زمان : 16 Esfand 1390 - 01:50
شناسه : 47696
بازدید : 15628
نشر و پژوهش استان يزد در سال 1388 (2 نظر) نشر و پژوهش استان يزد در سال 1388 (2 نظر) حسین مسّرت"نویسنده و پژوهشگر

نشر و پژوهش استان يزد در سال 1388


یزدفردا :حسین مسّرت"نویسنده و پژوهشگر:با پوزش از تأخير ناخواسته، نشر و پژوهش استان يزد در سال 1388، به خوانندگان و خواستاران آن پيشكش می‌شود. اين پژوهش، همچون شماره‌هاي گذشته، دربردارندۀ كارهاي انجام شده در حوزۀ علوم انساني است و ويژۀ كتاب‌هاي چاپ شدۀ ناشران يزدي، نويسندگان يزدي ويا درباره يزد و نيز پژوهش‌ها و پايان‌نامه‌هاي ويژه يزد است.

ياد زنده‌ياد استاد ايرج افشار گرامي باد، كه همواره اين بخش را می‌نواخت و رهنمودهاي ارزنده‌اي را به نگارنده می‌داد. در اينجا جاي دارد نخست؛ از برخي نويسندگان و ناشران يزدي، بويژه علم نوين، شاهنده، ريحانۀ‌الرسول، آبگينۀ كوير، يزدا، دانشگاه يزد، دانشگاه آزاد اسلامي يزد و لالۀ كوير كه همواره با نگارنده همكاري دوستانه داشته و هرآنچه را داشته‌اند در دسترس نهاده‌اند، سپاسگزاري شود و دوم از برخي ناشران يزدي گله شود كه نه تنها كتاب‌هاي چاپ شدۀ خود را پنهان می‌كنند، بلكه حتّي اطّلاع‌رساني نمی‌كنند، غافل از آنكه، شناسايي كتاب آنان در اين بخش، هم آگاهي‌رساني است و هم تبليغ براي فروش و با آنكه نگارنده بارها كتاب‌هايشان را خريده است، باز، كتاب خود را آشكار نمی‌كنند. گفتنی است به دليل انبوهي كتاب‌ها، گزارش‌ها بسيار كوتاه است.

در پايان شايسته است از همكاري خوب مديران دانشكده‌هاي ادبيّات دانشگاه يزد و دانشگاه آزاداسلامي يزد، براي آگاهي رساني پايان نامه‌ها؛ واحد نشر ادارۀ كلِِِِِِِِِِِِّ فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد، براي ارائه كتاب‌هاي تازه منتشر شده؛ و نيز واحدهاي پژوهش آن ادارۀ كل و صدا و سيماي مركز يزد براي چكيده‌نويسي پژوهش‌هاي موجود در آن مراكز سپاسگزاري شود.


اين اثر بر پايۀ ترجمۀ كتاب «آب انبار، نگهداري آب در فلات ايران» نوشتۀ رضا مقتدر، به زبان فرانسه، سامان يافته و دو پيوست از سوي مترجم بدان افزوده شده است.
 

زندگي‌نامه و وصيّت‌نامه شهداي سازمان جهاد كشاورزي استان يزد.
 

كتاب با دو مقدّمه با عنوان‌هاي:« تمبك در گذر تاريخ» و«آشنايي با موسيقي» همراه گشته است.
 

نگاهي تازه به اشعار ديروز و امروز زبان و ادبيّات فارسي، همراه با گزارش ادبيّات از هر جا سخني: محمود اسديان شهر بابكي، يزد: نيكوروش، چاپ دوم، رقعي، 208 ص، ج1 .
گلچيني از مطالب خواندني و بيشتر مذهبي.
 

يادبودهاي آزادگان و جانبازان سازمان جهادكشاورزي استان يزد.
 

دفتر شعر ديگري از اين سخنور ميبدي تبار، كرمانشاهي زادگاه و مشهدي باشنده، كه حاوي غزل‌هاي تازۀ اوست (از1354 تا1388) و با تخلّص ن.م درويش شعر می‌گويد.
 

