون این مسائل دامن زد. دامن زدن به این شایعات باعث می‌شود توسط مجامع علمی و دینی مورد مواخذه قرار گیریم.»


باستا‌شناسان، باستان‌شناسی را علم احتمالات می‌دانند. برای همین هم هیچ‌وقت صد در صد درباره یك موضوع نظر نمی‌دهند. با این وجود آن‌ها هیچ دلیلی برای وجود كشتی نوح در ایران ندارند.... بسیاری به وجود كشتی نوح در تركیه نیز بادیده تردید می‌نگرند اما گزینه دیگری نیست.

بازسازی کشتی حضرت نوح در هلند

این کشتی بسیار بزرگ توسط شخصی به نام Christian Johan Huibers در کشور هلندساخته شده. طول آن تقریبا دو سوم طول یک زمین فوتبال است اما اندازه و فضای داخلی آن یک پنجم اندازه واقعی کشتی نوح است.



















منبع :
قرآن
بحار الانوار
مجلّة‌ هفتگی‌ «ویکلی‌ میرر» لندن‌، شمارة‌ مربوط‌ به‌ ۲۸ دسامبر ۱۹۵۳ م‌.
رسانه های داخلی و خارجی -اینترنت