دکتر علی اکبرجعفری ندوشن

 زنده است آنکه عشق می ورزد                                                         

دل وجانش به عشق می ارزد

    رشد وبالندگی هنر خوشنویسی علاوه بركوشش خستگي ناپذير خوشنويسان و شب زنده‌داري وگذراندن نور به نور آنها، از غروب آفتاب تا دميدن سپيده صبح، مرهون عشق و تلاششماري از استادان  اين هنر شريف و ارجمند است كه علاوه برخوشنويسی، براي احیاواعتلاي این هنر متعالی، از خود مجاهدت بخرج داده و متحمل رياضت ها شده اند. اين افرادكساني هستند كه با ايجاد زمينه ها و بسترهاي لازم موجبات دلگرمي و ارتقاء سایرخوشنويسان وهنرجویان فراهم آورده و از اين رهگذر وظيفه و دِينِ خود را بهفرهنگ و هنر ادا كرده اند. بي مناسبت نيست كه اين فرهنگ وران ظریف طبع روزگارمان راهنربانان هویت ملی بدانيم چرا که علاوه بر اعتلای این هنرلطیف، در آفرینش و بسط هنرهای ارزشمند دیگری نیز همچون مرقع ، منبت، قلم زنی تذهیب ،کاشیکاری، گچبری و...نقش ممتازی داشتند و اینچنین با تلطیف وتزئین هنر معماری وشهرسازی هویت بخش زیست بوم فرهنگی ما بوده اند .

    دراین میان يكي از اين دلباختگان خاشع هنر خوشنويسي كه اين عشق ورزي و علاقه را در بندبند وجود خود چون سرمايه ايگرانقدر به ودیعت گرفته است دوست گرانمایه استاد محمود رهبران است که پرپایی محفل نکوداشت مقام هنری اش موجبی شد تا در ذکرحسن خلق وهنر او چند جمله ایقلمی کنیم

         محمودرهبران علاوه بر خوشنویسی بواسطه حضور بیش از سه دهه تلاش علمی وهنریدرگنجینه  فاخر کتابخانه ی وزیری یزد و همچنین موهبت برخورداری از دوستی و همنشينيبا بزرگان هنر و ادب همچون استاد امیرخانی واسلامی ندوشن ... با خرمن پرخوشه معارف بزرگان هنر وادب فارسي نیز آشنایی خوبی بهم زده وخوشه چيني هاي فراواني نموده به گونه ای کهاکنون به درستی می توان اورا  هنرمندی خوش محضرو ادب دانی نكته سنج یافت که كلام وبيان و نوشتار او مملّو از نكته هاي  بليغ ادبي، شعر وحتی طنز های معنی دار شنیدنیاست .خدمات ايشان به عنوان مُعَلّم خطّ نیز در انجمنخوشنویسان که هنرجویان فراوانی را علاوه بر فنون خوشنویسی متعلم  ارزشهاي دروني واخلاقي استاد خویش نمود ه  همواره محل حسن اشارت بسیاری هنرمندان واهالی خوشنویسی بوده است.
استاد رهبران در نزاكت،‌ ادب نفس ، سيماي موقّر و آراسته وبوِِیژه درفروتنی ذاتی زبانزد است. اما بارزترين صفت ايشان همان سرمايه دروني  عشق به فرهنگ و هنر و ادب است که در مجموعه آثارش به زیباترین وجه، متبلور شده است.

  کلک پرآوازه این هنرمند صاحب نام که تاکنون  بارها به افتخارات فراوانی دست یافته و او را درصدر برگزیدگان جوایزداخلی و بین المللی نشانده است در تلالو معانی درخشانی از حکمت وادب فارسی به خط نستعلیق توفیق یافته است که در نظر اهل معرفت به جلالتی از جلوت حکمت در پرتو جلای حشمت هنر خوشنویسی بدل گشته است.

    رهبران چنان در زیر و بم این هنر ظریف تبحر یافته که اکنون دیگر این قلم زرین وبه‏ بار نشسته اش،   نه فقطنمونه‏های قابل‏ تأملی از آرایه‏های فنی و مهارتهای‏ ذوقی نستعلیق رابه نمایش می گذارد که حتی قوام و قوت بی نظیرمعنایی این عروس خطوط فارسی را به تجلی می نشیند و جستجوگران معانی را درانحنا وکرنش پیاپی خود به عوالم علو فرامی خواند.

   به گمانم رهبران که طبعی ظریف وسخن سنجانه دارد بتدریج سواد نستعلیق را اسباب تلالو مفاهیم متعالی آفرینش می سازد ودر ایجاد منزلت بسزا ی نستعلیق به عنوان  نگاره بی بدیل هویتی این قوم در روزگار معنی گریز وکیستی ستیز جهانی سازی نقشی ماندگار ایفا می کند .


http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_43605.jpeg

    سالها ممارست در انحنا ها ی نرم وچابک خط نستعليق چنان هنرمند نیکو خصال ما را نرم خوی ومنعطف ساخته که  با دل سپردن به ظرایف این هنر رام وآرام ، جان و جهان را به  نرمش و مدارا می خواند و در موانست خط نرم نستعلیق انعطاف و اعتدال را سرمشق زندگی می سازد .

  رهبران صرفنظر از دقتی که برمفاهیم و محتوای آثار خود مصروف می دارد تا پیام حکمت آمیز وجهان شمولی ابراز کند ازحیث شکلی نیز آرایه های نستعلیق را به چنان  باروری می رساند که مخاطب جهانی نیز  بدون درک متن از تقارن، توازن، تراکم، سواد وبیاض وترکیب روابط وشکل ها و...به زیبایی ومعنی بخشی آن دست یابد وجان خسته و ازخود بیگانه اش را الیتامی بخشد.

آنچهكه در اين سیاه مشق کوتاه ، آمد تنها بخشي از سجاياي اخلاقي و حرفه اي استاد رهبران است وآنچنان که باید در قدر شناسی مقام این یار و هنرمندواقعي هنرخوشنويسي ادا وظیفه نمی کند  اما نگارنده امیدواراست كه خوشنويسان و هنرمندانی  كهنَفس به نَفس با رهبران لحظات خوشي را  درهمکاری و همنشيني شريك بوده اند وبههنرمندی واخلاص و صداقت وافتادگی ايشان گواهي مي دهند ،حق مقام هنری ایشان را آنطور که شایسته است بجا آورند ومسئولان فرهنگی نیز به نحو مطلوب قدر اورا ارجنهند. 

شاعر گرانقدر استاد ديجور همدانيمی گوید؛

اي خلق! زنده دوست شويد، از براي آنك تجليل بعد مرگ، هنرمندرا چه سود؟!
براي اين بزرگوار عزّت و  سربلندي را از خداوند بزرگ مسألت مي نمايم و اميدوارماستاد خوشنویس ما همچنان در خلوت آفرینش هنری خود به فرهنگ و هنر اين سرزمین عشقبورزد و وهنر خویش را اسباب تلالو حکمت شرقی بر دل وجان فسرده جهانیان سازد.

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا