زمان : 20 Bahman 1391 - 20:49
شناسه : 65019
بازدید : 9642
 "مجلس مخالف ساخت پروژه "لاله" است"  "مجلس مخالف ساخت پروژه "لاله" است"
محمد باقری‌بنابی با اشاره به آغاز ساخت پروژه سينمايي "لاله" گفت: با توجه به اینکه آغاز اين فعالیت‌ها طی روزهای اخیر صورت گرفته، کمیسیون فرهنگی در هفته آتی با دعوت از مسئولان سینمایی این موضوع را بررسی و نهایتا از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مجلس مخالف ساخت پروژه سينمايي "لاله" است، گفت: بهتر است عوامل و کارگردانان تولید فیلم‌ کسانی باشند که دغدغه انقلاب و نظام را داشته باشند نه اینکه با ساخت این دست فیلم‌ها، افکار خود را به مردم دیکته کنند.

محمد باقری‌بنابی با اشاره به آغاز ساخت پروژه سينمايي "لاله" گفت: با توجه به اینکه آغاز اين فعالیت‌ها طی روزهای اخیر صورت گرفته، کمیسیون فرهنگی در هفته آتی با دعوت از مسئولان سینمایی این موضوع را بررسی و نهایتا از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ساخت چنین پروژه‌هایی هیچ ضرورت و اولویتی در کشور ندارد، افزود: بهتر است سازمان سینمایی خود اینگونه مسائل را حل کند تا بیش از این وقت کشور صرف مسائلی که هیچگونه ضرورتی ندارد، نشود.

عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه مجلس مخالف ساخت این پروژه است، گفت: بهتر است عوامل و کارگردانان تولید فیلم‌ کسانی باشند که دغدغه انقلاب و نظام را داشته باشند نه اینکه با ساخت این دست فیلم‌ها، افکار خود را به مردم دیکته کنند.منبع: باشگاه خبرنگاران

کارگردان لاله از ایران رفت

اسدالله نیک‌نژاد کارگردان پروژه جنجالی«لاله» از ایران رفت.

به گزارش خبرنگار همشهری، نیک‌نژاد چند روزی است که از ایران رفته و درباره دلایل سفرش صحبت‌های ضدونقیضی به گوش می‌رسد. از سویی گفته می‌شود نیک‌نژاد باتوجه به میزان مخالفت‌هایی که با تولید فیلم لاله صورت گرفته، تصمیم گرفته به آمریکا بازگردد و از ساخت فیلم در ایران منصرف شده است.

این در حالی است که برخی از عوامل تولید فیلم می‌گویند نیک‌نژاد اعلام کرده برای جذب سرمایه‌گذار از ایران می‌رود. پروژه میلیاردی لاله جزو آثارپرهزینه سینمای ایران است که ظاهرا سازمان سینمایی تنها بخشی از آن را تامین خواهد کرد و قرار است سرمایه‌گذار خارجی نیز در تولید این پروژه مشارکت داشته باشد.

اسدالله نیک‌نژاد که در هالیوود « اسی نیک‌نژاد» نامیده می‌شود در دهه60 و پس از کارگردانی سریال «پاییز صحرا» که پخش آن نیز در آن سال‌ها مخالفت‌هایی را برانگیخت ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد. نیک‌نژاد به مرور توانست در استودیوهای هالیوود جایی برای خود دست‌وپا کند و به عنوان تهیه‌کننده اجرایی، مدیرتولید و مجری طرح به مشارکت در تولید آثاری بپردازد که درصد قابل‌توجهی از آنها را فیلم‌هایی مغایر با اصول اخلاقی تشکیل می‌دهند. تا چندسال پیش خبری از نیک نژاد نبود تا اینکه در دولت دهم همکاری‌هایی میان این کارگردان شاغل هالیوود و برخی از اعضای دولت صورت گرفت. نام اسدالله نیک‌نژاد در فهرست داوران بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به چشم می‌خورد ولی وقتی برخی رسانه‌ها به ذکر سوابق این فیلمساز در هالیوود پرداختند، موج مخالفت‌هایی با حضور او در ترکیب هیات داوران جشنواره به راه انداخت که در نهایت به انصراف نیک نژاد منجر شد.

پس از این ماجرا دیگر خبری از کارگردان پاییز صحرا نبود تا اینکه امسال اعلام شد قرار است پروژه فاخر لاله توسط این فیلمساز در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جلوی دوربین برود. طبیعی بود که با اعلام این خبر دوباره سوابق هالیوودی نیک‌نژاد، مرور و با حضور او مخالفت شود و باتوجه به داستان داوری ناکام نیک‌نژاد در جشنواره بیست‌ونهم فجر، شمقدری و همراهانش قطعا پیش‌بینی این ماجرا را می‌کردند.

اما این‌بار سطح مخالفت‌ها از رسانه‌ها و اهالی سینما بالاتر رفت و پای مجلس شورای اسلامی هم به ماجرا باز شد. شمقدری به دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس رفت و کوشید خیال پارلمان‌نشینان را راحت کند. پیش از آن نیز رئیس سازمان سینمایی کشور به دفاع تمام قد از اسی نیک‌نژاد پرداخت و حتی کوشید سابقه حضور او در فیلم‌های غیراخلاقی هالیوود را نیز به نوعی توجیه کند. سیدمحمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به دفاع از پروژه لاله پرداخت و اعلام کرد که اجازه بدهید فیلم ساخته شود، بعد درباره‌اش قضاوت کنید.

در واقع مدیران ارشاد با وجود مخالفت‌هایی که هر روز هم بردامنه‌اش افزوده می‌شد به دفاع از این پروژه جنجالی پرداختند. در تاریخ سینمای ایران سابقه نداشته برای فیلمی که هنوز ساخته نشده این میزان جنجال و سروصدا به راه بیفتد و از این نظر اسی نیک‌نژاد صاحب رکوردی شده که شاید دیگر هیچ کارگردانی نتواند به آن دست یابد.

حالا او در حالی ایران را ترک کرده که هنوز تکلیف این پروژه روشن نیست. آیا فیلم لاله سرانجام ساخته خواهد شد؟ نکته اینجاست که اگر هم این اتفاق رخ دهد، احتمالا مرحله آماده‌سازی فیلم برای اکران به زمانی خواهد رسید که عمر دولت دهم به پایان رسیده است.  فعلا که نیک‌نژاد از ایران رفته و پشت سرش علامت سؤال‌های زیادی را به جا گذاشته است.

مطهری: مشایی حامی ساخت فیلم لاله است

 
مطهری با بیان اینکه تصمیم به ساخت فیلم لاله ناشی از قول‌ آقای احمدی نژاد به آقای نیک نژاد در سفر نیویورک است تصریح کرد: آقای مشایی نیز حامی ساخت این فیلم است و آقای حسینی وزیر ارشاد شخصا با ساخت این فیلم موافق نیست اما قدرت جلوگیری از آن را ندارد.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وزیر ارشاد شخصا با ساخت فیلم لاله موافق نیست اما قدرت جلوگیری از آن را ندارد.

به گزارش فارس، علی مطهری نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد آخرین بررسی‌های کمیسیون درباره فیلمنامه «لاله» اظهار داشت: بنده به نیابت از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس فیلمنامه را مطالعه کردم که در آن گرایش فمینیستی و تفکر تقابل زن و مرد وجود دارد.

وی افزود: فیلم لاله جامعه کنونی ایران را مردانه معرفی می کند، یعنی جامعه‌ای که زنان حق فعالیت اجتماعی مطلوب ندارند و لاله، نقش اول فیلم، به عنوان یک استثناء با این فضا مبارزه می‌کند و در نهایت موفق می‌شود در مسابقات اتومبیل رانی قهرمان شود و فضای حاکم را بشکند.

