به گزارش رواط عمومي فرمانداري تفت، "محمود زارع رشكوييه" در ابتداي اين ديدار كه در محل فرمانداري تفت برگزار شد با تبريك انتصاب مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد، براي وي در اين عرصه خطير اسلامي آرزوي توفيق كرد.

فرماندار تفت اداي حقوق وقف را امري حساس و داراي اجر عظيم دانست و اظهار داشت: اداره کل امور اوقاف و امور خیریه نقش مهم و تعیین کننده‌ای در این رابطه دارد که همه نهادها باید آن را در دستیابی به اهداف تعیین شده یاری نمایند.

وي با اشاره به نامگذاري امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" گفت: نقش وقف در تحقق اقتصاد مقاومتي بايد مورد مطالعه قرار گيرد تا این سنت حسنه در تحقق مولفه هاي اقتصاد مقاومتي در جامعه شريك و سهيم شود.

زارع با بیان این که برخي از پروژه هاي جاري در شهرستان تفت قابليت واگذاري به بخش خصوص را دارد ادامه داد: بايد با در نظر گرفتن حقوق و اداي وقف، سرمايه گذاران را براي احياء و حفظ پروژه هاي رها شده در این حوزه تشويق كرد.

فرماندار با تقدير از راه‌اندازی سامانه جامع وقف، خواستار شناسايي آثار وقفي ثبت نشده شد و گفت: مشاركت دادن دانشگاهها و پايان نامه هاي دانشجويي در احصاء آثار وقفي و اداي حق وقف، اقدامي ارزشمندي است كه بايد با جديت دنبال شود. وي بر گسترش اقدامات پژوهشي و تحقيقاتي در اين رابطه تاكيد كرد.

فرماندار تفت بر طراحي شناسنامه وقفيات روستايي تاكيد كرد و خواستار مشاركت موثرين و فعالین روستایی در این عرصع شد.

وی توسعه تشكل هاي وقفي به عنوان ياوران وقف را ضروري دانست و اظهار داشت: ياوران وقف مي توانند در ترويج فرهنگ وقف و احياي آن موثر بوده و بازوان تواناي اوقاف و امور خيريه در تحقق دقيق اين امر خطير اسلامي باشند. وي افزود: اين افراد مي تواند در ساماندهي موقوفات هر منطقه نیز ياري رسان متوليان امر باشند و در تببين و توجيه مردم شريف در امور وقفي نقشي حياتي را ايفا نمايند.

فرماندار تفت وقف را سنتي حسنه و الهي و بر گرفته از آيات و روايات برشمرد و عنوان كرد: بايد خلأ هاي موجود در عرصه‌هاي فرهنگسازي و اطلاع رساني در عرصه سنت حسنه وقف مرتفع گردد كه در اين رابطه، در كنار نقش مهم رسانه‌ها، سلسله جليله روحانيت معظم نيز با توجه به نفوذ كلام و بيانشان در ميان آحاد مردم مي توانند تاثيرات بسياري در اين رابطه داشته باشند.

وی با اشاره به این که طرح جامع ساماندهي امام زادگان و بقاع متبركه بايد در دستور كار قرار گيرد افزود: هيات امناي اين اماكت مقدس و متبرك بايد با مسئولان اجرايي تعامل سازنده داشته، عالم به امور وقف و مورد وثوق مردم در منطقه باشند تا شاهد تعالی روز افزون این مراکز مقدس و تاثیرگذار در ترویج فرهنگ دینی و اسلامی باشیم.

مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد نيز در اين نشست با اشاره به ضرورت شناسايي دقيق آثار وقفي در مناطق مختلف گفت: اعضاي شوراي هاي اسلامي شهر و روستا می‌توانند به شناسايي موقوفات كمك كنند.

"حجت الاسلام و المسلمين زارع زاده" ادامه داد: به نظر مي رسد دو تا سه برابر اوقافي كه تاكنون ثبت شده است آثار غير ثبتي به ويژه در مناطق روستايي وجود دارد كه  بايد براي ساماندهي آن اقدامات اساسي صورت گيرد تا ادای حقوق وقف و نظر واقف به درستی صورت پذیرد.

وی با اشاره اجراي طرح فدك آل محمد(ص) در برخي شهرستانهاي استان گفت: توسعه اين طرح در سطح شهرستان تفت مي تواند باقيات الصالحات و اقدامي عظيمي در ساماندهي اوقاف در شهرستان باشد.

مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد با قدرداني از حمايتها و رويكردهاي مثبت مديريت ارشد شهرستان تفت در حل و فصل مسائل مرتبط با اوقاف شهرستان، خواستار مشاركت همگان در حفظ و احياي فرهنگ اسلامي وقف در جامعه شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا