یزدفردا"معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: پول و اعتبار لازم برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر تا سه سال آینده فراهم است و وزارت نیرو در این زمینه از سرمایه گذارن داخلی و خارجی استقبال می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «هوشنگ فلاحتیان» امروز (سه شنبه) در نخستین روز از چهارمین همایش دو روزه انرژی بادی ایران در محل وزارت نیرو افزود: در یک سال گذشته و با پشت سر گذاشته شدن تحریم ها و فشارهای اقتصادی، دشواری های توسعه تولید انرژی های تجدیدپذیر در کشور کاهش یافته و بسترهای قانونی برای توسعه آن فراهم شده است.
وی از تعیین تعرفه جدید وزارت نیرو برای خرید تضمینی برق از تولیدکنندگان خبر داد و گفت: اطمینان می دهیم این تعرفه برای درازمدت حاکم خواهد بود و تغییری در آن ایجاد نمی شود.
معاون وزیر نیرو با اشاره به حمایت دولت و مجلس از توسعه تولید و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور، یادآور شد: در یک سال گذشته تقریبا روزی نبوده است که شاهد مراجعه سرمایه گذاران خارجی به وزارت نیرو برای فعالیت در عرصه انرژی های تجدیدپذیر نباشیم؛ مراجعه هایی که بویژه در دوران پساتحریم و پسابرجام بیشتر شده است.
وی بیان داشت: بیشترین تقاضای سرمایه گذاری در این زمینه، مربوط به ساخت نیروگاه ها با ظرفیت بیش از یک هزار مگاوات است و در فضای اطمینان بخش ایجاد شده بین ایران و اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی، هر روز پیشنهادهای بسیار جذاب با قیمت های مناسب در این عرصه به وزارت نیرو اعلام می شود.
فلاحتیان تصریح کرد: امروز و با تدوین قوانین دایمی، مستحکم و پایدار و انعقاد تعرفه مناسب خرید تضمینی برق، در شرایط مناسبی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور به سر می بریم، اما در مقابل خارجی ها نیز انتظار دارند تیپ قراردادها به گونه ای باشد که مورد پذیرش شرکت های بیمه و بانک های بین المللی قرار گیرد.
معاون وزیر نیرو تاکید کرد: البته خارجی ها نباید فضای کنونی کسب و کار ایران، دانش موجود در کشور و قدرت فناوری و توان ساخت داخلی ما را دست کم بگیرند، زیرا هم اینک و در حوزه نیروگاه های حرارتی، شرکت مپنا پس از جنرال الکتریک آمریکا و زیمنس آلمان، مقام سوم جهان را دارد.
فلاحتیان با بیان اینکه باید پذیرفت ایران در عرصه انرژی های تجدیدپذیر هنوز نوپا و جوان است، ادامه داد: امروز نیازمند ارایه پیشنهادها و نظرات افراد صاحبنظر در این عرصه هستیم و امید می رود با فضای کنونی سیاسی و اقتصادی ایجاد شده بتوانیم به تدریج به اهداف مورد نظر کشور دست یابیم.
وی گفت: ظرفیت نیروگاهی کنونی کشور افزون بر 75 هزار مگاوات است که در پنج سال آینده به بیش از 100 هزار مگاوات خواهد رسید، البته تا آن زمان باید ظرفیتی نزدیک به پنج هزار مگاوات آن از محل انرژی های تجدیدپذیر تامین شود.
فلاحتیان خطاب به سرمایه گذاران داخلی و خارجی حاضر در همایش، تصریح کرد: پول و اعتبار لازم برای توسعه تجدیدپذیرها حتی تا سه سال آینده، فراهم است و آماده استقبال از سرمایه گذاران هستیم.
وی با اشاره به سهم 45 درصدی کنونی بخش خصوصی کشور در تامین برق، گفت: در پنج سال آینده این سهم باید به بیش از 70 درصد افزایش یابد و بر این اساس باید شرایطی فراهم شود تا سرمایه گذاران به راحتی فعالیت کنند.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی پساتحریم، بخش خصوصی به راحتی می تواند با استفاده از فاینانس خارجی به ساخت نیروگاه پرداخته و ضمانت های لازم نیز توسط سرمایه گذاران به بانک های ایرانی داده می شود، بدون اینکه ریسکی متوجه سرمایه گذاری باشد.
معاون وزیر نیرو تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های قانون بودجه سال آینده و برنامه پنجساله ششم توسعه می تواند شرایط لازم را برای توسعه بیش از پیش انرژی های تجدیدپذیر در کشور فراهم کند.
به گفته فلاحتیان، امروز قیمت تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان روند کاهشی یافته که به نظر می رسد ناشی از دسترسی آنها به منابع مالی ارزان قیمت است.
وی با اشاره به کاهش دو پله ای ریسک سرمایه گذاری کشور (از هفت به پنج)، استفاده از منابع مالی خارجی را در آینده نزدیک امکانپذیر برشمرد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی یادآور شد: ایران اسلامی در دوران جنگ تحمیلی و تحریم ها نشان داده که کشوری خوش حساب در عرصه بین المللی است و بدهی بسیار کمی به سایر کشورها دارد؛ بر این اساس خارجی ها می توانند از عمل به تعهدات از سوی ایران در انعقاد قراردادها مطمئن باشند.
فلاحتیان همچنین با اشاره به ظرفیت قابل توجه انرژی های تجدیدپذیر در کشور که تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است، از مسوولان سازمان انرژی های نو ایران (سانا) خواست در کوتاه ترین زمان ممکن به تامین اراضی مورد نیاز سرمایه گذاران اقدام کنند و علاوه بر آن، در قالب یک برنامه زمانبندی مشخص پاسخگوی سرمایه گذاران باشند.
وی در پایان یادآور شد: از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون، نزدیک به دو هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور وارد مدار شده و انتظار می رود تا پایان سال همین مقدار به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود.
به گزارش ایرنا، چهارمین همایش انرژی بادی ایران روزهای 29 و 30 تیرماه (سه شنبه و چهارشنبه) در محل وزارت نیرو برگزار می شود.
برگزاری نشست تخصصی «مشارکت بین المللی در توسعه صنعت انرژی بادی کشور»، نشست تخصصی «اهداف و مدل های توسعه صنعت باد کشور» و نشست تخصصی «فرصت ها و چالش های اقتصادی توسعه انرژی بادی کشور» همراه با نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای این صنعت، از جمله برنامه های این همایش است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا