زمان : 30 Khordad 1389 - 22:20
شناسه : 23806
بازدید : 6846
مهندس سیفی در واکنش به اعتراضات به ساخت طبقه فوقانی کتابخانه مرکزی یزد در بافت تاریخی مهندس سیفی در واکنش به اعتراضات به ساخت طبقه فوقانی کتابخانه مرکزی یزد در بافت تاریخی

مهندس سیفی در واکنش به اعتراضات به ساخت طبقه فوقانی کتابخانه مرکزی یزد در بافت تاریخی

یزدفردا "مهندس سیفی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن تشکر از کلیه عزیزانی که جهت حفظ و حراست و پویایی بافت تاریخی با ارائه نظرات و بیانیه همراهی و همیاری نموده اند. در خصوص ساخت کتابخانه مرکزی جهت اطلاع عموم نکاتی را بیان نمود.
به گزارش یزدفردا بنابراعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:وی گفت این پروژه حدود 13 سال قبل توسط سازمان مسکن و شهرسازی استان شروع و بعد از انجام فعالیت های اجرایی ادامه کار متوقف گردید تا این که مجددا در سال 83 پروژه فعالیت خود را از سر گرفت و با اجرای اسکلت غیر مجاز توسط میراث فرهنگی دادخواستی علیه سازمان مسکن و شهر سازی به دادگاه ارائه شد که شعبه اول حقوقی یزد طی دادنامه شماره 861-84 سازمان مسکن و شهرسازی را محکوم نمود و ضمن تعطیلی کار روند کار را به حکم کمسیون ماده 100 شهرداری واگذار کرد و در تاریخ 5آبانماه86 کمیسون ماده 100، سازمان مسکن و شهرسازی را محکوم به جریمه 272812500 ریال می نماید که این رای اهداف میراث فرهنگی را تامین نمی کرد.
سیفی در ادامه افزود:با پیگیری فراوان نهایتا در تاریخ11خرداد87 جلسه ای با حضور

* معاون وزیر مسکن و شهرسازی
* معاون حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور
* استاندار یزد
* معاون عمرانی استاندار و مدیران میراث فرهنگی و مسکن شهر سازی

تشکیل و موضوع کاهش ارتفاع یک طبقه از ساختمان مذکور به تصویب رسید و مقرر شد
نقشه بازنگری شده ساختمان تهیه گردد که نقشه های تهیه شده فاز یک با حضور مسئولین ذی ربط در تاریخ 26فروردین 88 در محل استانداری تایید می گردد و از طرفی دیگر با پیگیری مستمر میراث فرهنگی ،کمسیون ماده 100 شهرداری مجددا در تاریخ 29 اردیبهشت 88 طی شماره 221/88 ث رای به قلع و قمع ارتفاع اضافی داد.
سیفی افزود بر اساس صورتجلسه 11خرداد87 مسکن و شهرسازی می توانست کار خود را آغاز نماید و در سال 88 نیز بر این اساس عملیات اجرایی کار را پیگیری نمود.

وی در ادامه افزود:ولی متاسفانه با آغاز کار اجرایی در سال جاری پیمانکار اقدام به کار در ارتفاع ممنوعه می نماید که پس از اطلاع ، ضمن اعلام مراتب اعتراض ، با حضور نیرو های یگان حفاظت میراث فرهنگی دیوارچینی های انجام شده در ارتفاع ممنوعه تخریب و به پیمانکار و عوامل حاضر در پروژه اخطار انجام هرگونه کار اجرایی در ارتفاع ممنوعه صادر می گردد.لذا برابر ضوابط کاهش ارتفاع قطعی است و هیچ خللی در آن وارد نیست.
  سیفی در پایان ضمن تشکر مجدد از توجه خاص کلیه دوستداران میراث فرهنگی به حفظ و احیای بافت ارزشمند تاریخی ، اعلام نمود با تعدیل نمودن ارتفاع اضافی کتابخانه مرکزی مشکل خاصی متوجه بافت تاریخی نخواهد شد و از مسئولین ذی ربط خواست تا حذف طبقه اضافی در طرح تعدیل را در اولویت کار خود قرار دهند.


البته مهندس سیفی رییس میراث فرهنگی و فرماندارجدید یزد بعد از انتشار خبرآغاز بکار در طبقه فوقانی در یزدفردا با همکاری انجمن حافظان خشت خام یزدتحت عنوان "اختصاصی یزدفردا :آیا پس از سیزده سال توقف پروژه کتابخانه مرکزی یزد همان راه اول را می رود ؟؟!"در گفتگو با ایسنا ! اینچنین اظهار نظر نموده بود :
سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد:پس از پایان ساخت طبقات زیرین و اقدامات فنی، نسبت به كوتاه كردن طبقه‌ای كه باید كوتاه شود، اقدام می‌شود.
  سرپرست میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی استان یزد 24 خرداد 89 در گفت‌وگو با ایسنا یزد ؛ درباره‌ی كتابخانه‌ی مركزی یزد بیان كرد: طبق صورت‌جلسه‌ای كه به امضای معاون وزیر مسكن و شهرسازی، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور، استاندار وقت یزد و مسؤولان استان رسیده، قرار بود یك طبقه از كتابخانه‌ی یزد كه ارتفاع آن به حدود شش متر می‌رسید، كوتاه و بقیه‌ی طبقات ساخته شود.

او با اشاره به این‌كه این صورت‌جلسه به سال گذشته مربوط می‌شود، گفت: امسال اعتبار لازم برای این اقدام در نظر گرفته شده، ولی مسكن و شهرسازی تعهد كرده است كه پس از پایان ساخت طبقات زیرین و اقدامات فنی، نسبت به كوتاه كردن طبقه‌ای كه باید كوتاه شود، اقدام كند.

سیفی افزود: ساخت‌وسازهای ازسرگرفته‌شده طبق ضوابط ادامه می‌یابد و ما به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم در ارتفاع غیرمجاز، ساخت‌وسازی انجام شود. علاوه بر این، نیروهای یگان حفاظت به‌طور كامل اوضاع را كنترل می‌كنند و هیچ مسأله‌ای خلاف ضوابط میراث فرهنگی وجود ندارد.


یزدفردا :البته  همزمان با شروع مجدد طرح مدیرکل مسکن و شهرسازی استان مجری اصلی طرح بازنشسته شده و تا کنون هیچ پاسخی از سوی این اداره کل به افکار عمومی داده نشده است .


یزدفردا