زمان : 26 Tir 1392 - 14:28
شناسه : 73977
بازدید : 6530
 مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام كرد:آغاز طرح واکسیناسیون گوسفند و بز بر علیه تب مالت مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام كرد:آغاز طرح واکسیناسیون گوسفند و بز بر علیه تب مالت

مدیر کل دامپزشکی استان یزد از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب مالت در گوسفند و بز خبر داد و گفت: این طرح از تیر ماه سال جاری آغازشده و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب مالت در گوسفند و بز خبر داد و گفت: این طرح از تیر ماه سال جاری آغازشده و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت. برای دام های سنگین نیز اکیپ هایی در طول سال آماده خدمت رسانی می باشند. طی این طرح بيش از  426000  راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب مالت واکسینه می شوند.

دکتر حداد زاده افزود: تب مالت بیماری واگیر دار مشترک بین انسان و دام است که احتمال شیوع این بیماری در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی بیشتر می شود. از علائم این بیماری در انسان: تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل می باشد.

وی در ادامه به همشهریان توصیه کرد: حتی الامکان از شیر پاستوریزه استفاده نمایند و در صورت عدم دسترسي به شير پاستوريزه؛ شیر فله را قبل از مصرف به مدت 20 دقيقه بجوشانند. همچنین در صورت تمایل به مصرف پنیر محلی آنرا به مدت 2 ماه در آب نمک قرار داده تا در صورت آلودگي، ميكروب هاي بيماري از بين برود.

مدیر کل دامپزشکی به دامداران توصیه کرد: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، دام ها را برعليه اين بيماري واكسينه کرده تا از ابتلاء آنها و سرايت بيماري به انسان ها جلوگيري شود. در صورت وجود خراش یا زخم بر روی دست از شیر دوشی اجتناب نموده و دام تلف شده، سقط شده و ترشحات رحمي دام هاي آلوده را سوزانده يا به مقدار كافي بر روي آنها مواد ضدعفوني كننده ريخته و بطور بهداشتي دفن نموده و يا بسوزانند.

وی در پایان موارد گزارش بروسلوز در استان را به دلیل ورود تعداد معدودی دام که بدون رعایت شرایط بهداشتی- قرنطینه ای و به صورت غیر مجاز خریداری شده اند دانست و   خاطر نشان كرد: واکسیناسیون دام ها و نیز شناسایی و حذف دام های آلوده و بخصوص آموزش افراد جامعه و دامداران را از مهمترین راه های کاهش بیماری در جمعیت حیوانی و انسانی دانست.