زمان : 20 Azar 1389 - 21:48
شناسه : 28268
بازدید : 7367
قمه زنی از ابراز ارادت تا سست کرن پایه های دین قمه زنی از ابراز ارادت تا سست کرن پایه های دین

قمه زنی از ابراز ارادت تا سست کرن پایه های دین

احمد نباتی

مذهبی یزدفردا "احمد نباتی :امام ، انسان کامل و گل سر سبد عالم هستی است. آرزوی هر انسانی این است که به نوعی به خوبی­ها نزدیک شود و از بدی­ها دور گرد. پس محبت اجمالی به امام معصوم که پاسخگوی تمامی نیازهای فطری بشر است در عمق فطرت همه­ی انسانها نهفته است. کسی که امام خود را بشناسد در واقع به سرچشمه­ی تمام پاکیها دست یافته. سرچشمه­ای که امید و آرزوی هر انسانی است.

وقتی امام را اینگونه دیدیم، طبعا ارتباطی روحی با او برقرار خواهیم کرد. با خوشیهایش خوشحال می­شویم و با حزن و اندوهش اندوهگین می­گردیم. این نوع ارتباط، هم نشانه­ی عمق ارتباط فکری با انسان کامل است و هم راهنمای انسان به سوی ارتباط قلبی بیشتر با این دریای از خوبیهاست که نتیجه­اش بهره­مند شدن بیش از پیش از برکات آن امام است.

پس عزاداری سید و سالار شهیدان نشانه­ی عمق دلدادگی به آن امام معصوم و بستری برای پیشرفت خود انسان است. روح عزاداری، غم و اندوه­ی است که در درون انسان ایجاد می­گردد. نحوه­ی ابراز این اندوه درونی بسته به فرهنگ و آداب و رسوم مردم دارد. یعنی هر ملتی با توجه به عرف و فرهنگ خود عزاداری کرده و خود را در غم آنها شریک می­داند.

حال سؤال اساسی این است که آیا از هر ابزاری برای ابراز این غم می­توان استفاده کرد یا خیر؟ و اصولا آیا در کنار عرفی بودن ابزار عزاداری، معیار و چارچوبه­ی هم برای این ابزار وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال می­توان گفت که قطعا استفاده از هر نوع ابزاری در این مسیر صحیح نمی­باشد. این عزاداری چون در مسیر دین و معنویات است باید به گونه­ای باشد که در چارچوبه­ی دین بوده و موجب ضعف و سستی پایه­های دین نشود. برخی از شیوه­های عزاداری (علی حسن فعلی عزادار) در واقع ترویج خرافات می­باشد. و برخی دیگر از این شیوه­ها موجب سست کردن پایه­های دین و زشت کردن چهره­ی زیبای اسلام برای کسانی باشد که قصد آشنایی با این دین مقدس را دارند. پر واضع است که ما باید چهره­ی زیبایی از دین خود به دنیا ارائه دهیم تا تشنگاه حقیقت و معنویت را به سوی این دین متین راهنما شویم و نیز بدیهی است که این شیوه­های عزاداری نباید به گونه­ای باشد که چهره­ی زیبای دین، زشت جلوه کند و تصویری زشت، خرافی و غیر معقول از دین ارائه شود.

قمه زنی یکی از کارهایی است که قطعا در شرایط کنونی موجب سست شدن پایه­ های دین و مذهب می­گردد. ممکن است که انجام این کار در صد سال پیش را بتوان به گونه­ای توجیه کرد (البته طبق برخی از مبانی فقهی) اما در شرایط کنونی دنیا که تصاویر آن در کوتاهترین زمان در همه جا پخش شده و موجب فراری شدن بسیاری از قلوب از اسلام می­گردد قطعا جایز نمی­باشد. به نظر بنده کسانی که برای توجیه این کار به فتوای فقهای هفتاد سال گذشته همچون میرزای نائینی و بزرگان دیگر استناد می­کنند، اصلا معلوم نیست که اگر این فقهای بزرگوار در این زمان هم حضور داشت باز هم فتوا به جواز این کار می­دادند!

پس شایسته است که به دور از هرگونه تعصب و کم خردی، به دنبال شیوه­های عزاداری معقول باشیم تا هم خود بهترین بهره را از این عرض ارادت ببریم و هم قلب مطهر امام زمان (ارواحنا له الفداه) را شاد کرده باشیم.

یزدفردا