دربردارندۀ فرهنگي از واژگان و تعبيرات ناب گنجينۀ گراسنگ كشف‌الاسرار و عدۀ‌الابرار اثر رشيدالدين ميبدي، همراه با گزارش واژگان.
 

دربردارندۀ راهكارهاي عملي كه نويسنده (درگذشته به سال1313ق) براي اصلاح مشكلات ديني و عمومي مسلمانان هر منطقه داده است.

در هشت فصل، به راهكارهاي شايستۀ برابري با بحران زيست محيطي در جهان اشاره دارد.
 

يادنامۀ شهداي استان يزد به ترتيب هر شهرستان در نُه فصل.
 

 

كتاب در سرفصل و دو پيوست به زندگي، انديشه، آثار و افكار، بويژه بازتاب سياست در انديشه‌هاي اين فقيه عصر مشروطه می‌پردازد.
 

يادبوده‌هاي سرهنگ جواد كمالي از جبهه‌هاي جنگ عراق با ايران.
 

بادگير، برجسته ترين نماد معماري شهرهاي كويري و گرم ايران است كه نويسنده به معرفی انواع بادگير، و سپس به بادگيرهاي يزد و بندرلنگه پرداخته است.
 

پيشينه و نام باغ‌هاي نامي يزد موضوع اين پژوهش است.
 

 

در چند بخش به راه‌ و رمزهاي پيروزي در كارها و زندگي اشاره دارد.
 

داستاني از يك روستا، و گويا داستان كودكي خود نويسنده باشد.
در اين كتاب نام و نشاني، شماره تلفن و خدمات شركتهاي عمراني يزد آمده است.
 

نويسنده از خلال متون كهن و تاريخي به شناسايي كاريزهاي كهن يزد دست زده است.
 

وحشي بافقي به همراه بابا فغاني شيرازي از سرآمدن مكتب وقوع در ادبيّات فارسي هستند.
 
 بررسي اصطلاحات و ضرب‌المثل‌هاي يزدي: مژگان جعفري، يزد: پژوهش براي صدا و سيماي مركز يزد، رحلي، 156 ص.
عنوان گوياست.
 

عنوان گوياست.
 

عنوان گوياست.
 

نام و پيشينه بقاع و آرامگاه‌هاي كهن شهر يزد.
 

گزيدۀ اشعار شعراي معاصر شهربابك، همراه با عكس آنان.
 

مجموعه آثار برگزيدۀ دومين جشنوارۀ شعر پايداري استان يزد.
 

سفينۀ 77 رباعي سرودۀ دكتر اسلامي ندوشن كه پيشتر به گونه‌ای نفيس، رنگي و به خطّ خوش استاد امير خاني چاپ شده بود. اين‌بار در اندازه‌اي كوچك، همراه با CD صداي شاعر.
 

اسناد باز خواني شده، همراه با اصل سند كه گردآورنده آنها را در موضوع‌های سياسي و اجتماعي سامان داده و قرار است، بخش‌هاي ديگر در موضوعات ادبي و تاريخي باشد.
 

دربردارندۀ نام و نشان بخش‌ها و پزشكان بيمارستان نامبرده، همراه با زندگي‌نامۀ پرفسور يحيي عدل، بنيانگذار جّراحي نوين در ايران و جايگاه‌هاي عام‌المنفعۀ اهدايي خاندان مرتاض در يزد.
 

در بردارندۀ گزارشي از زندگي، آثار و انديشه‌هاي ابوالفضل رشيدالدين ميبدي، صاحب كشف‌الاسرار بر پايۀ آخرين منابع يافته شده.
 

داستاني بلند است از اين نويسندۀ نامور يزدي.
 

داستاني براي كودكان بر پايۀ وقایع رخ داده در جنگ عراق و ايران.
 

اين نشريۀ فرهنگي ادبي يزد، در سال 1388 سه ويژه‌نامۀ رنگي براي افراد زير، چاپ كرد:1-استاد محمّدكريم پيرنيا 2- نيما مسّرت 3- استاد مهدي آذريزدي؛ كه در هر شمارۀ آن گفتار‌هاي گوناگوني چاپ شده است.
 

