زمان : 04 Mordad 1393 - 14:50
شناسه : 91451
بازدید : 4442
گوشه ای از سنت های رمضان در ندوشن گوشه ای از سنت های رمضان در ندوشن

ماه مهمانی خدا که فرا می رسد مردم ندوشن هر یک به نحوی در این مهمانی شرکت می کنند و رسومی دارند که گرچه برخی از آنها رنگ باخته اما هنوز هم برخی از آنها از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

آداب و رسوم ماه رمضان یکی از بارزترین نمونه های فرهنگ عامه به شمار می رود و بسیاری از این آداب و رسوم ریشه در دین و مذهب دارد و جالب اینکه برخی از این آداب حتی به دوران قبل از اسلام باز می گردد که این امر حاکی از پیوند عمیق فرهنگ اسلامی و ایرانی دارد.

صورک بیست و هفتم

آیین سنتی طبخ نان ویژه روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان  در ندوشن برگزار شد. مردم این منطقه همه ساله در این روز در منازل خود نان طبخ می‌کنند و به صورت خشک نان پخته شده را تا عید سعید قربان در خانه‌های خود نگهداری می‌کنند. مردم معتقدند: وجود این نان در منازل که به ” صورک “های بیست و هفتمی معروف است موجب برکت روزی خانواده می‌شود و نان و غذای افراد آن را حداقل در مدت یک سال تضمین می‌کند. برای هر یک از افراد خانواده یک عدد ” صورک ” پخته می‌شود و صورک‌ها را در داخل ظروف برنج ، گندم، آرد، قند و سایر مواد غذایی منزل می‌گذارند تا خداوند به آن برکت دهد.مردم این منطقه در روز عید قربان ، صورک‌های یاد شده را با آب گوشت نذری روز عید قربان مصرف می‌کنند.

 http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_60622.jpeg

احیای شب بیست و هفتم

برگزاری مراسم احیای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان از دیگر سنتی‌های دیرینه مردم این دیار است که همه ساله برگزار می‌شود. مردم از نیمه‌های شب با حضور در مساجد و تکایا تا سحرگاه به راز و نیاز با خدا می‌پردازند و با سر گذاشتن قرآن ، این شب را نیز به‌احیا می‌گذرانند.

دوخت پیراهن مراد

در این رسم باستانی که ریشه در آیین نیکان و گذشتگان دارد و از آریایی ها به ارث رسیده است، درظهر ۲۷ ماه رمضان در میان نماز ظهر و عصر پارچه ای را به نیت شفا برای بیمار تهیه می کنند و آن پارچه را برش می دهند تا کار دوخت روی آن انجام شود.

دوختن پیراهن در این رسم که بیشتر توسط زنان انجام می شود، گاهی در مسجد انجام می شود و گاهی نیز به بعد از نماز موکول می شود و در منزل اقدام به دوخت آن می کنند.

 http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_60627.jpeg  

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.