مطهری فیلمنامه لاله را غیر منطبق با جامعه ایران دانست و گفت: این فیلمنامه جایگاه زن در جامعه ایران را به خوبی به تصویر نکشیده  است، بنابراین از نظر سوژه، اولویتی برای اینکه به عنوان یک فیلم فاخر بودجه کلان برای ساخت آن در نظر بگیرند، وجود ندارد؛ حداکثر این است که بخش خصوصی این فیلم را بسازد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: با ایراداتی که ما به این فیلمنامه گرفتیم مسئولان وزارت ارشاد به ما قول دادند  اصلاحاتی را در فیلمنامه اعمال کنند و ما منتظر نتیجه کار آنها هستیم.

مطهری با بیان اینکه تصمیم به ساخت فیلم لاله ناشی از قول‌ آقای احمدی نژاد به آقای نیک نژاد در سفر نیویورک است تصریح کرد: آقای مشایی نیز حامی ساخت این فیلم است و آقای حسینی وزیر ارشاد شخصا با ساخت این فیلم موافق نیست اما قدرت جلوگیری از آن را ندارد.

حسینی:ما در دل مردم قرار داریم

موضوع خوانندگان لس آنجلسی

اعتقادات تند به "گشت ارشاد" را قبول نداریم

مهر نوشت:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما منکر ضعف ها و اشتباهات خود نیستیم، گفت: متاسفانه برخی نیروهای ارزشی فقط مأمور بیان ضعف های دولت شده اند و اصلا نقاط قوت را نمی بینند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست تخصصی بصیرت سیاسی طلاب نخبه سراسر کشور که در تالار ابن سینای دانشگاه صنعت و آب برق(شهید عباس پور) برگزار شد، با بیان اینکه مبنای کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس آموزه های دینی ترسیم شده است، افزود: ما همواره بر آموزه ها و ارزش‌های دینی تاکید داشته و داریم و درصددیم در تولیدات فرهنگی آموزه های دینی را لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: همینطور در این وزارتخانه معاونت قرآن و عترت را راه اندازی کرده ایم و اگر این عملکرد در این وزارتخانه را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که در گذشته توجه به آموزه های دینی در وزارت ارشاد به این اندازه دنبال و پیگیری نمی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تا پایان برنامه پنجم باید یک چهارم مساجد، کانون‌های فرهنگی تشکیل دهند اما خوشبختانه در حال حاضر در 14 هزار مسجد این کانون های فرهنگی تشکیل شده است و انشاءالله این کانون ها توسعه پیدا خواهد کرد.

این عضو کابینه همچنین اظهار داشت: در زمینه انتشار کتب نیز توانسته ایم به توسعه خوبی دست یابیم به طوریکه در این حوزه رتبه اول را در منطقه بدست آورده ایم و این نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود را برای حمایت از انتشار کتب به نحو مطلوب انجام می دهد.

حسینی همچنین تصریح کرد: در زمینه انتشار کتب ما مسائل سیاسی و خطوط قرمز را رعایت می کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب افزود: این نمایشگاه هر ساله در تهران برگزار می شود، ضمن آنکه نمایشگاه بین المللی کتاب در منطقه نظیر ندارد. همچنین در سطح دنیا برگزاری چنین نمایشگاهی در چنین سطحی کمتر دیده می شود.

وی ادامه داد: ما منکر تخلف ها و اشتباهات در دستگاه فرهنگی نیستیم. تخلفاتی صورت می گیرد و بدون شک ما با این تخلف ها برخورد می کنیم، اما باید توجه داشته باشیم که نباید همه مسائل را سیاسی دید و با یک تخلف به فکر استیضاح وزیر افتاد. البته مقام مسئول در هر وزارتخانه باید پاسخگوی وظایف خود باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برخی از منتقدین دولت بر این باورند که ما به دنبال فرهنگ لیبرالی هستیم در حالیکه این مواضع از سوی افرادی بیان می شود که خود آنها لیبرال هستند.

حسینی اضافه کرد: ما هر گاه به رسانه ای که تخلفی را مرتکب می شود، تذکر می دهیم صدای این افراد بلند می شود و واکنش نشان می دهند که چرا وزارت ارشاد با رسانه ها و مطبوعات برخورد می کند در حالیکه آن رسانه در جهت ترویج فرهنگ غرب گام برمی‌دارد.

این عضو کابینه افزود: همچنین برخی از نیروهای ارزشی فقط مامور بیان ضعف ها شده اند و اصلا نقاط قوت را نمی بینند در صورتیکه صدها کار موثر انجام می شود ولی آنها فقط ضعف ها را برجسته می کنند که در این راستا می توان به دامن زدن به موضوع خوانندگان لس آنجلسی اشاره کرد. یک عده آمدند و گفتند که خوانندگان لس آنجلسی به راحتی در داخل کشور فعالیت می کنند، ما به آنها گفتیم این خوانندگان کجا هستند، به ما معرفی کنید تا با این خوانندگان برخورد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولتمردان در دل مردم جا دارند، خطاب به روحانیون گفت: ما در دولت به دنبال آب گرم و سونای اختصاصی نیستیم بلکه در دل مردم قرار داریم و به دنبال خدمت به مردم هستیم، ضمن آنکه از منتقدین نیز می خواهیم منصفانه مطالب و دیدگاه های خود را بیان کنند.

وی با اشاره به اینکه در مسائل فرهنگی به دولت جفا شده است، ادامه داد: به گونه ای برخی از مطالب بیان می شود که انگار هیچ اقدام فرهنگی انجام نشده است و دولت اصلا به فرهنگ توجهی نمی کنند و اگر بگوییم به دولت در مسائل فرهنگی جفا شده است، گزاف نگفته‌ایم.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: در مسائل فرهنگی همه ما مسئولیم شما روحانیون نیز مسئول هستید چرا که در حوزه فرهنگی اول باید اعتقادات مردم محکم باشد اگر اعتقادات مردم محکم نباشد، دستگاه های فرهنگی به تنهایی نمی توانند انجام وظیفه کنند.

حسینی همچنین خواستار آن شد تا منتقدین و فعالان سیاسی و فرهنگی فرافکنی نکنند و مطالب و دیدگاه های خود درباره اقدامات فرهنگی را منصفانه مطرح کنند.

بنابراین گزارش، سیدمحمد حسینی در ادامه این نشست به سوالات روحانیون پاسخ داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود واکنش های بدنه مذهبی جامعه فیلم های "گشت ارشاد" و "زندگی خصوصی" در سینماهای سراسر کشور اکران شد، افزود: نباید این گونه اظهارنظر کرد ما فیلم های بسیار خوبی داشتیم که تاثیرات خود را بر جامعه بجا گذاشت. البته نقدهایی نیز به برخی از فیلم ها وارد است.

وی خاطر نشان کرد: پس از فتنه 88 فیلمی سیاسی ساخته شد، اما این فیلم ضعیف بود و نتوانست تاثیر خود را داشته باشد، اما پس از آنکه فیلم "قلاده های طلا" اکران شد، دیدیدم که این فیلم توانست مخاطب خود را بخوبی پیدا کند، به طوریکه برخی از افرادی که در فتنه سهیم بودند پای این فیلم نشستند و آن را تماشا کردند.

این عضو کابینه همچنین با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم هایی که از محتوا و داستان خوبی برخوردار باشد، حمایت می کند، گفت: ما حمایت های خود را به صورت جدی ادامه می دهیم و امیدواریم هرسال تعداد فیلم های پرمحتوا افزایش یابد.

این مقام مسئول تصریح کرد: زمانیکه فیلم "قلاده های طلا" اکران شد، خیلی از افراد در داخل واکنش نشان دادند و خواستار آن شدند تا این فیلم متوقف شود، اما این فیلم با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد و تایید مقامات بالا را نیز درپی داشت.