راه‌هاي رسيدن به پيروزي و كاميابي.
 

سومين دفتر، همچون دفتر‌هاي پيشين، دربردارندۀ سروده‌هاي شاعر در نوع غزل، قصيده، افوانّيه، مراثي، اشعار نيمايي، تك بيت و بويژه اشعاري به گويش يزدي است كه هواخواهان زيادي دارد.
 

دربردارندۀ همۀ سفر‌هاي نويسنده به گوشه و كنار گيتي از سال 1355 تا 1387 خورشيدي است.
 

 

 تاریخواژه‌هاي يزد: علي اكبر شير سليميان، يزد: شاهنده و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد، وزيري، 575ص، مصور، رنگي.

 

واكاوي 77 غزل از حافظ دربارۀ تاريخ و فرهنگ ايران.

 

اين تذكرة صفوي تا كنون چندين بار چاپ شده بود، اما اين بار با اشراف دكتر شفيعي كدكني چاپ شده و همراه با مقدمه‌اي در زمينۀ فرهنگ و ادب صفوي، اوضاع سياسي اجتماعي يزد، ويژگي‌هاي تذكرة سامي و نيز كتابشناسي سام ميرزا، پژوهش حسين مسّرت است.
 

 

آگاهي‌هاي فراگير و چكيده گونه دربارۀ شهر تفت و شناسايي بناهاي تاريخي آن.
 

 

 جايگاه نور و آتش در آيين زرتشت: مهرداد قدر دان، شيراز: افق پرواز، خشتي، 143ص، مصور، رنگي.
ديدگاهي عرفاني به آتش در دين زرتشت و ديدگاه شيخ اشراق، همراه با نما‌هايي از آتشگاه و نيايش گاه‌هاي ايرانيان كهن و يزد از اين نويسندۀ يزدي ساكن شيراز.
 

داستان پندارگرايانه از زبان جانوران براي كودكان گروه سني ب.
 چشمه‌هاي اشك: غلامرضا كارگر شوركي، قم: بوستان كتاب، رقعي، 80ص، مصور ، رنگي.
درآمدي بر نيايش‌هاي دين و سوگواري در شهر ميبد در39 بخش.

پانزدهمين چكيدۀ اين سلسله كه ويژۀ شناسايي 27 طرح و 69 پايان نامه استادان و دانشجويان دانشگاه نامبرده است.
 

ياد بود‌هايي از چهل شهيد دفاع مقدّس ايران است.
 

گزيده‌اي از كتاب لطيفه‌ها اثر باقرزاده براي نوجوانان و نوسوادان.
 

در چهار فصل و پيوسته از آغاز زندگي تا پيروزي انقلاب اسلامي همراه با گزيدۀ اشعار او.
 

 

در برگيرندۀ سروده‌هاي سال‌هاي 86-1383 اين شاعر يزدي ساكن آمريكاست.
 

زندگي‌نامه، سال شمار زندگي، فهرست فيلم‌هاي مشروطه، همراه با كتابشناسي مشروطه و سوك سروده‌هاي وي. در پايان تصاوير بر گزيده و منحصربفرد وي از بنا‌هاي تاريخي يزد آمده است. اين پژوهش در سال 1389 در شمار پژوهش‌هاي برتر استان يزد شناخته شده است.
 

مجموعۀ 90 داستان كوتاه پندآموز و اخلاقي و مذهبي.
 

اين شماره از كتاب، داستان كه از سوي انتشارات همشهري چاپ می‌شود، ويژۀ زندگي و آثار استاد مهدي آذر يزدي است.
 

 

يادنامه‌اي كه همزمان با سالگرد درگذشت آيت الله بهجتي (شفق) در سال 1387 در اردكان چاپ شده و دربردارندۀ چند گفتار و شعر دربارۀ وي است.
 

ديوان ميرزا رضايي متخلّص به شكوفۀ يزدي، شامل زندگينامه، قصيده، غزل، پنديات، مثنويات، رباعيات و دوبيتي.
 

پس از سالها، سرانجام ]برگزيدۀ[ ديوان ناصر يزدي (1356- 1270 ش) مدير روزنامۀ ناصر با ديباچه‌اي دربارۀ زندگي‌نامۀ وي چاپ شد.
 

