زمان : 10 Shahrivar 1389 - 23:14
شناسه : 25510
بازدید : 8459
از سخنان رهبری تا عمل مسئولان دولت دهم در استان یزد از سخنان رهبری تا عمل مسئولان دولت دهم در استان یزد

از سخنان رهبری تا عمل مسئولان دولت دهم در استان یزد

محمد رضا شوق الشعراء

منتقد

بودجه های فرهنگی در یزد، چگونه «جذب» و «خرج» می شود!؟

کارهای «تشریفاتی» و «ویترینی» همچنان در یزد ادامه خواهد داشت!؟

نظرات و «حساسیت» رهبری و عملکرد «سطحی» مسئولان استان یزد

عملکردهای بنری و نمایشگاه «بنری» هفته دولت در یزد، کارهای پرهزینه و بی فایده تشریفانی و ویترینی نبوده است!؟

هزینه چاپ شش جلد کتاب تشریفاتی «شمیم ولایت عشق در دیار عشق و علم و ولایت»، چند میلیون تومان بوده و از کدام محل تامین شده است!؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی، که دغدغه هایشان در رابطه با مسائل فرهنگی و اجتماعی، بر هیچکس پوشیده نیست، در دیدار رییس جمهور و هیأت دولت، که در سالروز شهادت رجایی و باهنر برگزار شد، با ظرافت و تیزبینی همیشگی، به نکته خاصی اشاره نموده و با ابراز خرسندی از توجه ویژه دولت به مسائل فرهنگی و افزایش بودجه این بخش، «حساسیت» درباره چگونگی «جذب بودجه فرهنگی» را ضروری برشمردند و افزودند:« در تخصیص بودجه به کارهای فرهنگی، باید با توجه به اهداف و واقعیات، اولویتها را تعیین کرد و سپس به استحکام محتوایی و هنری کار، توجه کامل داشت چرا که کارهای «ویترینی» و «تشریفاتی» در مسائل فرهنگی نه تنها فایده ندارد بلکه ضررهای مشخصی به همراه می آورد. »

و اما اگر بیانات و رهنمودهای رهبری مورد توجه مسئولین سیاسی و فرهنگی شهر و استان یزد قرار می گرفت، آیا اینگونه بودجه های فرهنگی، با اهمال کاری به هدر می رفت و مورد حیف و میل قرار می گرفت!؟ و وضعیت فرهنگی یزد، اینگونه که هست بود!؟

در هفته دولت امسال، با هدایت و برنامه ریزی استانداری یزد، نمایشگاه عملکرد ادارات و سازمانهای دولتی یزد، با کلی هزینه و چاپ بنرهای رنگی فراوان در پردیس دانشگاه یزد و دور از مسیر رفت و آمد مردم برگزار شد، و اما این کار تشریفاتی و ویتریتی، که تنها در نصب بترهای رنگی مختلف خلاصه شده بود، چقدر هزینه و بازدید کننده و نتیجه و تاثیر داشت!؟

«کمیته تدوین سفر معظم له به استان یزد» که مسئول آن سرهنگ پاسدار علی هژبری است و مشخص نیست که دیگر اعضای آن چه کسانی و با چه مسئولیتی هستند و چگونه و توسط چه کسانی انتخاب شده اند، بدون توجه به خواست و نطرات رهبری، در دام یک «فرصت طلب» افتاده و با صرف میلیونها تومان بودجه، شش جلد کناب و آلبوم عکس را با مقدمه فلاح زاده، استاندار یزد، تحت عنوان ( سری مجموعه «شمیم ولایت در دیار عشق و علم و عبادت» ویژه تدوین جلوه ها، برکات و دستآوردهای سفر نورانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان یزد) به نام رهبری، چاپ و توزیع نموده، که اگر رهبر فرزانه انقلاب، آن کتابهای تشریفاتی و ویترینی را ببینند، بطور حتم چاپ و تدوین کنندگان را بدلیل استفاده از بودجه بیت المال، مورد «سوال» و «مواخذه» شدید قرار خواهند داد! و اما این رنگین نامه های «کاغذ گلاسه ای» که با هزینه های کلان و طراحی های سوال برانگیز، به نام رهبری چاپ می شود، هیچگاه به رویت «مردم» و «رهبر انقلاب» خواهد رسید!؟ و آیا چاپ و توزیع این رنگ نامه های سفارشی و تبلیغاتی که در انبارها حبس خواهد شد، بنوعی توهین به مرام و اندیشه های رهبری نیست!؟

دغدغه های فرهنگی رهبری جدی است، و متاسفانه، بسیاری از مسئولان شهر و استان یزد، که داعیه پیروی از ولایت را دارند، این دغدغه ها را جدی نمی گیرند.

هزینه چاپ شش جلد کتاب تشریفاتی «شمیم ولایت عشق در دیار عشق و علم و ولایت»، چند میلیون تومان بوده و از کدام محل تامین شده است!؟ و براستی! مقام معظم رهبری، با چنین کارهایی موافق هستند!؟ و روحشان از انجام چنین کارهای سوال برانگیزی که بنام رهبری انجام می شود خبر دارد!؟

«شورای فرهنگ عمومی» و «ارشاد» و «سازمان تبلیغات اسلامی» و «حوزه هنری» و «دانشگاه یزد»، چکاره اند و چه نقش و سهمی در فرهنگ یزد دارند و «کمیته تدوین سفر معظم له به استان یزد» زیر نظر کجا و با تائید کدام نهاد فرهنگی، به انجام این مهم پرداخته و بر چه مبنایی و با چه آزمونی «مولف» انتخاب کرده است!؟

تبصره اول: شناسنامه کتاب

عنوان و نام پدید آورنده: تصویر آفتاب 2. آلبوم عکس (روایت تصویری پنج روز طلایی و استثتایی حضور مقام معظم رهبری در استان یزد، به کوشش محمد علی رخ

ناشر: بقیعه العتره- قم

مشخصات ظاهری: 168 ص: مصور: رنگی

طراحی و صفحه آرایی: هاشم توراللهی زاده- مهدی دهقان (دفتر نور داتش)

ناظر چاپ: سید محمد موسوی- احسان علیخانی (شرکت دارالعباده)

تاریخ نشر: بهار 1388

لیتوگرافی و چاپ: نقش جهان

نوبت چاپ: اول

شمارگان: پانصد نسخه

قیمت : 10000 تومان

«حق چاپ مخصوص کمیته تدوین می باشد»

با تشکر فراوان از: رئیس ستاد استقبال. استاندار محترم یزد و سرهنگ پاسدار علی هژبری مسئول محترم کمیته تدوین و سایر همکارانی که ما را در این مجموعه یاری رساندند.

این بحث ادامه دارد....

یزدفردا