حسینی در خصوص اکران فیلم های "گشت ارشاد" و "زندگی خصوصی" نیز افزود: ما نمی‌گوییم این فیلم کاملا مناسب بود، اما انتقادات تندی که به این فیلم ها مطرح می شود را قبول نداریم؛ چرا که فیلم های مذکور در زمانی اکران شد که فیلم های خوب دیگری نیز روی پرده سینما بود.

به گفته وی یکی از انتقاداتی که می توان به اکران "گشت ارشاد" گرفت، آن است که این فیلم در ایام نوروز از سینماهای کشور پخش شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: پس از اینکه با واکنش های متعدد روبرو شدیم، اکران فیلم های "گشت ارشاد" و "زندگی خصوصی" متوقف شد و شبکه های خانوادگی نیز از پخش این دو فیلم خودداری کردند.

این عضو کابینه درباره حمایت این وزارتخانه از ساخت فیلم سینمایی "لاله" افزود: این فیلم کاملا در حمایت از زنان ایران ساخته شده است و من فیلمنامه این فیلم را به طور کاملا خوانده ام. فیلم "لاله" درصدد است چهره منطقی از زن ایرانی نشان دهد.

وی ادامه داد: در کنار فیلم "لاله"، فیلم "بیست و دو روزه لبنان"، فیلم "شیخ احمد قمی" و فیلم‌های سینمایی دیگر در حال تولید هستند و نمی توان بخاطر انتقاد از یک فیلم، فیلم های دیگر را نادیده گرفت.

حسینی گفت: اجازه دهید فیلم "لاله" ساخته شود آن را ببینید و بعد درباره فیلم مذکور اظهارنظر کنید.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد اظهار داشت: عده ای فقط به دنبال سوژه هستند تا با این سوژه ها جنجال آفرینی کنند، در حالیکه دست اندرکاران وزارت ارشاد احساس مسئولیت می‌کنند و نمی توانند به این راحتی از وظایف خود عبور کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا دولت مخالف برخورد نیروی انتظامی با ناهنجاری های اجتماعی است، بیان کرد: دولت هیچگاه جلوی نیروی انتظامی برای برخورد با منکرات و ناهنجاری های اجتماعی را نگرفته است البته رئیس جمهور در مصاحبه ای تلویزیونی مواضعی را بیان کردند و آن مواضع برگرفته از فعالیت های فرهنگی بیشتر دولت است من هم این دیدگاه را قبول دارم دولت باید در حوزه فرهنگی بیشتر فعالیت کند.

وی بار دیگر خاطر نشان کرد: قوه مجریه هیچگاه مانع فعالیت های نیروی انتظامی در برخورد با منکرات نشده است.

این عضو کابینه با بیان اینکه آنچه برای دولت مهم است، عفاف و حجاب در جامعه می باشد، تاکید کرد: ما در نمایشگاه قرآن چادر می فروختیم و این اهمیت ما نسبت به پوشش چادر را نشان می دهد، من نمی دانم چرا یک عده مدام از عملکرد ما ایراد می گیرند.

این مقام مسئول در وزارتخانه افزود: دشمن بیکار ننشسته است و ما نیز در مقابل باید به نحو مطلوب کار کنیم و تا آنهایی که می توانیم وظایف خود را به نحو مطلوب و شایسته انجام می‌دهیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا معاونین مطبوعاتی و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شما تحمیل شده اند، خاطر نشان کرد: تا نظر وزیر ارشاد نباشد هیچکس نمی تواند در این وزارتخانه به عنوان مسئول شناخته شود البته باید کسی در این وزارتخانه انجام وظیفه کند تا نسبت به آن حساسیتی ایجاد نشود.

وی گفت: افرادی همچون معاونین را با رئیس جمهور هماهنگ می کنیم تا بتوانیم حمایت های ایشان را نیز داشته باشیم اما این به منزله تحمیل نیست خوشبختانه فردی بر معاونت سینمایی وزارت ارشاد قرار گرفته است که اشراف کامل به این حوزه دارد و جزو هنرمندان مسلمان شناخته می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص معاون مطبوعاتی خود نیز افزود: محمدزاده فردی است که اشراف کامل بر حوزه رسانه دارد، در گذشته در جام جم و صدا و سیما فعالیت می کرد و در حال حاضر نیز در معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه خدمت می کند.

این عضو کابینه در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: در همین دوره ای که مسئولیت وزارت ارشاد را برعهده گرفته ام، سعی کردم از روحانیون به نحو مطلوب استفاده کنیم. معاون پارلمانی، قرآنی و همچنین اکثر مدیران کل این وزارتخانه از روحانیون هستند و این نشان‌دهنده این است که ما به این قشر از جامعه اهمیت ویژه ای می دهیم.

"ارشاد برای ساخت «لاله» از سوی مقامات ارشد دولت تحت فشار است"

 
اظهارات علی مطهری در خصوص فيلمنامه پر حاشيه
 
 به گزارش پارسينه ؛ علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، ساخت فیلم "لاله" در اولویت قرار ندارد و به اعتقاد من خود وزارت ارشاد هم برای ساخت این فیلم از سوی مقام‌های ارشد دولت تحت فشار هستند.

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که خلاصه فیلمنامه پروژه سینمایی "لاله" به تازگی به دست اعضای این کمیسیون رسیده‌است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آقای شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور و آقای نیک‌نژاد کارگردان فیلم لاله در جمع اعضای کارگروه رسانه و هنر کمیسیون فرهنگی حاضر شدند و توضیحاتی را ارائه کردند.

وی افزود: درحال حاضر کارگروه خلاصه فیلمنامه را بررسی می‌کند و قرار است از صاحب‌نظران امور سینمایی نیز دعوت کنیم تا نظر آنها را هم بشنویم و نظر نهایی کار گروه رسانه و هنر را به کمیسیون ارائه کنیم، آن وقت کمیسیون تصمیم نهایی را اعلام کند.

ساخت "لاله" با هزینه سنگین در اولویت فرهنگی نیست

وی در پاسخ به این سئوال که آیا فیلمنامه را خوانده‌اید و نظرتان درباره آن چیست، گفت: فیلمنامه تازه به دست من رسیده و هنوز فرصت نکرده‌ام آن را بخوانم، اما آنچه مسلم است و از آگاهی اجمالی از فیلمنامه به دست می‌آید این است که ساخت چنین فیلمی با این هزینه سنگین در اولویت‌های فرهنگی قرار ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تحت فشار بودن وزارت ارشاد برای ساخت این فیلم گفت: آن گونه که شنیده می‌شود ساخت این فیلم ناشی از قولی است که مقامات ارشد دولت در همایش ایرانیان خارج از کشور به آقای نیک‌نژاد داده‌اند و شاید وزارت ارشاد مجبور به تولید این پروژه سینمایی شده‌است. به نظرمن ساخت این فیلم امری دستوری است.

مطهری در پاسخ به این سئوال که اگر پس از صدور رای منفی کمیسیون فرهنگی، دولت همچنان اصرار بر ساخت این فیلم داشته باشد در این صورت این کمیسیون چه خواهد کرد گفت: کمیسیون و بلکه هر نماینده‌ای می‌تواند از ابزار سئوال و حتی استیضاح در این موارد استفاده کند.