اين ديوان بر پايه چاپ خوب حسين نخعي و با مقدمه‌اي درباره زندگي و آثار او، پژوهش حسين مسّرت، سامان يافته است.
 

دربرگيرنده اشعار و كلمات كوتاه بزرگان دين و انديشه با تقسيم‌بندي موضوعي.
 

دربردارنده آخرين گفتارهاي نويسنده روشن بين و آينده نگر، دكتر اسلامي در زمينه‌هاي اجتماع، سياسيت و مسائل روز ايران و جهان است.
(22 مقاله) كه نويسنده آن را دفتر دوم كتاب «ديروز، امروز و فردا» می‌داند.
 

اين شمارۀ فصلنامه، ويژۀ استاد مهدي آذر يزدي به عنوان خادم قرآن چاپ شده، و حاوي گفتارهاي زيادي دربارۀ چند و چون آثار آذر يزدي است.
 

درباره راه‌هاي نوين علم جهانگردي در دوران كنوني براي جذب گردشگر است.
 

خاطرات و حالات و مبارزات حاج شيخ محمد تقي بافقي، روحاني سرشناس يزدي.
 

روايتي داستان گونه از زندگي شهيد آيت‌الله شيخ محمّد صدوقي.

در پنج فصل به شيوه‌هاي نوين توليد پارچه می‌پردازد.
 

كتابي است كه به كوشش حسين مسّرت و به مناسبت بزرگداشت استاد آذريزدي در بهمن 1385 در محلّ انجمن آثار و مفاخر تهران گردآوري و سامان يافته و بنابر رسم ديگر يادنامه‌هاي انجمن، نامي از گردآورنده نيامده است. كتاب نامبرده حاصل محبت دوستان و نويسندگان ادبيّات كودك درپي درخواست نگارنده براي مقاله وشعر بوده است.
 

نويسنده در هفت فصل و يك پيوست به بديع و آرايه‌هاي آن با ذكر گواهان زيبا از ادب فارسي دست زده است.
 

عنوان گوياست.
 

نويسنده در ده فصل به شناسايي سازمان‌هاي جهاني و كاركرد و اهداف آن پرداخته است.

هر ساله به كوشش آمارگيران سازمان برنامه و بودجۀ پيشين يزد كه اكنون به عنوان معاونت برنامه‌ريزي استانداري را دارد، تازه ترين آمارها براي برنامه‌ريزان گردآوري می‌شود تا بهتر و كارآتر به ساماندهي كارهاي فرهنگي، اجتماعي، عمراني و آموزش بپردازند.
 

مجموعه اشعار است.
 

 

اين شمارۀ ماهنامه، ويژۀ يزد است كه دربردارندۀ گفتارهاي تاريخي، جغرافيايي و معماري دربارۀ شهر يزد و ديدني‌هاي آن است.
 

زندگي‌نامه و عكس شهداي فرماندهي انتظامي استان يزد است.
 

عنوان گوياست.
 

نويسنده در ده فصل به تاريخچه، جغرافيا، مردم‌شناسي، فرهنگ عامه و ديگر جنبه‌هاي زندگي بومي اين روستاي سردسير در شهرستان تفت پرداخته است.
 

جلد نخست اين كتاب كه در بردارندۀ ياد بوده‌هاي نويسنده از كودكي تا سال 1337 بود، با عنوان: خاطرات شازده حمام» چاپ شد و با استقبال خوب خوانندگان روبه‌رو شد به اندازه‌اي كه چاپ‌هاي چهار و پنج آن در سال 1388 به انجام رسيد و در اين سال، چاپ‌هاي اوّل تا سوم، جلد دوم كه دربردارندۀ خاطرات نويسنده از 1388 تا 1346 ش (دوره نوجواني) است از زير چاپ به در آمد. بي‌گمان دليل استقبال خوب خوانندگان، صداقت و صراحت نويسنده در بازگويي رخدادها بوده است. هم چنين اين كتاب، پژوهشي جامعه‌شناسانه از يزد دوران معاصر نيز است.
 

