زمان : 05 Azar 1389 - 03:01
شناسه : 27812
بازدید : 9696
واکنش ها به نقش ابولفضل و علی اکبر (ع) در مختارنامه واکنش ها به نقش ابولفضل و علی اکبر (ع) در مختارنامه
با نزدیک شدن به ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان؛ خبرهایی كه از مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» درباره نمایش چهره حضرت ابالفضل العباس و (ع) و حضرت علی اكبر (ع) به گوش می‌رسد، بعضی حساسیت‌ها را در میان صاحب نظران برانگیخته است. در این میان آیات اعظام بهجت و حسین مظاهری در دو اظهارنظر، نمایش تصویر علمدار كربلا را جایز و حرام دانسته‌اند.
 یزدفردا : با نزدیک شدن به ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان؛ خبرهایی كه از مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» درباره نمایش چهره حضرت ابالفضل العباس و (ع) و حضرت علی اكبر (ع) به گوش می‌رسد، بعضی حساسیت‌ها را در میان صاحب نظران برانگیخته است. در این میان آیات اعظام بهجت و حسین مظاهری در دو اظهارنظر، نمایش تصویر علمدار كربلا را جایز و حرام دانسته‌اند.

نظر آیت‌الله مظاهری درباره نمایش چهره حضرت عباس(ع)


دفتر حضرت آیت‌الله حسین مظاهری در پاسخ به استفتائی در مورد نشان دادن تصویر چهره حضرت عباس(س) در سریال مختارنامه، اعلام كرد: این كار حرام است و باید نباشد.


متن این استفتا به قرار زیر است:


با سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مرجع بزرگوار شیعیان جهان، طلبه پایه 10 حوزه هستم. از آنجایی‌كه در سریال مختارنامه كه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حال پخش است، بناست در چند قسمت به حضرت عباس بن علی‌(ع) پرداخته و چهره ایشان با بازی كاوه فتوحی نمایان شود. از آنجایی كه قداست ایشان در عموم جامعه ایران و جهان محرز است و از طرفی بیم اینكه این بازیگر در فیلم‌های دیگر هم بازی نماید و همچنان تجربه نمایان شدن چهره حضرت یوسف‌(ع) هم موجود است - با توجه به اینكه این بازیگر هم قرار بود در فیلم دیگری بازی نكند ولی بازی كرد و با چهره‌ای غیرمذهبی و ریش‌های تراشیده در این فیلم‌ها ظاهر شد - و با توجه به تداعی شدن در فضای ذهنی مخاطبان، آیا قداست ایشان خدایی نكرده شكسته نمی‌شود؟ آیا نمایش ایشان آن هم با بیم اینكه بیان شد، حرام نیست؟ خواهشمند است در این زمینه اقدامات و دستورالعمل‌های لازمه را مبذول بفرمایید.


پاسخ حضرت آیت‌الله حسین مظاهری:

بسمه تعالی
این كار حرام است و باید نباشد.

نظر آیت الله بهجت‌(ره) درباره نمایش چهره حضرت عباس‌(ع)


با نگاهی به متن رساله توضیح المسائل مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت‌(ره) نظر ایشان در این باره به شرح زیر است:



ج. اگر هتک احترام نشود، مانعى ندارد.
1826. تشبه به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ در نمایش و تعزیه و... چه حكمى دارد؟


1831. نقّالى و پرده‌خوانى‌هاى مذهبى ـ كه زندگى پیامبران و ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ را از روى شمایل نقاشى شده ایشان توضیح مى‌دهند ـ، چه حكمى دارد؟
ج. اگر مشتمل بر حرام و منشأ انتزاع حرام نباشد، مانعى ندارد.


منبع:افتاب

یزدفردا