فیلم "لاله" به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است


وی اضافه کرد: اگر محتوای این فیلم ارزشمند باشد و واقعا نشان دهنده شخصیت و جایگاه زن در جامعه ایران باشد و مصداق فیلم فاخر مانند فیلم حضرت مریم و ملک سلیمان به شمار رود، شاید ارزش داشته باشد که دولت هزینه ساخت این فیلم را به عهده بگیرد اما هنوز این امر روشن نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی، ساخت این فیلم را ضروری ندانست و گفت: در شرایط اقتصادی فعلی لزومی ندارد این هزینه را دولت متحمل شود، بلکه اگر اصرار به ساخت این فیلم دارند می‌توانند در بخش خصوصی این کار را انجام دهد. به علاوه، تجربه نشان داده است که هفت یا نه میلیارد تومانی که در ابتدای پروژه مطرح می‌شود معمولا به بیست میلیارد می‌رسد خصوصا که بناست از هنرپیشه‌های مطرح هالیوود در آن استفاده شود.

وی در پایان افزود: تصمیم‌گیری درباره پروژه سینمایی "لاله" وظیفه ذاتی کمیسیون فرهنگی نیست چرا که این کمیسیون وظیفه ندارد که به تک‌تک مصادیق ورود پیدا کند اما چون ساخت این پروژه سینمایی به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده‌است ناچار باید ورود پیدا می‌کردیم.

ساخت فيلم لاله منوط به اصلاح فيلمنامه شد

 
سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: اشكالاتي در زمينه فيلمنامه اين فيلم وجود دارد كه طبق جلسه امروز كميسيون ساخت اين فيلم منوط به اصلاح فيلمنامه شده است.
 

ايسنا:سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: ساخت فيلم لاله منوط به اصلاح فيلمنامه آن است.

 

 

سيدعلي طاهري نماينده مردم گرگان و سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس در مورد جلسه امروز اين كميسيون گفت: طبق قرار قبلي شمقدري در كارگروه رسانه، هنر و گردشگري اين كميسيون حاضر شد تا در مورد ساخت فيلم لاله بحث و بررسي انجام شود.

 

 

سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: اشكالاتي در زمينه فيلمنامه اين فيلم وجود دارد كه طبق جلسه امروز كميسيون ساخت اين فيلم منوط به اصلاح فيلمنامه شده است.

 

 

وي در مورد دستور ديگر امروز كميسيون فرهنگي اظهار كرد:‌ ضرغامي امروز براي ارائه گزارش عملكرد صداوسيما در كميسيون فرهنگي حاضر شد اما بخش اعظم گزارش وي در مورد سيما بود، ضمن اينكه سوالات نمايندگان در مورد سيما باقي ماند و قرار شد ضرغامي براي يك فرصت ديگر در جلسه كميسيون فرهنگي حاضر شود و به مسائلي كه نمايندگان كميسيون مطرح مي‌كنند، پاسخ دهد.

واکنش "کیهان" به نامه شمقدری

سعيد مستغاثي در روزنامه کیهان نوشت:

اگرچه خطاب نامه اخير رياست محترم سازمان سينمايي به جناب آقاي شريعتمداري است اما از باب اينكه به هر حال بخشي از مخاطبان اين نامه مي تواند جامعه سينمايي و نويسندگان و منتقدان آن باشد و از آنجا كه مطلب اينجانب در روزنامه كيهان مورد ارجاع سرمقاله استاد عزيز جناب آقاي شريعتمداري قرار گرفته (كه نامه آقاي شمقدري را در پي داشته است)، بي مناسبت نديدم كه به برخي از بخش هاي ظاهرا سينمايي نامه جناب آقاي شمقدري اشاره نموده و سوالاتي را مطرح نمايم.

1- ضمن اينكه هميشه اين سخن امام راحل مدنظرم هست كه «ميزان، حال افراد است» و به نظرم مخدوش بودن كارنامه گذشته يك فرد نمي تواند مانع از پذيرش شرايط جديدش باشد، منوط به اينكه آن را به اثبات رسانده باشد (چنانكه برخي از نزديكترين ياران انقلاب در سالهاي بعد به صفوف دشمنان آن پيوستند و بعضي از معاندانش، پس از بازگشت به دامان انقلاب حتي در جبهه هاي دفاع مقدس به شهادت رسيدند) اما براي رفع برخي شبهات سينمايي درباره سابقه جناب آقاي اسي نيك نژاد بايستي گفت كه براساس عناوين ثبت شده در تيتراژ فيلم هاي توليدي ايشان ( كه عين آن در وب سايت هاي سينمايي از جمله وب سايت lmdb نيز آمده است) ايشان بيشتر با دو عنوان Executive Producer يا Co-Producer و يا Producer ذكر شده اند كه هيچيك از اين عناوين (آنچنان كه آقاي شمقدري معنا فرموده اند) به معني «قطعه سازي كه قطعه اي از يك اتوموبيل را ساخته و تحويل كارخانه اصلي داده است» يا «به بعضي از اين سريال ها و فيلم هاي سينمايي خدماتي آن هم در مرحله پس از فيلمبرداري ارائه داده است» نيست.

اگر ايشان آشنايي مختصري با سيستم فيلمسازي در هاليوود داشتند (و صرفا به توجيهات برخي گوش نمي دادند) و يا لااقل به يك فرهنگ معتبر فيلم مراجعه مي كردند (كه آن را مي توان در اغلب كتابفروشي هاي هنري و سينمايي يافت و اصلا قاعدتا يك جلد آن بايد در سازمان عريض و طويل سينمايي موجود باشد) متوجه مي شدند كه اساسا وظايف عناويني كه در تيتراژ فيلم ها، ذيل اسم آقاي اسي نيك نژاد آمده است بسيار مهم تر از آن است كه تصور كرده اند و در واقع در سطح همان عوامل اصلي يك فيلم محسوب مي شود. چنانچه Producer به معني همان تهيه كننده اصلي است، Co-Producer به معناي تهيه كننده شريك است كه در واقع در سطح تهيه كننده اصلي بوده و همان مسئوليت هاي تهيه كننده را داراست. مضافا اينكه Executive Producer يا Co-Executive Producer (كه عنوان اغلب مسئوليت هاي آقاي اسي نيك نژاد در پروژه هاي توليدي شان بوده) امروزه اهميت بيشتري در سيستم هاليوود پيدا كرده است.

چنانچه با نگاهي به اغلب فيلم هايي كه مثلا كمپاني دريم وركس (متعلق به جفري كاتزنبرگ و استيون اسپيلبرگ و ديويد گفن) توليد كرده، مشاهده مي كنيم كه نام استيون اسپيلبرگ نه به عنوان تهيه كننده (Producer) كه با عنوان Executive Producer بر روي تيتراژ فيلم نقش مي بندد كه در لغت به معناي تهيه كننده اجرايي است ولي در واقع ناظر كمپاني مربوطه بر توليد فيلم به شمار مي آيد تا تهيه كننده فيلم مذكور، سياست ها، نظرات، سليقه ها و برنامه هاي كمپاني ياد شده را به اجرا درآورد. در واقع Executive Producer نوعي مميزي از سوي كمپاني توليدكننده به شمار مي آيد.

2-اگرچه سخن جناب رئيس سازمان سينمايي در مورد اقتضائات و الزامات فعاليت در هاليوود صحيح است ولي اين مانع نيست كه بسياري از فيلمسازان مسلمان يا متعلق به ديگر كشورها حتي هويت خود را فراموش نموده و تغيير دهند. مثلا مرحوم مصطفي عقاد اگرچه ناچار بود به قوانين هاليوود گردن نهد و خط قرمزهاي آن را رعايت كند. مثلا در فيلم «پيام» (كه با عنوان «محمد (ص) رسول الله» در ايران نمايش داده شد) نتوانست به خيانت هاي يهود در مقابل حضرت رسول اكرم(ص) و توطئه هاي اقوام يهود مدينه و حتي جنگ هايي مانند احزاب بپردازد يا ناچار شد براي كار در هاليوود به توليد فيلم هاي معروف به «هالووين» بپردازد كه حتي در برخي رسانه ها، به پدر هالووين نيز شهرت يافت (نكته جالب اينكه وي در تيتراژ مجموعه فيلم هاي هالووين مانند آقاي اسي نيك نژاد اغلب همين عنوان Executive Producer را داشت.) اما او سراغ توليد فيلم هاي مستهجن و پورنو يا سكسي نرفت و يا به قول جناب رئيس سازمان سينمايي براي آن فيلم ها «قطعه» تهيه نكرد و لااقل نام خويش را از مصطفي مثلا به «مصي» تغيير نداد.