دربارۀ بناي با شكوه مسجد جامع كبير از پيدايش تا زمان حاضر، همراه با پيشينه، ويژگي معماري، توسعۀ بخش‌ها، معماران و كارهاي هيأت حاميان مسجد جامع.
 

شجره‌نامه همراه با زندگي‌نامه، تذكرۀ شعرا و شجره‌نامۀ كلّيّۀ خانواده‌هاي مدرسي استان يزد از ميرمحمّدصالح اردكاني تاكنون كه بيش از چندين هزار نفر می‌شود.

 

 

نويسنده، ديباچه‌اي دربارۀ وضعيت هنر و هنرمندان يزدي دارد و در متن، پس از ذكر نام، به شاخۀ هنري و فعّاليّتهاي آنان اشاره می‌کند.

مجموعه مقالات همايش بزرگداشت شهيد آيت‌الله شيخ محمّد صدوقي كه در تير 1388 در شهر يزد برگزار شد.
 

نخستين كتاب دربارۀ بزرگترين رشته كوه يزد كه هر آن كاريزي كه در اين ديار روان است، سر در نهانخانه او دارد. در اين كتاب، نقشه و راهنماي شيركوه آمده است و نويسنده شيوه‌هاي كوهنوردي را نيز بر شمرده است.
 

كتاب، ضمن آموزش شيوه‌ها، شواهد زیبایی از ادبيّات فارسي دست بیان کرده است.
 

نوشتۀ آغاز سده هشتم. كتاب آكنده از آرايه‌هاي ادبي، احاديث و شعر است و با فهرستها و يادداشتها همراه شده است.
 

يك داستان كوتاه.
 

براي تدريس ادبيّات فارسي در دانشگاهها، برگرفته از زيباترين قطعات منظوم و منثور ادب فارسي.
 

مجموعه اشعار اين شاعر يزدي تبار مقيم مشهد دربارۀ جنگ و پايداري است.
نويسندگان به غير از تشريح واژه‌ها، در پايان واژه‌نامه هم آورده‌اند.

اين فرهنگ در سه جلد جداگانه براي دانش‌آموزان پایۀ اوّل تا سوم راهنمايي نوشته شده و همراه با تلفظ واژگان است.
 

مجموعه اشعار نظافت در نوع شعر نو، وي بيشتر در حوزۀ ادبيّات داستاني فعّاليّت دارد و تاكنون داستان‌هاي چندي از او چاپ شده است.
 

دربردارندۀ گفتارهاي تقديمي و گفتارهايي درباره دكتر داوري و جايگاه او در فلسفه كنوني ايران، گفتگو با دكتر داوري و فهرست كامل آثار اوست. در بخش پاياني تعدادي از دست نوشته‌ها و عكس‌هاي وي نيز آمده است.
 

اين كتاب برگرفته از نوبت نخست تفسير كشف‌الاسرار اثر ميبدي است كه با اشراف دكتر علي رواقي چاپ شده است.
 

داستانهاي پندارگرايانه كودكان با موضوع رياضي.
 

خط نگاره‌هايي بر پايۀ نام حضرت علي (ع).
 

اين كتاب، بيشتر با نام «قنوات تفت» از سوي ميراث فرهنگي تهران چاپ شده بود.
 

گذري بر كارهاي انجام شدۀ ادارۀ كلّ فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد، از 1357 تا 1387.
 

گزارشی از زندگي و مرگ واعظ نامي حاج شيخ احمد كافي يزدي (خراساني) بر پايه اسناد و تصاوير.
 

دربرگیرندۀ نام و نشان بنگاه‌هاي خدمات رايانه‌اي يزد.
 

راهنماي آموزشي برنامه‌هاي كامپيوتري در پنج بخش.
 

اين نشريه وزين هنري، باز گويندۀ كارنامۀ انجمن نامبرده و دربردارندۀ گفتار‌هاي هنري از استادان انجمن است.
 

دربارۀ پيشينه، ارزش و جايگاه قبله‌گاه كنوني مسلمانان جهان.
 