همين اتفاق در مورد بسياري ديگر نيز افتاد؛ مثلا رضا بديعي (كه سال گذشته فوت كرد) سالها پيش از پيروزي انقلاب به آمريكا و هاليوود رفت اگرچه او هم ناگزير از قبول سلطه بلامنازع استوديوهاي هاليوود بود اما اغلب فيلم ها و سريال هايي كه ساخت از جمله خوش ساخت ترين سريال هاي هاليوودي بودند كه برخي آنها را هنوز به خاطر داريم. مانند «ماموريت: غيرممكن» (كه با نام «بالاتر از خطر» در ايران به نمايش درآمد) يا «كلمبو» و...

3- باز هم اشكالي ندارد، فيلمسازي مي تواند در هاليوود ناگزير «قطعات» فيلم هاي سكسي و پورنو را تامين كرده و ناچارا نامش را هم تغيير داده باشد اما اينك تصميم دارد با انتقاد از آن سيستم استبدادي در هاليوود، براي كشورش فيلم بسازد و از فرهنگ سرزمينش دفاع نمايد. متاسفانه اين فرضيه نيز درباره آقاي اسي نيك نژاد، به واقعيت نزديك نيست. چرا كه ايشان وقتي سال گذشته در برنامه «راز» حضور يافتند كه مثلا راز هاليوود و مراسم اسكار را باز كنند، چنان شيفته وار از اسكار و هاليوود سخن راندند كه خود هاليوودي ها نيز از آن ابا دارند. ايشان حتي با افتخار، خود را عضو آكادمي اسكار معرفي كرد. (كه البته بعيد مي دانم چنين موضوعي واقعيت داشته باشد، زيرا اعضاي آكادمي معمولا يا از برندگان و كانديداهاي مراسم اسكار هستند كه ايشان هرگز در چنين ليست هايي نتوانسته حضور يابد و يا از مسئولين استوديوها و كمپاني هاي درجه اول هستند كه فعاليت ايشان در حد استوديوهاي درجه چندم و مشاركت با امثال زلمان كينگ بوده كه در خود آكادمي هم آبروي چنداني نداشته و از اعتباري برخوردار نيست).

4- اما خود پروژه پيشنهادي ايشان نيز، قابل توجه است. اگر واقعاً ايشان مي خواست در مقابل هاليوود به تبليغ براي سرزمين و كشور و مردمش بپردازد، چه نيازي به برجسته كردن اقدام يك دختر رالي باز بود، در حالي كه تاريخ ايران چه در گذشته و چه امروز مملو از زنان قهرماني است كه به خاطر حفظ هويت و دين، عزت و سربلندي زن مسلمان ايراني را به رخ جهانيان كشيده و شگفتي آنان را برانگيختند.

جناب شمقدري صحيح مي فرمايند كه «... كافي است نشان دهيد زن ايراني جايگاه مهمتري از زن آمريكايي يا غرب در جامعه ايراني دارد و منزلت او در نزد مردم بالاتر از منزلت زن غربي در جامعه غربي است و همين يك مقايسه، تركي در باورها و شناخت جامعه غربي ايجاد مي كند...».

اما آيا اين نمايش برتري در هر شكل و فرمي جايز است؟ آيا تصور مي كنيد كه نظام سلطه از طرح منزلت زن ايراني هراس دارد؟ اگر چنين است، چرا همين غرب سلطه گر در زمان طاغوت، در تبليغات مختلفش، زن ايراني را برجسته مي ساخت و حتي در دو مراسم دختر به اصطلاح شايسته، الهه عضدي (سال 1968) و شهره نيكپور (سال 1975) را نفر اول جهان اعلام كرد؟ و مگر به شيرين عبادي (عامل كانون هاي صهيوني) جايزه صلح نوبل ندادند؟! مگر همين غرب نبود كه براي شاه، جشن هاي 2500 ساله برپا ساخت و براي گراميداشت تاريخ شاهان ايران، همه قدرت سياسي خود را به خدمت گرفت؟ چنانچه در هر كشور غربي و شرقي، سياستمداران و رؤساي درجه اول آن (رئيس جمهور و نخست وزير و پادشاه)، عضو كميته جشن هاي شاهنشاهي بودند!

پس ملاحظه مي فرماييد كه امپرياليسم جهاني و كانون هاي سلطه گر، صرفاً با ايران و ايراني دشمني ندارند، بلكه همه دشمني آنها با ايراني است كه ام القراي جهان اسلام شده است. به فرموده مقام معظم رهبري آنها با ايران اسلامي مشكل دارند. آنها با ايراني مشكل دارند كه مي خواهد فرهنگ و ارزش هاي اسلامي را در جهان گسترش دهد. اگر مدعي خدمت به اين آب و خاك و كشور هستيم، بايستي الگوها و نمونه هايي را مد نظر قرار دهيم كه از يك سو باعث سرافرازي و عزت اين سرزمين شده و از ديگر سو خشم دشمنان آن را برانگيخته است.

5- چنانچه نماياندن منزلت زن ايراني از طريق يك دختر رالي باز حاصل مي شود و همه جستجو و سعي فيلمساز متحول شده جناب رياست در اين مسابقه رالي خلاصه مي گردد كه خيلي زودتر از ايشان حدود 4 سال پيش تلويزيون BBC به اين مهم پي برده و خود آن بنگاه سخن پراكني ضد ايراني، بي كم و كاست تلاش كرد تا اينگونه منزلت زن ايراني را در جهان بسط دهد! به اين ترتيب كه در سال 2008 داريوش بازرگان از تهيه كنندگان برجسته تلويزيون BBC فيلمي به نام Girl racer را براي برنامه this world كانال دو BBC توليد كرد. در وب سايت BBC آمده بود كه:

«... فيلم ياد شده در واقع مستندي از زندگي لاله صديق به عنوان يك زن اتومبيل ران ايراني است (همين موضوع فيلم «لاله» آقاي اسي نيك نژاد) داريوش بازرگان در اين فيلم به بررسي چالش ها و موانع زنان ايراني براي شركت در مسابقات پرداخت و همچنين مشكلات لاله صديق براي كسب جواز مسابقه با مردان را مورد بررسي قرار داده و او را با آنجلينا جولي مقايسه كرده است!!...» (نمي دانم آيا اين داريوش بازرگان با فردي به نام عليرضا بازرگان كه در اولين همايش «هاليووديسم و سينما» در بيست ونهمين جشنواره فيلم فجر، در كنار اسي نيك نژاد نشسته بود، نسبتي دارد؟!)

آيا اصلا مي دانيد اساسا رالي اتومبيل راني كه مانند بيسبال و راگبي يك مسابقه اصالتا آمريكايي است در دهه 30 توسط نظاميان آمريكايي در ايران باب شد و ابتدا مسابقات آن در كوي كن، فرودگاه قلعه مرغي، پاركينگ نمايشگاه بين المللي برگزار مي گرديد؟!!!

پس مشاهده مي كنيد كه ترك مورد نظر جناب رياست سازمان سينمايي سالها پيش در ذهن غربي ها و امثال بي بي سي ايجاد شده و ديگر نياز به زحمت مجدد نيست!!!!