دربردارندۀ چند گفتار و گفتگو در زمينۀ خوشنويسي و خوشنويسان يزد.
 

نويسنده با چنگ زدن به آيات قرآن و رهنمودهاي امامان شيعه، به بررسي آثار و اقدامات دستگاه‌هاي مسئول توزيع انرژي استان يزد پرداخته است.
 

نويسنده همراه با بررسي مسير باستاني فارس به خراسان، به بررسي نشانه‌هاي تاريخي گذر امام رضا در يزد پرداخته و از اين رهگذر،24 مكان برجسته از مسير آن امام را شناسانده است. اين پژوهش، در سال 89 در رديف پژوهش‌هاي برتر استان يزد شناخته شده است.
 

اين گزيده كه هر فصل چاپ می‌شود، پيش درآمدي بر آمارنامۀ استان يزد است.
 گنج عشق: سرودۀ حسين دانشجو، يزد: ريحانۀ‌الرسول، وزيري، 184 ص.
گزيدۀ غزليات دانشجو، متخلّص به محزون يزدي است.
 

ترجمه زندگي‌نامه آقا سيّد ابوالحسن اصفهاني است كه نويسنده پيشتر آن را با نام سراج‌المعاني در سال 1375 ش چاپ كرده بود.
 

زندگي‌نامۀ 31 شهيد روستاي ميرك‌آباد مهريز يزد.
 

اثري ماندگار از دكتر اسلامي ندوشن در چند و چون زندگي و افكار حافظ.
 

شناسايي 160 سند ديگر از گنجينۀ اسناد سپهري، دربردارندۀ سند، نامه، صلح‌نامه، نكاح‌نامه، دين‌نامه و نامه‌هاي سياسي اجتماعي، اداري و ملكي و...
 

تجديد چاپي از ديوان فرخي يزدي به كوشش حسين مكي، همراه با سالشمار زندگي فرخي يزدي، پژوهش سپانلو.
 

روايت دلدادگي ليلي از زبان حكيم نظامي، امير خسرو دهلوي و عبدالرحمن جامي.
 

پژوهش فراگير در پيشينۀ برزن‌هاي كهن شهر يزد بر پايه منابع تاريخي و آگاهي‌هاي تازه‌یاب كه به سرپرستي خادم زاده سامان يافته است.
 

کتابی است دربارۀ اهداف و كارهاي سازمان صدا و سيماي مركز در امور برنامه‌سازي و شناخت زمينه‌هاي پژوهشي سازمان.

كتاب كاربردي و دست‌نامه دربارۀ مديريت منابع انساني در 27 فصل.
 

عنوان گوياست.
 

بررسي زندگي و آثار آيت‌الله حاج شيخ عبدالكريم حائري، بنيان گذار حوزه علميه قم و اشاره به دشواري‌هاي زندگي وي در برابري با رخدادهاي مهّم سياسي تاريخ معاصر ايران. اين پژوهش در سال 1389 جزو پژوهشهاي برتر ديني استان يزد شناخته شده است.
 

عنوان گوياست.
 

شرف‌الدين علي از بزرگان نويسندگان، مورخان و شاعران يزدي است كه تاكنون تنها چند اثر او مانند ظفرنامه و ديوان وي چاپ شده است و هنوز ده‌ها اثر وي بويژه در زمينهۀ علم لغز، چيستان، معميّات چاپ نشده است، تا اينكه به كوشش استاد افشار، منشآت او در دسترس ادب دوستان قرار گرفته است.
 

دربردارندۀ رباعيّات خانم زارع كه به سرودن زيباترين نوع شعر پارسي دست زده است.
 من، غزل اشك؛ سرودۀ صغري سلمان‌نژاد، تهران: هدف صالحين، پويندگان دانش، چاپ سوم، رقعي، 87ص.
نخستين دفتر از سروده‌هاي شاعر جوان سلماني نژاد متخلّص به ساغر است. در اين دفتر، غزل و رباعي فراهم آمده است.
 

داستاني براي كودكان.
 

زندگي و كارنامۀ حاج محمّدتقي برخوردار، باني مسجد برخوردار يزد و مدير كارخانه‌هاي پارس توشيبا و از كارآفرينان برتر ايران معاصر.
 

يادبودهاي 66 ماه در بند بودن در اردوگاه رمادي عراق.
 

اين كتاب فراگير در ده جلد سامان يافته و بر پايۀ آخرين سرشماري همگاني كشوري است كه جلدهاي 1 تا 9 ويژۀ نتايج شهرستان‌هاي استان يزد و جلد دهم ويژۀ استان يزد است.
 

نام اصلی کتاب، «النجوم المسرّد فی الصرح الممرّد» است که در زمینۀ زندگی و آثار روحانیان یزد به ترتیب الفبای نام کوچک آنان است که با پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای کوشنده همراه گشته است.
 

 
 نُدبه‌خوانان مسجد بالاسر، فریادگر نهی از منکر: علی اکبر خدایی، یزد: مفاخر، رقعی، 96ص.
داستانی از زندگی‌نامۀ آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی بافقی.
 

این منظومه، سرودۀ ذبیحی یزد، شاعر نامی یزد در عصر صفوی و موضوع آن زندگی نامۀ نرگس خاتون، مادر امام مهدی (ع) است.
 

این کتاب در زمینۀ ادبیات عرب و جزو کهن‌ترین نسخه‌های خطّی کتابخانۀ وزیری یزد قراردارد و به سال 590 ق تحریر شده است و نویسندۀ آن در گذشتۀ سال 561 ق است.
 

مجموعۀ اشعار طنز، همراه با اشعاری به گویش بمی.
 

برگزیدۀ متون ادب فارسی جهت تدریس فارسی عمومی دانشگاهها.
 

گذری بر نگرش‌های اجتماعی و بازتاب اوضاع زمانه در اشعار وحشی بافقی.
 

عنوان گویاست.
 

برگزیده‌ای از نوشته‌های ادبی، سروده‌ها و ترجمه‌های دکتر اسلامی ندوشن.
 

واژگان ادبی به دو زبان انگلیسی و فارسی برای دانشجویان کارشناسی تا دکتری ادبیّات فارسی.
 

نخستین دفتر از سروده‌های شاعر در زمینۀ سنتّی.
 

دربردارندۀ یادداشت‌ها، یادبوده‌ها و زندگی نامۀ حجت الاسلام حاج سیّد احمد دعایی یزدی.
 

جنگی از اشعار سخنوران عهد جاهلی و دوران اسلامی بویژه شعرای گمنام عرب، نمونۀ بزرگتر آن به نام «حماسۀ‌الکبری» اثر ابوتمّام (درگذشته 232ق) بوده و این کتاب در حقیقت حماسۀ‌الصغری است. پیدا شدن این نسخۀ کهن در یزد که به کوشش دو تن از نسخه شناسان یزدی چاپ شده از ویژگی‌های این کوشش است، دیگر آنکه کتاب با مقدمۀ آقایان امیدسالار، مهدوی دامغانی و آذرشب زینت یافته است.
 

برگرفته از سلسله خاطرات آیت الله سید جواد مدرسی یزدی، صاحب کتاب نجوم المسرّد به ذکر علمای یزد.
 

برگزیدۀ اشعار نخستین کنگرۀ شعر عاشورایی استان یزد در آذر 1388.
یاد آن روزها بخیر: عبّاس هاشمی، یزد: آبگینۀ کویر، رقعی، 48 ص.
یادبوده‌هایی از دوران دفاع مقدّس و جبهه‌های جنگ.
 

شناسایی 22 تمبر که به گونۀ مستقیم و غیر مستقیم دربارۀ یزد است.
 

کتابچه‌ای دربارۀ یزد برگرفته از منابع موجود.
 

چشم‌انداز و آینده‌نگری توسعۀ صنعت دوچرخه و دوچرخه‌سواری در استان یزد، با مقدّمۀ حسین مسرّت.
 

نویسنده با نگاهی جامعه‌شناسانه به دگرگونی‌های کالبدی شهر یزد، از سنّت تا مدرنیته می‌پردازد. کتاب با مقدّمۀ دکتر محمّدعلی اسلامی ندوشن همراه گشته است.