6- جناب رياست محترم سازمان سينمايي، گفتن و نوشتن اينگونه انتقادات و اعتراضات را موجب قرار گرفتن در جبهه فتنه گران پس از انتخابات 88 مي دانند. اگر كسي با سينماي اين يكي دو سال ايران آشنا نباشد و يا مثلا در كره ماه زندگي كرده باشد، با شنيدن اين حرف ها ازسوي جناب رياست، دچار اين توهم مي شود كه گويا گوينده اين سخنان با توجه به اين كه حدود 3 سال است سررشته امور سينمايي كشور را برعهده دارد، حتما صحن و سراي سينماي اين كشور را مملو از فيلم هايي كرده كه در ابعاد مختلف به متن و حاشيه آن فتنه پرداخته و نقاط پنهان آن را به انحاء گوناگون روشن ساخته اند. خصوصا كه مقام معظم رهبري نيز بارها و بارها بر آشكار ساختن ابعاد مختلف فتنه ياد شده تاكيد داشته اند. اما متاسفانه نگاهي اجمالي به توليدات دوران رياست ايشان بر امور سينمايي كشور (كه از قضا درست پس از فتنه 88 آغاز شد و بهترين فرصت براي اداي دين سينماي ايران به يكي از مهمترين مقاطع تاريخ معاصرش بود) نشانگر آن است كه به جز يك فيلم به نام «قلاده هاي طلا» كه به تصريح تهيه كننده اش از كمك هاي معاونت سينمايي بي بهره بوده و يك فيلم فوق العاده ضعيف ديگر به نام «پايان نامه»، هيچ اثر سينمايي ديگري براي افشاي دست هاي پنهان پشت ماجراي فتنه 88، در دوران مسئوليت ايشان ساخته نشده است! كه علاوه بر آن دهها فيلم در همين دوران و بعضا با سرمايه گذاري معاونت سينمايي يا موسسات وابسته، با ديدگاه جبهه فتنه به اشاره و يا كنايه و يا به طور مستقيم در دفاع از فتنه گران رسوا برآمده و گستاخانه فداكاري هاي ملت مسلمان را در ماجراهاي پس از دهمين انتخابات رياست جمهوري زير علامت سوال بردند. فيلم هاي ياد شده نه تنها مورد انتقاد و جرح و تعديل معاونت سينمايي قرار نگرفتند كه در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فيلم فجر نيز پذيرفته شده و بعضا جوايزي نيز دريافت كردند!! (برخي از اين فيلم ها پس از دو سه سال هنوز نتوانسته اند پروانه نمايش دريافت كنند!!!) اين در حالي است كه هنوز عرق فتنه گران خشك نشده بود كه در همان جشنواره فيلم فجر سال 88، برخي عوامل اصلي تبليغاتي كانديداهاي جريان فتنه، به عنوان داور و مجري مراسم جشنواره فيلم فجر وارد گود شده و بعدا حتي به بازسازي صنوف مورد نظر معاونت سينمايي پرداختند!!

7- جناب شمقدري دعا كرده اند كه «... هيچوقت مديريت فرهنگي كشور در دست شما (آقاي شريعتمداري) و همفكرانتان نيفتد كه ديگر براي اسلام عزيز دشمني لازم نيست و نگاه تند و خشن و بي رحمانه شما براي روي گرداندن آحاد مردم از اسلام كافي است...». يك نكته لازم به ذكر است كه خوشبختانه و به لطف الهي با هيچ عمل ما و شما و همفكران، اين مردم از اسلام روي گردان نخواهند شد كه اگر چنين بود با اين عملكرد مشعشع اغلب مديران فرهنگي در طول اين سال ها، خداي ناكرده هزار باره مردم كافر شده بودند! از همين رو براي مردم ايران و همچنين ديگر ملت هاي دلداده انقلاب اسلامي، سؤال بزرگي وجود دارد كه چرا سينماي ايران، علي رغم خيل عظيم اتفاقات و رويدادها و شخصيت ها و ظرفيت هاي فرهنگي و علمي و سياسي تنها اين 03 سال اخير، هيچ نشاني از ايران و اسلام ندارد؟ و از همين روست كه از آن رويگردان شده و عطايش را به لقايش بخشيده اند. آيا پاسخگوي اين سؤال بزرگ فقط مسئولين سابق سينمايي كشور هستند و جناب رياست كنوني، هيچ مسئوليتي ندارد؟ پس چه كسي جوابگوي فيلم هايي است كه در زمان توليت جناب آقاي شمقدري بر سينماي كشور توليد و نمايش داده شد به خصوص در جشنواره سي ام فيلم فجر كه بنا به فرمايش خود ايشان هيچ نشاني از راهپيمايان 22 بهمن يعني مردم مسلمان ايران و آرمان ها و اعتقادات و ارزش ها و باورهايشان نداشت و به گفته بسياري از كارشناسان و ناظرين فرهنگي و هنري، مملو از خيانت و بي اخلاقي و ترويج فساد بود تا آنجا كه حتي اعتراض علماء و روحانيون و برخي از بابصيرت ترين ائمه جمعه و جماعات را بلند كرد.

8- همه اين ها به جز آن است كه امروز شاهدش هستيم كه سينماي ايران در بحراني ترين وضعيت خويش طي 33 سال بعد از پيروزي انقلاب به سر مي برد و سالن هايش خالي تر از هميشه است و اينكه ميزان استقبال مخاطب، حتي از سال 28 كه فقيرترين سال سينماي پس از انقلاب به لحاظ تماشاگر بود نيز پايين تر آمده است.

در پايان دعا مي كنيم كه جناب شمقدري و همفكرانش در همين پست رياست بتوانند سينماي ايران را واقعاً به «سينماي ايران» تبديل سازند كه هم حقيقتاً «سينما» باشد و هم بازتاب خواست ها و فرهنگ و باورهاي ايراني مسلمان.

شرط حضور کلونی و دنیرو در «لاله»

 
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاله» تاکید کرد کارنامه کاری بازیگران هالیوودی برای حضور در این پروژه مهم است و از همین رو حضور بازیگرانی چون شون پن، رابرت دنیرو، جورج کلونی و بن‌ کینگزلی در این فیلم منوط به کارنامه کاری و اخلاق‌گرایی آن‌ها خواهد بود.
 
 مهر: شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاله» درباره برخی اخبار غیررسمی درباره احتمال حضور بازیگران مطرحی چون جورج کلونی و رابرت دنیرو در این فیلم سینمایی به خبرنگار مهر، گفت: حضور بازیگران هالیوودی که تاکنون از طریق رسانه‌های مختلف به کرات بیان شده تنها گمانه‌زنی است، منتها مطلوب نظر طرف قرارداد ایرانی در انتخاب این بازیگران، این است که از یک سو بتوانند پخش جهانی فیلم را تصمین کنند و از سوی دیگر افرادی انتخاب شوند که با کاراکترهای فیلمنامه مطابقت داشته باشند و کارنامه کاری آن‌ها به لحاظ اخلاقی سالم و انسانی باشد.

با حضور بازیگران خارجی به هر قیمتی موافقت نمی‌کنیم

وی در ادامه در توضیح سلامت کارنامه کاری بازیگران هالیوودی برای حضور در پروژه سینمایی «لاله» گفت: نوع فیلم‌هایی که این بازیگران بازی کرده‌اند برای تهیه‌کنندگان ایرانی بسیار اهمیت دارد و اینگونه نیست به هر قیمتی با حضور آن‌ها موافقت کنیم؛ حتی درباره حضور بازیگران زن در این فیلم این ریسک را نکرده‌ایم که از بازیگران زن هالیوودی استفاده کنیم به همین دلیل درنظر داریم از نابازیگران زن و یا بازیگران خانم ترک یا مصری دعوت به همکاری کنیم.

آقامحمدیان در ادامه افزود: البته ناگفته نماند که میزان محبوبیت این بازیگران در جذب مخاطب نیز دارای اهمیت است و تمام تلاش تهیه‌کنندگان ایرانی این است که با این فیلم به استانداردهای تولید قابل قبول دست یابیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به این سئوال که ارتقاء سطح تولید و استانداردسازی در حوزه فیلمسازی در سینمای ایران چگونه با فیلم «لاله» تعریف می‌شود گفت: حوزه تولید فیلم سینمایی از نقطه آغاز یعنی تعیین اعتبار تا ساختار تولید در سینمای ایران دارای مشکل است به این معنا که تهیه‌کنندگی در سینمای ایران بیش از هر عنوانی متکی به تجربه است و متاسفانه از المان‌های علمی فاصله گرفته است.

 «لاله» نمونه استانداردسازی در تولید سینمای ایران است

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاله» در ادامه افزود: به همین دلیل در تولید فیلم سینمایی «لاله» تجربه و علم تولید در کنار هم قرار گرفته‌اند و در نظر داریم با نگاه به فاکتورهای استانداردسازی سینما در دنیا با استفاده از تخصص‌های ایرانی سینمای خودمان را نیز به سطح قابل قبولی برسانیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اختصاص بودجه پنج میلیاردی برای تولید این فیلم در راستای همین استانداردسازی است گفت: برای پاسخ به این سئوال باید یک نکته را متذکر شوم. من به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم سینمایی به کرات گفته‌ام که طرف ایرانی فقط ۵/۲ میلیارد از هزینه ساخت این فیلم را می‌دهد و بقیه هزینه ساخت فیلم با بودجه‌ای است که به پروژه تزریق می‌شود.

این مدیر سینمایی در پایان افزود: با این اوصاف معتقدم که این فیلم می‌تواند نمونه‌ای از استاندارسازی در سینمای ایران باشد چرا که سینمای ایران تنها در شرایطی دیده می‌شود که از مرزهای داخلی و یا چند کشور اطراف خارج و در سطح وسیعی در دنیا مطرح شود.

پاسخ شمقدری به مدیر کیهان: دعا می کنم هیچوقت مدیریت فرهنگی کشور، دست شما نیفتد که دیگر برای اسلام دشمنی لازم نیست/ نگاه خشن تان برای فرار آحاد مردم از اسلام کافیست

در پی انتشار سرمقاله دوم مرداد ماه روزنامه کیهان، جواد شمقدری به این سرمقاله پاسخ داد .

به گزارش «انتخاب» ؛ متن این جوابیه به شرح ذیل است:

جناب آقای شریعتمداری

مدیر مسئول محترم کیهان

سرمقاله دوم مرداد ماه شما حاوی نکات و مطالبی است که به نظر می رسد قبل از آنکه مبنای علمی، منطقی و عقلایی داشته باشد بیشتر براساس اطلاعات ناقص و احساسات غیرکنترل شده است و البته موضع حق به جانبی که همیشه به شما اجازه داده است دیگران را بی‌پروا متهم سازید و برای آنان القاب و خصلت هایی را بتراشید.

تا جایی که حتی حاضر می‌شوید یک کارگردان شریف و دلسوز پاک سینمای ایران (جمال شورجه) را که دیگر نمی‌توانید برایش از آن لقب‌های آن چنانی بتراشید به عنوان ساده اندیش از او یاد کنید که واقعاً باید به این همه بصیرت و هوشمندی که سرمایه خودی را می سوزاند تبریک گفت!!

اما هدف من از نگارش این مطلب، شما و تیم همراهتان نیست که دعا می کنم هیچوقت مدیریت فرهنگی کشور در دست شما و همفکرانتان نیفتد که دیگر برای اسلام عزیز دشمنی لازم نیست و نگاه تند و خشن و بی‌رحمانه شما برای روی گرداندن آحاد مردم از اسلام کافی است. البته در دغدغه و ایمان و تعصب دینی و انقلابی شخص شما شکی ندارم و گاه همین تعصب و دغدغه کمک‌هایی به حرکت حزب ا... و نیروهای انقلابی داشته است ولی چون از یک اعتدال و بصیرت کامل برخوردار نیست گاه ضربه‌هایی زده است که به آن منافعش نمی ارزد. حداقل چند مورد به خاطر دارم که شما مجبور شدید از نگارش مقاله خود عذرخواهی کنید که این هم قابل تقدیر است و شاید این بار هم چنین کنید . اما در خصوص مطالب شما این نکات هم قابل بررسی و مداقّه می باشد.

۱- انقلاب اسلامی و جامعه ایرانی از ویژگی ها و ابعاد متکثری برخوردار است که هر کدام از ارزش و منزلت خاصی برخوردار است و نمی‌توان بخاطر یک ارزش بزرگتر ،دیگر ویژگی‌های مثبت را یا ندید یا منکر ارزش آن شد. هیچکس مقام یک مادر شهید را با کسی که در یک مسابقه ورزشی بین‌المللی مقامی کسب کرده یکسان نمی‌بیند اما از طرفی هم بخاطر مقاومت و ایثار آن مادر شهید کسی اجر و تلاش و سخت کوشی و قهرمانی یک بانوی گرامی ایرانی که توانسته است به مدال جهانی دست یابد را بی قدر و بی ارزش قلمداد نمی کند و آن را از دایره افتخارات ملی خارج نمی‌کند. ما همه این تلاش‌ها و رنج‌ها و مقاومت‌ها را در یک جهت می‌بینیم و البته شان هر کدام را هم در جایگاه خودش باید دید همان قدر که صبر و مقاومت یک همسر شهید الگو است تلاش یک زن قهرمان در یکی از رشته های ورزشی نیز به نوبه خود می تواند الگو باشد.

۲- برای کارنامه و وضعیت یک فرد شناخته شده که اتفاقاً همه رفتارها و فعالیت های او آشکار است، نمی‌توان در جایگاه قاضی نشست و برای وی حکم راند و در گستره یک رسانه او را متهم به خصائل رذیله کرد. در خصوص آقای نیک نژاد اگر بخواهیم قضاوت درستی داشته باشیم باید همه ابعاد حرفه‌ای و کاری وی را زیر نظر بگیریم و از طرفی با ماهیت فیلمسازی و روش فیلم ساختن در هالیوود آشنا باشیم.

آقای نیک نژاد قبل از سفر به هالیوود کارنامه کاری خوبی دارد فیلم مستند خاطرات صمد که با لهجه شیرین آذری اش از مقاومت رزمندگان و مردم خرمشهر در واپسین روزهای قبل از اشغالش می گوید یکی از کارهای جذابی بود که مردم را به پای تلویزیون می‌نشاند. باید گفت که من شاهد هستم چطور شهید آوینی مجذوب این کار شد و چه بسا بعدها الهام بخش کارهای وی در مجموعه روایت فتح شد.

فیلم سینمایی برنج خونین که به مظالم و و ابستگی رژیم شاه می پردازد جزو اولین آثار سینمایی است که به مباحث قبل از انقلاب می‌پردازد که متاسفانه سالها بعد کمتر اثری در سینمای ایران به این مضامین ساخته شد.

و بالاخره سریال معروف پاییز صحراست که اتفاقاً از طرف تندروها و افراد متعصبی همچون شما به آن اشکال فراوان گرفتند و مثل الان که برای فیلم «لاله» جوسازی می‌شود علیه این سریال هم جوسازی شد تا جائی که مدیریت وقت صدا و سیما نگران موقعیت خود شد و موضوع به حضرت امام (رض) کشیده شد و آن رهبر شجاع و بصیر و مجتهد و فقیه آگاه فرمودند ‹‹من در این فیلم اشکال شرعی ندیدم و پخش آن بلامانع است››( نقل به مضمون).

آقای نیک نژاد در سال ۶۴ راهی آمریکا و سپس هالیوود می‌شود قطعاً حضور در آمریکا آن هم در هالیوود اقتضائاتی را به همراه می آورد که شاید من نپسندم و ترجیح دهم در ایران بمانم اما حتماً این نسخه را برای همه توصیه نمی کنم. جامعه آمریکایی و سینمای هالیوود مشخصات خاص خود را دارد که با جامعه ایرانی و سینمای ایران بسیار متفاوت است اگر در آمریکا یا هالیوود بودن جرم است این امر دیگری است که قوانین باید در خصوص آن حکم کنند البته من تصور نمی کنم نگاه نظام و انقلاب اینگونه باشد از طرفی افراد عادی در این موقعیت ها نمی‌توانند به همه اصول و ارزشها و اعتقادات خود پایبند باشند و ما هم به خاطر بعضی لغزشها آن ها را از خود نمی‌رانیم.

آقای نیک نژاد و کمپانی وی در ساخت بعضی پروژه ها که قطعاً مورد تأیید نیست مشارکت داشته است، اما این مشارکت همچون قطعه سازی است که قطعه‌ای از یک اتوموبیل را ساخته و تحویل کارخانه اصلی داده است از نظر حرفه‌ای ما موقعی می‌توانیم یک فیلمساز را در هالیوود پورنو و سکسی ساز بنامیم که وی در جایگاه کارگردان، تهیه کننده ،بازیگر و یا فیلمنامه نویس چنین حضوری در کار داشته باشد و الا یکی از صدها عامل بجز سه رکن مهم یک پروژه سریال یا سینما را به عنوان سازنده آن اثر قلمداد نمی کنند.

آقای نیک نژاد در مقام کارگردان،تهیه کننده ، سرمایه گذار و فیلمنامه نویس هیچگاه چنین آثاری را نساخته است اما وی و کمپانی وی به بعضی از این سریال ها و فیلم های سینمایی خدماتی آن هم در مرحله پس از فیلمبرداری ارائه داده است که به زعم بعضی ممکن است جرم تلقی شود.

اما به نظر ما این حد مشارکت آن هم در هالیوودی که اکثر آثارش آلوده به مباحث این چنینی هست نباید مانع همکاری در پروژه های بعدی شود و باعث طرد یک نفر از جامعه ایرانی و فضای فیلمسازی کشور شود. همچانکه گفته می شود خود شما از کسانی که سوابق گروهکی یا همراهی با جریانات روزنامه‌های زنجیره ای دوره اصلاحات داشته‌اند الان استفاده می کنید. و از آنان مقاله و مطلب می‌خواهید و در کیهان چاپ می کنید.

دیگر سوابق آقای نیک نژاد از وی شخصیت یک فرد معتقد به نظام و انقلاب اسلامی و عاشق وطن و اسلام را نشان می‌دهد همین که وی علیرغم حضور بیست و پنچ ساله اش در هالیوود هیچگاه با جریانات ضد انقلاب خارج نشین همراهی نداشته و یا در ساخت فیلمی علیه ایران مشارکت نداشته قابل اعتنا نیست؟ شما بهتر می دانید کانال های فارسی زبان ضد انقلاب چقدر برای جذب ایرانیان متخصص و فیلمساز تلاش می کنند اما وی همواره به آنها پاسخ منفی داده است.

ساخت مسجد و قبرستان اختصاصی و با امور شرعی اسلام برای ایرانیان در لوس آنجلس قابل تقدیر نیست؟

وی در دوره فتنه ۸۸ که خیلی ها آلوده شدند و حتی آقای نوری‌زاد را که شما سالها به وی یک ستون ویژه در کیهان را سپرده بودید در سیلاب خود غرق کرد، پاک و منزه باقی ماند و حتی با آنان برخورد کرد و در فیلم مستندی که علیه فتنه ساخته شد وی در دفاع از حقانیت ملت ایران و دموکراسی آن برخاست تا جائیکه ضد انقلاب خارج نشین وی را مورد توهین و فحش های خود قرار دادند و وی را مزدور جمهوری اسلامی نامیدند ،آیا اینها نباید در ذهن شما تصویر متفاوتی ایجاد کند؟!

اگر حتی این ویژگی ها در آقای نیک نژاد نبود و صرفا ایشان می خواست به نظام جمهوری اسلامی به سهم خود کمک کند آیا پاسخ ما فحش و ناسزا بود یا اینکه با آغوش باز از او استقبال می کردیم.؟!

آقای شریعتمداری به اطراف خود نگاه کنید که با چه کسانی در حمله به لاله و آقای نیک نژاد همسنگر شده‌اید آیا آنان را می شناسید؟ آیا می دانید بعضی از این افراد تا مدتها بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی درنماز جمعه در خصوص انتخابات ۸۸ همچنان در کنار فتنه گران سبز ایستاده بودند و شال سبز می پوشیدند و ...

در خصوص ارزشهای فیلمنامه لاله و تاثیرات آن در عرصه بین المللی و مخاطب جهانی دیگر سخن نمی گویم فقط به یک نکته اشاره می کنم برای جذب مخاطب جهانی و تغییر نگاه او به ایران عزیز و انقلاب اسلامی نیاز نیست همه حکمت ها و باورهای اسلامی را که ممکن است با فهم و درک و هضم بعضی ها هم هماهنگ نباشد شروع کرد، بلکه گاه کافی است نشان دهید زن ایرانی جایگاه مهمتری از زن آمریکایی یا غرب در جامعه ایرانی دارد و منزلت او در نزد مردم بالاتر از منزلت زن غربی در جامعه غربی است.

و همین یک مقایسه تَرَکی در باورها و شناخت جامعه غربی ایجاد می کند که راه را برای دیدن حقایق بزرگ تر و والاتر می گشاید . ما فقط می خواهیم یک تَرَک در نگاه آنان ایجاد کنیم نه بیشتر. معتقدیم دعوت به حقیقت و معنویت توفیقی است که خداوند به هر که بخواهد می دهد.

والسلام

جواد شمقدری

۲ مرداد91

احتمال‌حضوربازیگرمشهورهالیووددرفیلم‌ایرانی

 
براساس این گزارش، رایزنی ها برای حضور بازیگران سرشناس دنیا در این اثر سینمایی از سوی دست اندرکاران تولید این فیلم آغاز شده تا جایی که از رابرت دنیرو و جرج کلونی به عنوان گزینه های پیش رو برای حضور در این اثر سینمایی نام برده می شود.
 

ایرنا : رایزنی برای حضور بازیگران مطرح در فیلم سینمایی جنجالی لاله به کارگردانی اسماعیل نیک نژاد ادامه دارد.

فیلم لاله که از آن به عنوان یکی از گرانترین طرح های سینمایی کشور یاد می شود اکنون در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار دارد.

این طرح سینمایی روایت زندگی یکی از رانندگان حرفه ای زن است که با هدف به تصویر کشیدن جایگاه زن در جامعه ایرانی ساخته خواهد شد.

براساس این گزارش، رایزنی ها برای حضور بازیگران سرشناس دنیا در این اثر سینمایی از سوی دست اندرکاران تولید این فیلم آغاز شده تا جایی که از رابرت دنیرو و جرج کلونی به عنوان گزینه های پیش رو برای حضور در این اثر سینمایی نام برده می شود.


چنانچه این مهم محقق شود این برای نخستین باری خواهد بود که بازیگران سرشناس دنیا در در سینمای ایران پس از انقلاب در یک فیلم حضور خواهند یافت.

بودجه تولید این فیلم را بخش خصوصی و مرکز گسترش سینمای مستند تامین خواهد کرد.